דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סידורים אחרונים / הסבלנות של גפני השתלמה: חוק הגמ"חים אושר במליאה

בתמורה לאישור התקן הבינלאומי לאיסוף מידע על חשבונות פיננסיים, הצליח יו"ר ועדת הכספים להסדיר את פעילותם של מוסדות גמילות החסדים בחברה החרדית - חלקם מגלגלים מיליארדים - ולשמור על האופי שלהם

אריזת חבילות מזון לקראת פסח (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אריזת חבילות מזון לקראת פסח (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מעשור מתמודדות המערכות הפוליטיות והרגולטוריות עם השאלה "מה עושים עם מוסדות גמילות החסדים (הגמ"חים)?". המירוץ לסגירת הקצוות לפני הבחירות נתן להם, סוף סוף, תשובות.

אלפי מוסדות פיננסיים כאלה פועלים בחברה החרדית, חלקם צמחו לממדים גדולים ומגלגלים מיליארדי שקלים של פיקדונות ואשראי ללא כוונת רווח. מוסדות ענק המנוהלים בפתקים, על בסיס אמון קהילתי, ולמעשה מאפשרים לחברה החרדית להמשיך להיות חרדית מצד אחד ולהתמודד עם השוק הקפיטליסטי מצד שני.

קופת צדקה בשכונת מאה שערים בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90).
קופת צדקה בשכונת מאה שערים בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90).

שני איומים ריחפו מעל עולם הגמ"חים. הראשון, מבית, כשהמערכת הרגולטורית הכריזה כי חייבים למצוא דרך לפקח על אותם מוסדות שיכולים להיות פתח להלבנת הון, שחיתות וניהול קלוקל של כספי ציבור. השני הגיע מבחוץ, כשהממשל האמריקאי החליט להילחם בתופעה שהם רואים כשוק אפור וקרקע להעלמות מס במיליארדים.

מי שהתייצב כדי להגן על עולם הגמ"חים הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ששם לעצמו למטרה להכניס אותם לחסות החוק מצד אחד, ולהגן עליהם מכפיפות להגיון הקפיטליסטי מצד שני. שנים בולם גפני את הניסיונות לפקח על הגמ"חים, ולאורך כל הקדנציה האחרונה הוא עשה הכל כדי לתת להם את תעודת ההכשר.

גפני עיצב את חוק הגמ"חים כדי שיעשה בדיוק את זה: יטיל על רשות שוק ההון את האחריות לפקח על הארגונים האלה, אבל ימנע ממנה כל אפשרות להטיל עליהם קריטריונים של מוסדות פיננסיים אמיתיים.

כדי לעמוד במשימה הזו, גפני השתמש בכוח שלו כיו"ר ועדת הכספים, והתנה את אישור התקן הבינלאומי לאיסוף מידע על חשבונות פיננסיים (CRS) בהעברת חוק הגמ"חים שלו. המשמעות של אי-אישור תקנות ה-CRS הייתה הכנסה של מדינת ישראל לרשימה השחורה של מדינות מעלימות מס ומלבינות הון. הנזק היה יכול להיות עצום. נזק שאף רגולטור – מרשות שוק ההון, דרך המפקחת על הבנקים ועד הרשות למלחמה בהלבנת הון – לא יכלו להרשות שיקרה.

ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

גפני הלך עם האסטרטגיה שלו עד הסוף וברגע האחרון הצליח. חוק הגמ"חים אושר אמש (שלישי) במליאה ובעקבותיו אושרו היום תקנות ה-CRS בוועדת הכספים. הגמ"חים יפוקחו אבל בצורה מרוככת. כך, לדוגמה, לא ידרשו הגמ"חים למנכ"ל, מרבית הבעלים של הגמ"חים לא יהיו מפוקחים ודרישות ההון מהן יהיו מצומצמים מאוד לעומת בנקים או חברות אשראי מסחריות.

בסופו של דבר יכול להיות זו התוצאה הטובה ביותר. הגמ"חים הם מוסדות חשובים למאות אלפי אזרחים. הם חשובים לאופי של הקהילות שאותן הם משרתים. עכשיו כשהם נכנסו לפיקוח, גם אם צולע ובלי שיניים, הם אולי יעברו לאט לאט גם אבולוציה מעולם הצעטאלע לעולם של חשבונאות מודרנית. מי שרוצה להתמודד עם שאלת גיוס החרדים או לימודי הליבה, כדאי שיעקוב אחרי ההתפתחות של הגמ"חים. אולי זו הדרך לחבר את החברה החרדית למדינת ישראל המודרנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!