דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האנשים שתשמעו עליהם ב-2019

על קו הזינוק / "המפגש עם שכונה ד' בבאר שבע הכניס בי את החיידק החברתי"

במשך עשור שירת גונן בן יצחק בשב"כ והמשיך בעריכת דין, אך שורשי המחאה החברתית שלו החלו כשריכז שבט צופים בשכונת מצוקה | הוא הפך לאחד מסמלי מחאת האפודים הצהובים כשנעצר במהלך הפגנה, והשלב הבא: התמודדות לכנסת | האנשים שתשמעו עליהם ב-2019 - פרויקט מיוחד

גונן בן יצחק (תמונה באדיבות המצולם)
גונן בן יצחק (תמונה באדיבות המצולם)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

גונן בן יצחק (47), תושב מודיעין, ממנהיגי מחאת 'האפודים הצהובים'.

גונן בן יצחק הוא גם עורך דין וגם איש שב"כ לשעבר, אבל אתם ככל הנראה מכירים אותו כאיש שעמד מול שיירת ראש הממשלה בבית שאן עם דגל, או כאיש שהפריע לשקד ובנט להכריז על הקמת מפלגת הימין החדש. אם גם אתם מזדהים עם התחושה שיקר לחיות פה, כדאי שתכירו את מי שעתיד להיות הפנים של המחאה ואולי גם הנציג הבא שלה בכנסת.

בן יצחק גדל בנס ציונה לאבא קצין צבא בכיר ולאמא עקרת בית. את נעוריו העביר בבית הספר ללימודי סביבה בשדה בוקר ואת שירותו הצבאי עשה בחיל הים. בחיידק החברתי נדבק כשריכז את שבט הצופים בשכונה ד' בבאר שבע בשנת 1993. "הגעתי לישראל שלא היכרתי. לא גדלתי בבית עשיר אבל לא היה חסר לנו כלום. זו הייתה שכונה קשה מאוד ושם נכנס לי החיידק החברתי". אחרי שמילא מספר תפקידים בתנועת הצופים והשלים תואר ראשון בפסיכולוגיה, ראה מודעה בעיתון וכמה חודשים אח"כ מצא את עצמו כרכז שב"כ בעיר רמאללה. "ב-1995 רבין נרצח, הייתי בהלם. אתה חי במציאות מסוימת והיא ברגע אחד משתנה. חיפשתי לעשות משהו משמעותי. ראיתי מודעה בעיתון והחלטתי לנסות. התקבלתי למחלקה הערבית ואחרי הקורס קיבלתי את גזרת רמאללה. הייתי עוף מוזר בשב"כ. לא בוגר יחידה מובחרת, מבוגר יחסית. אבל הייתי די נחוש להצליח. זו הייתה תקופה של פיגועים קשים מאוד, ופתאום חומת מגן ואנחנו מנהלים מצור על המוקטעה".

עשר שנים שירת בשב"כ באחת התקופות הסוערות של המלחמה בטרור המתאבדים. הוא הודח מהשירות לאחר שביצע עבירת משמעת במסגרתה השתמש בכספי הארגון לצורך מבצעי ללא אישור מהממונים עליו. במבצע האחרון עליו פיקד, יום לפני הדחתו, הצליח גונן לשים ידיו על המחבל שאדי סעידה שרצח שישה מלוחמי הנדסה קרבית במחסום עין עריק. "זה היה מבצע מתוחכם שתכננתי במשך כמה חודשים. זה לקח הרבה זמן אבל הצלחנו לפתות אותו להגיע לנקודה מסוימת ולהפתיע אותו".

משנגדעה הקרירה הביטחונית שלו החליט בן יצחק לשנות כיוון. הוא השלים תואר ראשון במשפטים ותואר נוסף במנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה ופתח משרד עורכי דין המתמחה במשפט אזרחי ובעסקים. הפרויקט המרכזי שלו בשנה האחרונה הוא הקמת ארגון עובדים חדש בשם 'תנופה לעובד' ואיגוד עובדי רשת המרכולים AMPM במסגרתו.

מחאת האפודים הצהובים בתל אביב, 14 בדצמבר 2018 (צילוםף מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת האפודים הצהובים בתל אביב, 14 בדצמבר 2018 (צילוםף מרים אלסטר/פלאש90)

בשנים האחרונות הספיק בן יצחק להיעצר שלוש פעמים. בפעם הראשונה כשהפגין מול משרד ראש הממשלה נגד מתווה הגז, בפעם השנייה כשנעמד עם דגל ישראל מול שיירת ראש הממשלה בעת שזה ביקר בבית שאן, ובפעם השלישית בחודש שעבר כשהוביל את ההפגנה נגד יוקר המחיה בתל אביב. "אני שמח מהמעצר הזה. עבורי הוא שבר איזה מחסום פחד שהיה לי. כרכז שב"כ אתה נכנס עם כל הגיבוי של המדינה, עם נשק, מאבטחים, מזל"טים. כשאתה נכנס כעציר לאבו כביר אתה מוצא את עצמך לבד. אין אף אחד מאחוריך. בלי כלום. זה באמת מפחיד. בעבר שלחתי לא מעט אנשים למעצר. אני שמח שחוויתי את זה על בשרי ולמדתי להתמודד עם זה".

היום הוא מעריך שהוא כבר מסומן על ידי המשטרה. את השערוריה האחרונה חולל כשבמוצאי שבת האחרונה נכנס למסיבת העיתונאים בה הכריזו איילת שקד ונפתלי בנט על הקמת מפלגתם החדשה 'הימין החדש'. בן יצחק קטע את נאומיהם בקריאות מהקהל ובמידה רבה הצליח לפנצ'ר את הפומפוזיות של הנאומים ולגרום לערוצי הטלוויזיה לעצור את השידור הישיר ממסיבת העיתונאים. "זו הייתה הזדמנות לחשוף את הבלוף שלהם. נהניתי מכל רגע".

בימים אלה שותף בן יצחק להקמת מפלגה חדשה של פעילים חברתיים אותה מוביל אלדד יניב. הוא עוד לא יודע באיזה מקום ישובץ ברשימה, ולפחות לטענתו הוא לא שש להיות חבר כנסת. מה שבטוח שבשנת 2019, בין המחאה החברתית שמרימה ראש לבין הבחירות, גונן בן יצחק יהפוך לפנים מוכרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!