דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / תקנון "חוסן לישראל": סמכויות נרחבות ליו"ר בני גנץ

על פי התקנון, יעמוד גנץ בראש המפלגה בחמש השנים הבאות, אך כהונתו תוגבל לשלוש כנסות רצופות או שמונה שנים - המאוחר מהשניים | הרמטכ"ל לשעבר יהיה גם זה שיקבע את רשימת המועמדים לכנסת ויעמוד בראש הנהלת המפלגה

בני גנץ. ארכיון (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
בני גנץ. ארכיון (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

יום אחרי שנרשמה אצל רשם המפלגות, נחשף הבוקר (שישי) התקנון של מפלגת "חוסן לישראל", בראשות הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שתתמודד בבחירות ב-9 באפריל.

על פי התקנון, יו"ר המפלגה יכהן בתפקידו ארבע שנים, למעט היו"ר הקבוע הראשון, גנץ, שיכהן חמש שנים. עוד נקבע כי יו"ר המפלגה יוכל לכהן שלוש קדנציות רצופות בכנסת, או שמונה שנים, המאוחר מבין השניים.

הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף בני גנץ. אוגוסט 2012 (צילום: דו"צ)
הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף בני גנץ. אוגוסט 2012 (צילום: דו"צ)

בדומה למפלגות אחרות, כמו ישראל ביתנו ויש עתיד, יקבל לידו גנץ סמכויות נרחבות. על פי התקנון, הוא יהיה זה שיקבע את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת מבין חברי המפלגה, כמו גם את סדר שיבוצם, "תוך התייעצות עם הנהלת המפלגה, ולאחר הצגת רשימת המועמדים בפני האסיפה הכללית של המפלגה". כיו"ר, יהיה גנץ מוסמך להחליט על הצטרפות לקואליציה (בהתייעצות עם הנהלת המפלגה), על ניהול המו"מ הקואליציוני וכן על קביעת השרים וסגני השרים מטעם המפלגה. גנץ יהיה גם זה שימנה את מנכ"ל המפלגה.

הנהלת המפלגה, איתה מחויב גנץ להתייעץ, תמונה על ידו, בכפוף לאישור האסיפה הכללית. גנץ יהיה גן רשאי להחליף את חבריה אם הוא סבור כי אינם ממלאים את תפקידם כנדרש לטובת המפלגה, על-פי שיקול דעתו והוא גם ישמש כחבר הנהלה וכן כיו"ר ההנהלה. במקרה בו יהיה שוויון קולות בהצבעה על החלטה, תהיה ליו"ר המפלגה את זכות ההכרעה.

באשר להתנהלות הסיעה בכנסת, קובע התקנון כי יו"ר המפלגה ימנה את יו"ר הסיעה וכי  סדר יום הסיעה יקבע על ידי יו"ר המפלגה בהתייעצות, עם יו"ר הסיעה. גנץ יהיה גם זה שיבחר, בהיוועצות עם הסיעה, מועמדים מטעמה לתפקיד סגן יו"ר הכנסת, חברי
ועדות הכנסת ויו"ר ועדה מוועדות הכנסת. ובכל נושא העומד לדיון בכנסת יובא לדיון בסיעה, על-פי שיקול דעתו של יו"ר המפלגה. חשוב יותר, אולי, הוא הסעיף הקובע כי הסיעה בכנסת תפעל בהתאם להחלטות ההנהלה המפלגה, אך במקרה של מחלוקת בסיעה תכריע דעתו של יו"ר המפלגה.

על פי התקנון, מטרות המפלגה החדשה הן "המשך ביסוס וחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור החזון הציוני כפי שבא לידי ביטוי במגילת העצמאות תוך קביעת ושינוי סדר העדיפויות הלאומי בנושאים הבאים : חינוך; פיתוח תשתיות לאומיות; חקלאות; חוק, משפט ובטחון פנים; מדיניות רווחה; וביטחון ושלום.

בשלב זה לא ברור עדיין מי הדמויות שיצטרפו למפלגתו החדשה של גנץ. בחלק מכלי התקשורת העריכו אתמול כי גנץ מתואם עם עוד רמטכ"ל לשעבר, משה יעלון, שהודיע אף הוא על הקמת מפלגה, וכי בסופו של יום השניים יתאחדו לרשימה אחת בראשות גנץ – מה שיאפשר להכתיר אותה כ"מפלגת הגנרלים".

משה יעלון (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
משה יעלון (צילום: מרים אלסטר פלאש90)

על פי חלק מהדיווחים, גם מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), פרופ' יצחק קרייס, צפוי להצטרף לגנץ. האחרון שימש בעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל וקודם לכן כקצין הרפואה של חטיבת הצנחנים, עליה פיקד גנץ. אם קרייס, ששוחרר מהצבא בדרגת תת-אלוף, אכן יחבור לגנץ, המפלגה החדשה תוכל להתהדר בקידום הסוגיות הבוערות של הרפואה הציבורית בישראל, לצד הסוגיות המדיניות והביטחוניות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!