דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

2018 בדרכים / קטלנית פחות: מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ב-2018 עומד על 315

מדובר על ירידה משנת 2017, בה נהרגו 364 בני אדם | גם הפקקים תורמים לירידה בתמותה | זינוק במספר ההרוגים מקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן עלייה במספרי ההרוגים הצעירים מגיל 14

תאונה קטלנית בכביש 90 ליד ים המלח (צילום דוברות זק״א)
תאונה קטלנית בכביש 90 ליד ים המלח (צילום דוברות זק״א)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היום פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) את נתוני תאונות הדרכים לשנת 2018. נתונים סופיים יפורסמו רק בעוד חודש, שהוא הזמן המקובל לעדכן את מספר ההרוגים. 315 בני אדם קיפחו את חייהם בכבישים, לעומת 364 בשנת 2017. במקביל, הנסועה (קילומטראז') בכבישים עולה, ונמשכת גם הירידה בהרוגים למיליארד ק"מ נסועה, מ-6.1 ל-5.2 קילומטרים. בעשור האחרון חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים, לעומת העשור הקודם. זאת, למרות שהנסועה בעשור האחרון גדלה ביותר מ-30%, לעומת התקופה המקבילה.

מזירת התאונה הקשה בכביש 383 בסמוך לכפר מנחם – צילום: דוברות איחוד הצלה
מזירת התאונה הקשה בכביש 383 בסמוך לכפר מנחם – צילום: דוברות איחוד הצלה

חלק מהירידה במספרי ההרוגים נובעת דווקא מהפקקים המכבידים על כבישי הארץ, אשר גם מפחיתים את קטלניות תאונות הדרכים.

בסיכון גבוה או מתגבר: רוכבי אופנים, ילדים, וערבים

ירידה נרשמה גם במספר ההרוגים מהמגזר העברי. בשנת 2018 נהרגו 95 לעומת 116 בשנה הקודמת, אך הם עדיין מהווים כשליש מסך ההרוגים, בעוד ערביי ישראל מהווים חמישית מכלל האוכלוסייה. בפילוח שונה, שליש מקרב ההרוגים, 97 במספר, הם הולכי רגל. גם בנתון זה נראית ירידה.

הזינוק הניכר ביותר נרשם בקרב רוכבי האופנים החשמליים – 19 הרוגים לעומת שבעה, באופן שכבר הניע את מהלכי החקיקה להחמרת התקנות. לא בטוח שתהליך זה מספיק בכדי להתמודד עם הפופולריות הגוברת של אופניים חשמליים. חלק מהתקנות כבר אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת, וחלקם האחר ידון מחר בוועדה. בין התקנות: איסור על כל אדם לבצע שינוי מבנה באופניים חשמליים או בקורקינט ממונע, חיוב הרוכבים באופניים חשמליים בלבישת אפוד זוהר בשעות הלילה או בעת שהראות לקויה, וחיוב הרוכבים באופניים החשמליים להחזיק ברישיון נהיגה כלשהו או בהיתר רכיבה מיוחד, בעת הרכיבה על האופניים החשמליים.

תאונה בין אופניים חשמליים לרכב. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
תאונה בין אופניים חשמליים לרכב. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

גם מספר ההרוגים בקרב רוכבי האופניים הרגילים עלה מ-12 ל-16. מספר ההרוגים עד גיל 14 עלה מ-28 ל-31. בקרב רוכבי האופנועים נרשמה לראשונה מזה שנים ירידה דרמטית של 30% במספר ההרוגים: 44, לעומת 63 בתקופה המקבילה אשתקד.

אין תנועה

כלי הרכב הכבדים "עומדים במקום", ומספר ההרוגים בתאונות בהם מעורב רכב כבד דומה לשנת 2017: 33 הרוגים בתאונות בהם מעורבות משאיות, ו-62 הרוגים בתאונות בהם מעורבים אוטובוסים. זאת לעומת 66 בשנה שעברה. ענף התחבורה הכבדה סובל ממחסור גדול ומשמעותי בנהגים, בייחוד נהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית. העומס המוטל על הנהגים הוא אחת הסיבות לכך שכלי רכב אלו, פחות מ-2% ממספר כלי הרכב, מעורבים בכרבע מסך התאונות.

הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה (משרד התחבורה)
הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה (משרד התחבורה)
הרוגים ל-100,000 תושבים (משרד התחבורה)
הרוגים ל-100,000 תושבים (משרד התחבורה)

 

לדעתו של המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, השיפור בבטיחות בדרכים נובע מהסיבות הבאות:

  1. שיפור בתשתיות התחבורה בישראל: בעיקר מחלפים, גשרים והפרדות מפלסיות.
  2. מערכות בטיחות מצילות חיים המותקנות במאות אלפי כלי רכב בישראל. מנתוני חברות הביטוח עולה כי מערכת בטיחות מסוג התרעת אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב מפחיתה את ההסתברות לתאונה ב-19%, ומורידה ב-30% את חומרת התאונה.
  3. עבודות אכיפה מוגברות של המשטרה בכבישים הבינעירוניים
  4. פעולות הסברה של הרלב"ד, בדגש על המגזר הערבי

גיל מלמד, בעל האתר "דה קאר" אמר ל'דבר ראשון' בעבר כי את ההסברים הללו צריך לקחת בעירבון מוגבל: "השיפור במספר ההרוגים היה צריך להיות יותר גדול. יש המון כלי רכב חדשים בישראל, ורמת הבטיחות שלהם טובה יותר וזה קורה בכל העולם. האכיפה של המשטרה עם שוטרים סמויים לא מונעת תאונות, אלא מענישה נהגים. נוכחות גלויה של המשטרה היא המרכיב שיכול לתרום להרתעה מנהיגה מסוכנת".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!