דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק השוטרים והסוהרים

כחולי המדים / עתירה לבג"ץ: תנו לאנשי המשטרה ושירות בתי הסוהר להתאגד

דוד מזרחי, גמלאי משטרה ומפעילי המאבק לזכויות השוטרים וגמלאי המשטרה, הודיע על כוונתו לעתור בנושא, הנמצא במחלוקת מזה עשורים | מזרחי עותר לבדו, במנותק מארגוני השוטרים שניהלו מאבק על תוספת לשכרם

שוטרים במשטרת ישראל (Lerner Vadim / Shutterstock.com)
שוטרים במשטרת ישראל (Lerner Vadim / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

גמלאי המשטרה דוד מזרחי, מפעילי המאבק לזכויות השוטרים וגמלאי המשטרה, הודיע על הגשת עתירה לבג"צ כנגד האיסור החל על אנשי המשטרה ושירות בתי הסוהר להתאגד, לנהל משא ומתן קיבוצי ואף לשבות. בשלב זה הוגשה לבית המשפט העליון הודעה על הגשת הבג"צ בלא הנימוקים שיוגשו בהמשך.

"העתירה הזו פועלת ליישם את השוואת תנאי השכר, שירות ועבודה של אנשי המשטרה והגמלאים לצה"ל בצורה מלאה תוך שיהיה להם ייצוג הולם למשא ומתן, ותהיה להם זכות שביתה תחת מועצה ציבורית לרווחת השוטר. שהאפשרות להשבית תהיה רק על השירותים שאינם חיוניים, ומה שחיוני כמובן שלא יושבת", מסר מזרחי ל'דבר ראשון'.

גמלאי המשטרה דוד מזרחי (תמונה באדיבות המצולם).
גמלאי המשטרה דוד מזרחי (תמונה באדיבות המצולם).

העתירה הוגשה כנגד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, השר לביטחון פנים, היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה.

מזרחי טוען כי הסעיף לפקודת המשטרה האוסר על התארגנות השוטרים מנוגד לחוק יסוד חופש העיסוק מ-1992, המקנה לכלל העובדים במשק את הזכות להיאבק על תנאי עבודתם באמצעות הקמת ארגון עובדים, מו"מ קיבוצי ואף צעדים ארגוניים – למעט בשירותי חירום חיוניים אותם נדרש להגדיר.

נזכיר כי כבר ב-2009 נכתבה חוות דעת בלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, לפיה בשל חקיקת חוקי יסוד, ביניהם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו – וכן בשל חתימתה של ישראל על שורה של אמנות בין לאומיות – יש יסוד לטעון כי סעיף האיסור על התארגנות שוטרים איננו חוקתי.

העתירה הזו פועלת ליישם את השוואת תנאי השכר, שירות ועבודה של אנשי המשטרה והגמלאים לצה"ל בצורה מלאה תוך שיהיה להם ייצוג הולם למשא ומתן, ותהיה להם זכות שביתה תחת מועצה ציבורית לרווחת השוטר. שהאפשרות להשבית תהיה רק על השירותים שאינם חיוניים, ומה שחיוני כמובן שלא יושבת

מזרחי קורא גם להקמת ועדה ציבורית קבועה שמחצית חבריה יהיו חברי ארגון שוטרים ארצי שתטפל ב-106 עילות נטענות לפגיעה בשכר ובתנאי שירות של שוטרים – ביניהם רבים הנוגעים לאי השוואה בפועל של שכר השוטרים לשכר אנשי הקבע בהתאם להחלטות הממשלה השונות.

עוד מוחה מזרחי בעתירתו על אי-הכללתם של אנשי משטרה בדרגות נמוכות במתווה תשלום תוספות השכר שניתנו בצה"ל מאז 2006, ואף קורא לתשלום החוב כלפי השוטרים והסוהרים בתוספת ריבית הצמדה של 20% בגין הלנת שכר ופריסתו על פני חמש שנים בלבד – זאת בניגוד למתווה שהוסכם מול המשטרה, השב"ס וארגוני משפחותיהם וגמלאיהם. יש לציין כי במסגרת ההסכמות, הוחתמו למעלה מ-95% מהזכאים לתשלום חוב זה, משרתים וגמלאים כאחד, על הסכמתם למתווה וויתור על תביעות עתידיות בנושא.

עשרות גמלאי משטרה ושב״ס, יחד עם בני משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בירושלים (ללא קרדיט)
עשרות גמלאי משטרה ושב״ס, יחד עם בני משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בירושלים (ללא קרדיט)

בניגוד להליך המשפטי שהוליד את מתווה הסדר החוב לשוטרים ולסוהרים שנחתם בנובמבר האחרון, אשר נתמך על-ידי מרבית ארגוני הגמלאים ומשפחות השוטרים, בשלב זה הוגשה עתירתו של מזרחי על דעתו בלבד.

מהמשטרה נמסר כי "לתגובה על עתירה שהגיש גימלאי זה או אחר – יש לפנות לאותו גימלאי שהגיש את העתירה באופן פרטי ועל דעת עצמו בלבד".

תגובת משרד ראש הממשלה טרם נמסרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!