דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיגומים

נאבקים בהפקרות / תקנות הפיגומים נעצר בוועדה; ההסתדרות: נשבית את המשק ביום ראשון

ועדת העבודה של הכנסת אמורה הייתה לאשר את התקן האירופי לפיגומים, אך נתקלה בהתנגדות קשה מצד קבלני הפיגומים | למרות שהתקן האירופי אומץ כבר לפני שנתיים, רוב הקבלנים לא ערוכים לשינוי | יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף: "ניתן יהיה להתכנס שוב בעוד שבועיים"

ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

דרמה בוועדת העבודה והרווחה: התקנות לחיוב התקן האירופי שאמורות היו לעבור אישור לקריאה שנייה ושלישית נתקלו בהתנגדות עזה מצד קבלני הפיגומים, ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף סגר את הדיון ללא החלטה, אך בהצהירו כי ניתן יהיה לכנס את הוועדה שוב בעוד שבועיים. "אני מציע לכם – לכו, תעשו שיעורי בית, ובעוד שבועיים נחזור לפה. תבואו עם דברים מאוד קונקרטיים. בדוקים. נשלים את הנקודות שלא דנו בהן".

קודם לכן הציב אלאלוף אולטימטום בפני אנשי משרד העבודה וההסתדרות וביקש להעביר נוסח מרוכך של התקנות שאפשר למעשה להמשיך להשתמש בפיגומים הקיימים בלא הגבלת זמן, ובלא בדיקה חיצונית של עמידתם בתקן. ההסתדרות הצהירה כבר בתגובה לדרישה להעביר את התקנות במתכונתן המרוככת כי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן יודיע על השבתת המשק ביום ראשון הקרובה-6 לינואר.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר עם תום הדיון: "אנו מקווים כי תקנות הפיגומים החדשות יאושרו כפי שהבאנו אותם לכנסת. כזכור, ביום ראשון האחרון שר העבודה והרווחה חיים כץ הביא לאישור ועדת העבודה והרווחה את התקנות החדשות לפיגומים מחייבים בתקן אירופי. תוך בקשה מיוחדת לדון בזה לפני פיזור הכנסת. התקנות נועדו ליצירת סביבה בטוחה יותר באתרי הבנייה ולמיגור תאונות של פועלי בניין, בכללן תאונות קשות הנגרמות מנפילה בגובה".

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני: "מחזק את החלטתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להשבית את המשק במחאה על ביטול רפורמת הפיגומים. מדובר כאן בחיים ומוות. לא ייתכן ששיקולים כלכליים יבואו לפני חיי אדם״

דיון סוער בוועדה שהוביל לאולטימטום, שנענה באיום השבתה

על פי הצעתו של ח"כ חאג' יחיא, שאומצה על ידי יו"ר הועדה אלי אלאלוף – יוכלו קבלני הפיגומים להמשיך ולעשות שימוש במלאי הפיגומים הקיים במחסניהם, מבלי שיעברו כל בדיקה על ידי גורם חיצוני מוסמך. הדרישה היחידה שהעמיד אלאלוף היא שקבלני הפיגומים יסמנו בעצמם את הפיגומים היוצאים לשטח בשמם ובתאריך הבדיקה האחרונה שבוצעה בהם. פיגומים חדשים שיוצאו ממפעלי היצרנים יחויבו בסימון דגם ושם היצרן – כשהיצרנים יקבלו אישורי תקינה ממכון התקנים.

עו"ד סיגל מרד מהלשכה המשפטית במשרד העבודה מחתה: "נתת להם עכשיו תקופת מעבר של 10 שנים לתקנות. זו המשמעות" אמרה, בעקבות הצהרותיהם של הקבלנים כי אורך חייו של פיגום מגיע בממוצע ל-10 שנים. "אני לא יכולה לסמוך על 1,500 בוני פיגומים מקצועיים שיסמנו את עצמם. מה שאתה דורש זה מידע שלא נותן לי כלום מבחינת מידע משמעותי על איכות הפיגום".

