דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דיני נפשות / נופלות בין המשרדים: הופסק תקציב למרכזי סיוע למשפחות מתאבדים

תקציב התכנית, במסגרתה מעניקים שמונה מרכזים מענה לאלפי למשפחות, קוצץ ל-4 מיליון שקלים, וכעת הוקפא לחלוטין | משרד הרווחה מאשים את משרד הבריאות בקיצוץ | משרד הבריאות: "הנושא צריך להיות חלק מהפעילות של משרד הרווחה"

צעדת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)
צעדת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מרכזי הסיוע למשפחות נפגעות התאבדות קיבלו בימים האחרונים מכתב ממשרד העבודה והרווחה לפיו בשנת 2019 יופסק באופן מידי תקציבן. במכתב נטען כי בשל תקציבים מוגבלים שהתקבלו ממשרד הבריאות בכוונת המשרד "לצמצם את ההתקשרות בנושא הזה". למרכזי הסיוע הובטח תחילה תקציב של 6 מיליון שקלים לשנה זו. בהמשך הורידו את ההבטחה ל-4 מיליון, ובסופו של דבר הוקפא התקציב לחלוטין.

כיום קיימים בישראל 8 מרכזי סיוע אזוריים הממומנים ומפוקחים ע"י משרד העבודה הרווחה ומופעלים על ידי "מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אבדן" ועמותת "בשביל החיים". המרכזים ממוקמים  בבאר שבע, אשקלון, תל אביב, ירושלים, חדרה, טירה,  חיפה וכפר כנא, כשכל מרכז מסייע למאות בני משפחה. מרכזי הסיוע מטפלים במשפחות שחוו אובדן פתאומי כתוצאה מרצח, מהתאבדות או מתאונות דרכים.

אסור לעצור טיפול באמצע בנושאים רגישים כמו שכול ואבדן, בדרך שעלולה לפגוע באופן  חסר תקדים בבטן הרכה של החברה הישראלית – המשפחות השכולות

בשנים האחרונות ממלאים המרכזים תפקיד חשוב בתהליך אותו עוברות המשפחות השכולות כדי להתמודד עם אובדן יקירהן. מרכז הסיוע יוצר קשר טלפוני עם המשפחה בהקדם ובהתאם למצב, לעיתים עוד בזמן השבעה. העובדים הסוציאליים במרכזי הסיוע מבקרים את המשפחות בבתיהן. המרכז דואג להם לטיפול רגשי פרטני וזוגי, באמצעות התחנות לטיפול זוגי ומשפחתי, ומקיים התערבויות משפחתיות.

בשנת 2014, הוחלט על תקצוב מדורג לאורך 3 שנים אשר יגיע ל-27 מיליון שקלים במטרה ליצור פריסה של התכנית ומתן מענה בכל הארץ. בפועל, קוצץ התקציב מ-18 מיליון שקלים שהוקצו בתחילה ל-10 מיליון ש"ח, סכום שאינו מאפשר יישום יעיל של התכנית. כ

בני לייזר, מנכ"ל משותף של "מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אבדן" אמר בתגובה להקפאת התקציב כי "אסור לעצור טיפול באמצע בנושאים רגישים כמו שכול ואבדן, בדרך שעלולה לפגוע באופן  חסר תקדים בבטן הרכה של החברה הישראלית – המשפחות השכולות. לא לקבל משפחות חדשות לתכנית זוהי פגיעה כפולה עבור המשפחות. מדובר בהתנהגות צינית, חסרת רגישות ואכפתיות וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה. אנו עדים לתוצר עצוב ומסוכן של מאבקי כוחות ופוליטיקה בין המשרדים, שלמעשה גוזלים מידי המשפחות השכולות סיוע לו הן כל כך זקוקות. רק לפני מספר חודשים פרסם משרד הבריאות עצמו, שבשנת 2016, לעומת השנים שקדמו לה, נרשמה עלייה במספר המתאבדים בישראל, ונרשמו 390 מקרי התאבדות – 321 של גברים ו-69 בקרב נשים. כנראה שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל".

אובדנות בבית הספר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
אובדנות בבית הספר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

מדי שנה מתאבדים במדינת ישראל כ-500 בני אדם ומעל ל-6,000 מבצעים ניסיונות התאבדות המסתיימים בחדרי המיון. מחקרים בעולם, לצד פיילוט שנערך בישראל, הראו כי פיתוח רצפים טיפוליים פנימיים ובין משרדיים קריטיים למניעת אובדנות. רצפים מבוססי מאגר אמין של טיוב נתוני אובדנות שיש להקים ולפתח, פעילות יזומה למציאת אנשים הנמצאים בסיכון אובדני, הכשרת שומרי סף, סיוע למשפחות שיקיריהם התאבדו, תקצוב למחקרים, הקמת צוותי היגוי, יכולים להפחית בכ-20% את מספר המתאבדים ועוד עשרות אחוזים בניסיונות האובדניים.

ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נמסר כי תקצוב המרכזים לסיוע למשפחות הינו תחת אחריות משרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר כי הם סבורים שהנושא צריך להיות חלק מהפעילות של משרד הרווחה. "משרד הבריאות פנה בנושא והדיונים טרם הסתיימו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!