דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / ההכרזה של בנט ושקד תירשם בדפי ההיסטוריה כמהלך ההתנתקות מהשכבות החלשות

אימוץ תפיסת העולם הקפיטליסטית לא התחיל אצל נפתלי בנט ואיילת שקד היום, למעשה התפיסה הזאת שזורה לאורך כל דרכם הפוליטית | אולם עם הקמת ״הימין החדש״ בהנהגתם אנחנו צפויים לראות הקצנה משמעותית בתפיסה המצמצמת את אחריות המדינה

נפתלי בנט ואיילת שקד. 29 בדצמבר 2018 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
נפתלי בנט ואיילת שקד. 29 בדצמבר 2018 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
לאה פדידה
לאה פדידה
חברת כנסת מהמחנה הציוני
צרו קשר עם המערכת:

השבוע שמענו שנפתלי תאצ׳ר ומרגרט שקד מכריזים על הקמת הימין החלש, או אולי נכון יותר לומר הימין ששונא את החלש. כי מה שקיבלנו אתמול זו למעשה הפגנת השרירים הברורה ביותר נגד מדינת הרווחה, צמצום פערים ותפיסה סוציאלית.

הפועל המזרחי היא שייסדה את תנועת בני עקיבא והיתה העוגן הפוליטי שהתפתח לתנועת המפד״ל. בהמשך הבית היהודי חרטה על דגלה את עקרונות השוויון והצדק והדגישה את הערכים הסוציאליים ואת המקורות שלהם במסורת היהודית. היה לה ויכוח מדיני היסטורי עם תנועת העבודה, אך הבוז לעקרונות השוויון החברתי ולתפיסה הסוציאלית הושרש והוקצן בתקופתם של בנט ושקד.

עוני בישראל 2018. (צילום: ליבה פרקש/פלאש90)
עוני בישראל 2018. (צילום: ליבה פרקש/פלאש90)

לא בכדי ניסה בנט לברוח ככל שיכול מתיק החינוך. הבריחה הזאת היתה בריחה מהמקום שבו ניתן לפעול ולהשיג צמצום פערים בחברה הישראל, מהמקום בו ניתן לפעול לשוויון בין המרכז לפריפריה ובין האוכלוסיות החלשות לחזקות. קשה להצביע אפילו על פעולה אחת משמעותית שעשה נפתלי בנט בארבע שנות כהונתו כשר החינוך במטרה להוביל ולו במעט לצמצום הפערים בחברה הישראלית.

בנט ושקד אימצו בשתי ידיים את המשפט שהטביעה מרגרט תאצ׳ר לפיו "אין דבר כזה חברה. ישנם יחידים, גברים ונשים, וישנן משפחות. אף ממשלה אינה יכולה לעשות שום דבר שלא באמצעות בני אדם, ובני אדם חייבים לדאוג לעצמם, תחילה. זוהי אחריותנו לדאוג לעצמנו ואז גם לדאוג לשכנינו." אכן, אימוץ תפיסת העולם הקפיטליסטית לא התחיל אצל נפתלי בנט ואיילת שקד היום, למעשה התפיסה הזאת שזורה לאורך כל דרכם הפוליטית. אולם עם הקמת ״הימין החדש״ בהנהגתם אנחנו צפויים לראות הקצנה משמעותית בתפיסה המצמצמת את אחריות המדינה.

תחת מילת הקסם ״שוק חופשי״ ודמוניזציה של הוועדים והעבודה המאורגנת יקצינו בנט ושקד את המדיניות הנאו-ליברלית תוך הפרטת כלל השירותים החברתיים.

המפלגה עליה הכריזו נפתלי בנט ואיילת שקד היא מפלגת העשירים והשבעים, מפלגת קפיטליסטית חזירית מובהקת, מפלגה שתהפוך את החלש לחלש יותר ואת העשיר לעשיר יותר.

מדינת ישראל נקלעה לפיגור משמעותי בשירותים החברתיים, בקצבאות לקשישים, בשכר המינימום, בשירותים הסוציאליים, בשירותי הרפואה וכמובן בתחום החינוך. הפערים הולכים וגדלים והצורך במדינת רווחה ודאגה לפריפריה החברתית של מדינת ישראל נבלע מידי בחירות בבליל הספינים, תחרות פופולריות והפחדות מהתחום המדיני.

המהלך שעשו אמש שקד ובנט ירשם בדפי ההיסטוריה כמהלך ההתנתקות וההתפרקות המוחלטת מהעולם החברתי, מהסולידריות ומראיית האחר. ההכרזה של בנט ושקד אתמול היא ההכרזה על הימין החלש ששונא את החלשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!