דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

למה דיאטות לא עובדות

למה דיאטות לא עובדות?

מחצית מהישראלים הבוגרים נמצאים בעודף משקל. מתוכם, כ-20% נמצאים בדיאטה פעילה. חצי מהנשים בעלות משקל תקין רוצות לרדת במשקל.

זה מטורף. ל- ¾ מהנשים בישראל יש עניין עם משקל הגוף ומצב הגברים די דומה. מה שאנו עושים עד היום פשוט לא עובד וזה לא מספיק להגיד "נעשה יותר". כאשר משהו לא עובד כדאי לחשוב מה אפשר לעשות אחרת.

לדוגמא, קיימת תופעה שנקראת התמכרות לאוכל. התמכרות מתאפיינת בכך שאדם משתמש במשהו או בהתנהגות שגורמים לו חוויה של עונג. כשמתפתחת התמכרות השימוש נהיה כפייתי ואותו אחד אינו מסוגל להפסיק לצרוך את אותו החומר או פעילות מסויימת (כמו הימורים) גם כשההשלכות שליליות ובאה על חשבונם של צרכים חשובים אחרים, פסיכולוגיים וגופניים כאחד (לדוגמה בריאות, בטחון כלכלי, שינה או יחסים חברתיים). במקרה של התמכרות לאוכל, ה"שימוש" הוא אכילה בלתי נשלטת בעיקר של מאכלים מתועשים עם התערובת המלאכותית של שמן, מלח וסוכר (שכולל קמח לבן ועמילנים).

אני כזאת. עד גיל 32 אכלתי כדי להרגיש את חווית העונג שהיתה כרוכה באכילה. שיקולי בריאות ותזונה נכונה לא הצליחו לעצור אותי מלהמשיך לאכול ממתקים וג'אנק פוד למרות שהייתי כבר שמנה. באיזשהו שלב רציתי להפסיק לאכול כל כך הרבה ולא יכולתי. ידעתי את הערך הקלורי של כל שוקולד שהכנסתי לפה ובכל זאת לא הצלחתי לשלוט בכמויות והמשכתי להשמין. אני מכירה סוכרתיים שידעו שהולכים להתעוור ולא יכלו להפסיק לאכול מתוקים. אני מכירה אנשים שנשארו בבית לבד לאכול שעות מול הטלוויזיה במקום ללכת לאירוע משפחתי.

הבעיה היא לא טיפשות, לא חוסר כוח רצון וגם לא דחף להרס עצמי. יש מאכלים שממכרים והגירוי של מאכלים אלו הוא אחר וחזק בהרבה ממאכלים טבעיים. מהנדסים אותם כך שנרצה לאכול עוד. יש אנשים שרגישים יותר לגירוי הזה ומפתחים התמכרות. ממצב של "רוצה" עוברים למצב של "חייב" ולא מסוגלים להפסיק וגם לא לאכול במידה (ובכלל מהי מידה?).

צריך להתייחס למאכלים אלו כמו לאלכוהול – משהו שיכול להיות נחמד אבל גם מסוכן וכדאי להזהר. מי שניסה שוב ושוב ולא מסוגל לאכול במידה קיבל קצת "אוכל למחשבה". ההתמכרות לאוכל יכולה להיות גורם הרסני בחיים. הגיע הזמן לחשוב אחרת על מה ואיך אנחנו אוכלים. מי שחושב/ת שיש לה או לו בעיה של אכילה ממכרת צריכ/ה לטפל קודם כל בבעיה הזאת, אחרת הסיכוי להצלחה של כל שיטת אכילה ו/או דיאטה נמוך מאד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!