דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סוף להפקרות? / השביתה בוטלה: ועדת העבודה העבירה את תקנות הפיגומים החדשות

לאחר שלושה ימים של דיונים קדחתניים, כולל איום בשביתה כללית במשק, הצליחו חברי וועדת העבודה והרווחה בכנסת להסכים על מתווה להסדרת תקנות הפיגומים שיכנסו לתוקפן בהדרגה על-פני 3 השנים הקרובות | לאור ההסכמות - הוסר איום השביתה

פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תקנות הפיגומים שהגיש משרד הרווחה אושרו אתמול (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה בכנסת לאחר שלושה ימי דיונים סוערים. בניגוד להסכמות המקוריות של משרד העבודה מול ההסתדרות, יחול התקן האירופי על פיגומים באתרי בנייה שגובהם למעלה מ-30 מטרים בתוך חצי שנה, על פיגומים שבין 8 ל-30 מטרים בתוך שנה וחצי, ועל פיגומים שמתחת ל-8 מטרים רק בעוד שלוש שנים. יו"ר ההסתדרות התנה הסכמתו בכך שלאחר תקופה זו לא יעשה כל שימוש בפיגום ישן בלא בדיקה וסימון שהוא עומד בתקן מטעם יצרן מורשה.

מאז פיצוץ הישיבה אמש (שני) והכרזת יו"ר ההסתדרות על כוונה להשבית את המשק במידה והתקנות לא יעברו, התקיימו סידרה של ישיבות ממושכות בין משרד העבודה והרווחה, ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ. בעקבותיה הציע המשרד את ריווח תקופת המעבר עד להחלה מלאה של התקן.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וחבר הכנסת אלי אלאלוף (צילום: מרים אלסטר והדס פרוש / פלאש 90).
יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וחבר הכנסת אלי אלאלוף (צילום: מרים אלסטר והדס פרוש / פלאש 90).

"זה לפתוח את הסיכום ובעיני זה המון זמן", הגיב יו"ר ההסתדרות ניסנקורן להצעה בוועדה. "אבל אני מעדיף לא להתמקח על זמן אם זה מה שגומר את החקיקה". עם זאת הדגיש כי לא יקבל מצב שבו פיגומים שאינם בדוקים ימשיכו לשמש באתרי הבניה לאחר תקופת המעבר. "עם כל הכבוד להשקעות הכספיות אנחנו פה מדברים על גורלות וחיים של אנשים".

"כיצרן – אם מכון התקנים מאשר אותנו, את אותם קווי הייצור שאנחנו מייצאים איתם לאירופה, ומכון התקנים ייתן לנו אישור בכלל שכל הציוד שיוצר על אותו קו ייצור שיוצר לפני שנתיים וכו' הוא תקני – אין לנו בעיה לקלוט, תמורת תשלום נוסף, את כל הציוד שייצרנו בעבר ולסמן אותו", אישר קובי נרקונסקי מחברת מצב, אחד משני יצרני הפיגומים הגדולים בישראל, את ייתכנות ההסדר.

ועדת העבודה על הפיגומים בתקן האירופי. 1 בדצמבר 2019 (צילום: ניצן צבי כהן)
ועדת העבודה על הפיגומים בתקן האירופי. 1 בדצמבר 2019 (צילום: ניצן צבי כהן)

קבלני הפיגומים מחו בתוקף על ההצעה וטענו כי תביא אותם לפשיטת רגל. "בשורה התחתונה הוא אמר שבתום 3 שנים את העמודים והמיטות (הפיגומים הישנים – נ.כ) אנחנו זורקים לפח", אמר איסי ניסים בשם התאחדות קבלני הפיגומים. "ביום הראשון דיברתי איתך מדם ליבי כי אני מושקע בלמעלה מ-2.5 מיליון שקלים. אמרת לי שתדאג לי שלא אפגע. בהצעה שתעבור עכשיו אני מחר פושט את הרגל", פנה קבלן הפיגומים, יצחק מורי, ליו"ר הוועדה. "אני ועוד 150 קבלני פיגום נעשה הכל כדי לא לפשוט את הרגל". ככל שקרב זמן ההצבעה, הלכו הטונים וגברו ואף הביאו להוצאתו של אחד הקבלנים מן האולם.

"כבר יומיים וחצי אנחנו יושבים פה וכבוד היו"ר נותן לכולם להתבטא", אמר חבר הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני). "נוכחנו שנושא הפיגומים במדינת ישראל לא טוב ואנחנו משלמים על זה בחיי אדם, לא פחות ולא יותר. אני רוצה שהדבר הזה ישב לכל אחד מול עיניו. גם בדיונים קודמים היו התנגדויות כאלה ואחרות, בעיקר משיקולים של כסף. אמרתי כל הזמן שבהבחנה בין חיי אדם לכסף לי אין שאלה אישית. מי שחושב שהוא יצא מהדיון היום עם כל תאוותו בידו – שיבין שזה לא יקרה. אנשים יצאו מהדיון הזה עם פחות. אנחנו שבאנו עם צד אחד, יו"ר ההסתדרות שבא עם איזו שהיא אמירה וכל אחד. יש פה הצעה ראויה של משרד העבודה והרווחה ואני מציע להתקדם איתה. הזמן קצר. אם לא נתקדם איתה נמצא עצמנו עם אותו ברדק שיש היום לעוד הרבה חודשים. הזמן צריך לעשות את העבודה".

חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) הדגיש בפני קבלני הפיגומים כי הנוסח איננו מחייב אותם בתקן על הפיגומים הבנויים כעת באתרי הבניה. כך יוכלו להעביר את הפיגומים בהדרגה לסימון אצל היצרנים באופן שיכשיר אותם לעתיד.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון היום (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)
יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון היום (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו) הודיע כי יפנה לשרי האוצר והכלכלה על מנת לבחון את האפשרות לספק לקבלני הפיגומים סיוע כלכלי להשקעות אותם ידרשו להשקיע – אולם בשל הקדמת הבחירות, סוגיה זו תאלץ ככל הנראה להמתין לכנסת הבאה, כיוון שממשלת המעבר אינה יכולה לקבל החלטות תקציביות.

"אחת לשנה בחמש השנים הקרובות יהיה דיון על התקנות הללו", קבע אלאלוף, שלא צפוי להתמודד לכנסת הבאה ומסיים כעת את תפקידו. "זה אומר שבדיונים הללו כולכם תהיו נוכחים ואם תזמינו אותי גם אני אבוא כמשקיף, כי גם אני כואב כל אחד שנפגע בתאונות. בדיונים הללו תצטרכו להעלות את כל העיכובים או הבעיות שהתעוררו במהלך השנה הקודמת. רשאי לעשות זאת כל אחד מהארגונים. אני חוזר ואומר – יש שינוי לעומת ההסכם בין ההסתדרות והשרים. זה היה הבסיס – אבל לא רצינו לפגוע באף אחד. אני יודע שזה קשה. אנחנו נעקוב, כולנו, אחרי המהלך הזה, כדי שלא תסבלו יותר מדי. אבל את המצב חייבים לתקן וזה יהיה גם בהשתתפותכם".

בעקבות העברת התקנות מסר יו"ר ההסתדרות כי הוא מבקש להודות לח"כ אלאלוף, לשר העבודה והרווחה, חיים כץ ולשר האוצר, משה כחלון. "בכוחות משותפים נמשיך להילחם על בטיחות בעבודה בכלל, ובענף הבנייה בפרט". לאור ההסכמות שגיעו אליהם, הודיע ניסנקורן כי השביתה שתוכננה ליום ראשון מבוטלת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!