דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / בעקבות נסיגת ארה"ב: הכורדים מבקשים עזרה מצבא סוריה

עם עזיבתם הצפויה של האמריקנים את אזורם בצפון סוריה, מחפשים הכורדים בני ברית חדשים שיגנו עליהם מפני פלישה טורקית | כוחות צבא סוריה הגיעו לאיזור מנביג', אחד ממוקדי המתח

כוחות אמריקאים באיזור מנביג׳ בצפון סוריה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File).
כוחות אמריקאים באיזור מנביג׳ בצפון סוריה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File).

כוחות צבא סוריה אמרו בשישי כי הם נכנסו לעיר המפתח הכורדית מנביג', במה שנראה כעסקה עם הכורדים המחפשים בני ברית חדשים להגנה מפני איום פלישה טורקי, זאת על רקע הודעתה של ארה"ב כי תעזוב את סוריה.

כוחות טורקים ואמריקנים שמסיירים בעיר הכחישו כי חל שינוי כלשהו בפריסת הכוחות באיזור השנוי במחלוקת, וזאת בסתירה לאזהרות סוריה מפני כאוס אפשרי לאחר הצהרתה המפתיעה של ארה"ב על נסיגה. מאז ההצהרה כוחות נאספים סביב מנגביג', בריתות חדשות נבנות והפוטנציאל לחיכוך גדל. הזמנת הכורדים את כוחות צבא סוריה לאיזור מראה כי הכורדים אף מעדיפים שצבא סוריה המגובה ע"י רוסיה ואיראן ימלא את החלל, אל מול האפשרות של פלישה של יריבתם המרכזית טורקיה.

לכורדים חסרים האמצעים להתגונן מפני המתקפה הטורקית ולכן התבססו בעבר על כוחות רוסיים וכוחות מצבא אסד שאיישו עמדות גבול. בחודשים האחרונים שימש צבא ארה"ב, המחזיק בסוריה כאלפיים חיילים, כחוצץ בין טורקיה לבין הכורדים.

במקביל, צפויים מגעים קדחתניים בזמן הקרוב, כשלכל אחד מהצדדים בקונפליקט אינטרסים משלו על הדרך בה יש להחליף את כוחות צבא ארצות הברית שעוזבים את סוריה. בימים הקרובים יארחו במוסקבה בכירי הממשל הרוסי בכירים טורקיים, במה שנראה כניסיון משותף של שתי המדינות להגיע להסכם שימנע את פלישת טורקיה לסוריה.

טורקיה רואה ביחידות הצבאיות הכורדיות, המגובות על ידי צבא ארה"ב ושולטות בכ-30% משטח המדינה, כקבוצת טרור המחוברת לקבוצות ההתנגדות הכורדיות בתוך שטחה. העיר מנביג' הנמצאת בשליטה כורדית הפכה למוקד המתח העולה בין ארה"ב לטורקיה בנושא זה.

אתמול (שישי) התקבלו דיווחים סותרים לגבי מיקום הכוחות הסורים, כשחלק אף טענו כי הכוחות נכנסו לעיר והניפו בה דגל סוריה. המילציות הכורדיות הצהירו כי הזמינו את ממשלת סוריה לשלוט בשטח, כנגד "פלישה טורקית". עם זאת, גורם בממשל הכורדי אמר כי כוחות צבא סוריה נכנסו אך ורק לנקודת הגבול עם טורקיה, ולא לעיר עצמה. גם כוחות צבא ארה"ב טענו כי הדיווחים על כניסת צבא סוריה לעיר אינם מדויקים.

רוסיה ואיראן בירכו על פרישת צבא אסד אל תוך האוטונומיה הכורדית. דובר הקרמלין מסר כי זה "צעד חיובי" שיכול לסייע בייצוב האזור. מאיראן נמסר כי זה "צעד גדול לקראת ייצוב מחדש של סמכות הממשלה" על פני סוריה כולה.

נשיא טורקיה ארדואן אמר מנגד כי הזזת הכוחות היא "צעד פסיכולוגי" וכי המצב בעיר הכורדית עדיין אינו ודאי. במקביל הכוחות הטורקים בסוריה מסרו כי הם מבצרות את עמדות הקו הקדמי שלהם לקראת מתקפה אפשרית. עם זאת ציין ארדואן כי מטרתו המרכזית היא להדיח את המיליציות הכורדיות הפועלות בשטח טורקיה. "אם ארגוני הטרור יעזוב, לא תשאר לנו עבודה בכל מקרה" אמר ארדואן.

עד כה לא פורסם לוח זמנים לעזיבת ארה"ב את סוריה.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!