דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברזיל

הבחירות בברזיל 2018 / האם השבטים הילידים בברזיל בסכנת השמדה לאחר בחירתו של הנשיא החדש?

נשיא ברזיל הנבחר ז'איר בולסונרו הבטיח בקמפיין הבחירות שלו להפסיק להעביר שטחי יערות לטובת הילידים, ובארגוני הסביבה וזכויות האדם חוששים | בפועל העביר בולסונרו את האחריות על שמורות הילידים לידי משרד החקלאות במדינה, משרד המקדם את כריתת היערות בהם חיים הילידים

ז'איר בולסנרו בטקס ההשבעה לנשיאות ברזיל. שבט היאנומאמי בהפגנה נגד מדיניות ממשלת ברזיל ב2008. (AP Photo/Eraldo /Silvia IzquierdoPeres)
ז'איר בולסנרו בטקס ההשבעה לנשיאות ברזיל. שבט היאנומאמי בהפגנה נגד מדיניות ממשלת ברזיל ב2008. (AP Photo/Eraldo /Silvia IzquierdoPeres)
אוריאל לוי

את יומו הראשון כנשיא ברזיל פתח ז'איר בולסונרו במתקפה על השבטים הילידים, מתקפה שעשויה להסתיים במהרה בהשמדה כללית, כך מזהירים ארגוני זכויות אדם, של שבטים שלמים החיים במעבה הג'ונגל ומנותקים מהציוויליזציה. הארגון הבריטי סורבייבל איטרנשיונאל העוסק בהגנה על שבטים ילידים המנותקים מהציוויליזציה, והארגון האמריקאי ג'נוסייד ווטש העוסק בהתראה מפני רציחות עמים, שניים מהארגונים הגדולים בעולם בתחומם, הם אלו המתריעים מהתוקפנות של נשיא ברזיל החדש.

שעות ספורות לאחר שהושבע לתפקיד שלשום (שלישי) פרסם בולסונרו צו המעביר את האחריות להסדרה ולהקמת שמורות ילידים, המהוות כ-13% משטח המדינה, מהמשרד להגנה על הילידים למשרד החקלאות. הצו העניק למשרד החקלאות את השליטה על יישובי הקילומבו – יישובים כפריים בהם גרים צאצאי עבדים.

אנשי שבט אמזונס בברזיל (ללא קרדיט)
אנשי שבט אמזונס בברזיל (ללא קרדיט)

משרד החקלאות נשלט, על פי הפרסומים, בידי לובי רב עוצמה של אנשי תעשייה, המואשמים בכריתת יערות הג'ונגל בקצב הרסני לכדור הארץ ולשבטים החיים באגן האמזונס. המהלך זכה לגינויים מארגוני סביבה, ארגוני זכויות אדם וממנהיגי הילידים בברזיל, שאמרו שהוא מאיים על השמורות שלהם. אותם מנהיגים הסבירו כי הוא גם מסמל ויתור לאינטרסים של החקלאים בתקופה בה בירוא היערות בברזיל מתעצם. "כריתת היערות תתגבר, וכך גם האלימות נגדנו", הזהיר דינמן טושה, בכיר ב-APIB, תנועה השואפת לאחדות בקרב הילידים במדינה. "הילידים הם מגני הסביבה", הוסיף. סוניה גואהז'ז'ה, מנהיגה ילידית שהתמודדה לתפקיד סגן הנשיא מטעם מפלגת PSOL, צייצה אתמול כי "ההרס החל".

הבטחת הבחירות המדממת

בקמפיין הבחירות שלו הבטיח בולסונרו להפסיק להעביר שטחים נוספים לטובת ילידים, להחליש את הסוכנויות לאיכות הסביבה ולאפשר כרייה וחקלאות מסחרית בשטח השמורות. בולסונרו הגן על המהלך בציוץ שפרסם היום. "יותר מ-15% מהשטח הלאומי שלנו מסומן כאדמה של ילידים או של צאצאים לעבדים נמלטים", כתב הנשיא. "פחות ממיליון בני אדם גרים שם, תוך שהם מנותקים מברזיל האמיתית, ומנוצלים על ידי ארגונים לא-ממשלתיים. ביחד, אנחנו נשלב את האזרחים הללו".

'המוסד הלאומי למען האינדיאנים' (FUNAI), שהיה כפוף למשרד המשפטים, היה האחראי עד עתה לקביעת שטחי השמורות ולהגנה על השבטים החיים בהן. כבר במסע הבחירות, הודיע בולסנרו כי יעביר את האחריות לזכויותיהם של הילידים למשרד לנשים, משפחה וזכויות אדם, שבראשו תעמוד כעת אשת דת אוונגליסטית. ארגון סורבייבל איטרנשיונאל, שהפעיל לחצים פוליטים רבים בעשורים האחרונים על מנת להקים את 'המוסד הלאומי למען האינדיאנים' ולהעביר אליו תקציבים וסמכויות, הזהיר מיד לאחר הבחירות כי סגירת המוסד משמעותה אור ירוק להשמדת השבטים. רק לפני שנה הורה התובע הכללי של ברזיל לחקור טבח של "יותר מעשרה אינדיאנים משבט מבודד באמזונס הנעדר כל קשר לעולם", לאחר שתושבים ילידים מהאזור דיווחו כי נרצחו כ-20 מבני השבט, המונה פחות מ-50 נפשות.

שבט מבודד בברזיל (צילום: Agência de Notícias do Acre/flicker)
שבט מבודד בברזיל (צילום: Agência de Notícias do Acre/flicker)

השטח הגדול ביותר ביערות הגשם שמוגדר כשמורת ילידים הוא הטריטוריה של היאנומאמי, הנמצאת סמוך לגבולה של ברזיל עם וונצואלה. בשמורה זו חיים 32,000 אינדיאנים בני עשרות קבוצות שונות, הדוברים ניבים ושפות שונות ומנהלים אורח חיים שונה. מרביתם נחשבים כתתי-שבטים של שבט היאנומאמי, אולם חלקם הם שבטים ייחודיים וקטנים המכילים פחות מ-100 נפשות. "מגיפה" שהופצה בידי כורי זהב שפלשו באופן בלתי חוקי לשמורה כדי לבזוז את עושרה, גורמת למום של רבים מהאינדיאנים באזור – שלא פגשו עד כה את הציוויליזציה, ולכן רגישים למחלות שאנחנו מחוסנים אליהן.  בחודש מאי, דיווחו אנשי יאנומאמי כי שני בני שבט לא מוכר נרצחו על ידי הכורים. 'המוסד הלאומי למען האינדיאנים' סגר את עמדות ההגנה שלו באזור בשל מחסור בכספים, והרשויות עדיין לא חקרו את מעשה הרצח.

בולסנרו מתנגד נחרץ להקמת שמורת היאנומאמי שנוסדה בשנת 1980, וכינה אותה "פשע נגד המולדת", ו"שערורייה". לאחרונה הוא אמר כי הוא ראה בהקמת השמורה "בגידה גדולה", ועל כן ארגוני הילידים פוחדים כי השמורה מצויה על הכוונת של הנשיא החדש. עלייתו של בולסנרו לשלטון עשויה לסמן את תחילת הסוף של השבטים מנותקי הקשר בעולם, אשר מרביתם חיים בברזיל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!