אלאלוף אמר "או שאתם תלכו על הקו שנתתי או שתמשכו את התקנות. או שנפזר את הישיבה. אני לא יכול להמשיך יותר. תמצאו נוסחה ותעשו את זה עוד כמה שנים בלעדי. אני חושב שהפתרון שהוצע כרגע הוא הטוב ביותר". לאחר מכן יצאו הצדדים להפסקה בת רבע שעה שלאחריה חזרו לדיון. במהלך ההפסקה הודיעה ההסתדרות כי תצא להשבתה כללית של המשק.

על פי הצעתו המקורית של משרד העבודה, הכוונה הייתה לחייב את מתקיני הפיגומים להעביר את כל המלאי שלהם בבדיקות של מכון התקנים. נציגי ההסתדרות מנגד הציעו שהבדיקה תעשה על ידי יצרני הפיגומים שיקבלו כאמור תו-תקן ממכון התקנים.

"אני רוצה לשמור על חיי עובדים" הבהיר מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה. "דיברנו חודשים רבים, עשינו דיונים. אנחנו דבקים בעמדתנו. רוצים להחיל את זה כמה שיותר מהר. אז לא נעשה אכיפה, אבל אני מבקש שנחיל את התקן החדש על הקומות הגבוהות לפחות תוך חצי שנה". לאורך הדיון שב וחזר אלאלוף על הטענה כי למתקיני הפיגומים 'ישנה אחריות' על הפיגומים אותם הם בונים וכי מדובר 'באחריות כבדת משקל'.

באשר לייצרני הפיגומים, ההסכמה המתגבשת, בהנחה שהתקנות עשויות עוד לעבור, היא שיטביעו על הפיגומים היוצאים ממפעליהם את שם הייצרן ומספר הדגם. מכון התקנים שהופיעה היום לדיון הבהיר כי בתוך כמה חודשים יוכל להקים את המערך הנחוץ לבדיקת היצרנים והדגמים על מנת להעניק להם תו תקן. נציגות משרד העבודה בדיון הבהירו כי במידת הצורך, יוכל המשרד לפרסם הוראות המעכבות את האכיפה בנושא זה, עד לאחר היערכות המכון לבדיקות אלו. "אין מניעה לאף יצרן לייצר כבר היום לפי התקן" הבהיר  עדי כפרי, מהנדס אגף בניין במכון התקנים. "אתם יודעים מה אתם צריכים לייצר ואיך. אנחנו מדברים על הבדיקה, שגם היא לא תבוצע על כל רכיב ורכיב אלא באופן מדגמי".

נזכיר כי התקנות החדשות שהגיש משרד העבודה, ואף התחייב לקדם במסגרת הסכם הבטיחות שנחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר העבודה חיים כץ, שר האוצר כחלון ושר השיכון גלנט – מבקשות לקבוע את התקן הישראלי החדש, המבוסס על התקן האירופי, כמחייב את קבלני הבניין בישראל. עם זאת, תקן זה מחייב את קבלני הפיגומים והיצרנים כבר מאז שנת 2017, לאחר שבסוף 2014 תוקן ונקבעה לו תקופת היערכות של שנתיים. בדיון הקודם שהתקיים אמש, הובהר כאמור כי מכון התקנים טרם הקים את המערך הנדרש על מנת לתת תווי תקן ליצרנים הישראלים.

הדיונים היום נתקיימו שעות ארוכות, מ-11:00 עד 17:30 במקביל למליאת הכנסת – עם הפסקה בת שעתיים בה הלכו חברי הכנסת להשתתף בהצבעות. בין היתר עברה היום הצעת חוק המנופאים שיזמו גם כן חברי הכנסת אלאלוף, בן ראובן וחאג' יחיא במסגרת תהליכי החקיקה בתחום הבטיחות בעבודה, ושאף היא מופיעה בהסכם הבטיחות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!