דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

משק החשמל / בקרוב: החברה הממשלתית 'מנהל המערכת' תנהל את משק החשמל

ועדת הכספים אישרה השקעה בת 8 מיליון ש"ח בחברה, שתפקידה יהיה העמסת תחנות כח, תכנון של רשת ההולכה ותכנון ארוך טווח במשק | החברה אמורה גם למנוע ניגוד עניינים הקיים מאז הופרט מערך ייצור החשמל בישראל

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה אתמול (רביעי) השקעה בת 8 מיליון ₪ של המדינה בחברה הממשלתית 'מנהל המערכת', שצפויה לנהל את משק החשמל בישראל במקום חברת החשמל, במטרה לקיים תחרות במשק החשמל בישראל.

מפת משק החשמל הפרטי העתידי, ע"פ הרפורמה בחשמל (גרפיקה: אידאה).
מפת משק החשמל הפרטי העתידי, ע"פ הרפורמה בחשמל (גרפיקה: אידאה).

אישור התקציב יאפשר לחברה להתחיל לפעול, ולהתכונן לקליטת יחידת ניהול מערכת החשמל, אשר אמורה לעבור מידי חברת החשמל עם עובדיה לידי החברה הממשלתית החדשה. מטרת הוצאת היחידה מחברת החשמל היא לצמצם את ניגוד העניינים של חברת החשמל, שנוצר כתוצאה מהפרטת הייצור. מנהל המערכת צריך לקבוע סדר העמסה של תחנות הכח בישראל, כך שרכש החשמל ייעשה בצורה הכי זולה. כאשר חברת החשמל הינה גם יצרנית חשמל וגם מנהלת המערכת יש פתח לניגוד עניינים מובנה בפעולתה, על אף שמדובר ביחידות נפרדות עם רגולציה המחייבת החלטות לפי טובת המשק ולא לפי טובת חברת החשמל.

ביוני 2018 אושרה החלטת הממשלה לעניין רפורמה במשק החשמל ושינוי מבני בחברת החשמל, ונקבע כי ניהול המערכת יופרד מחברת חשמל, ויועבר לחברת 'מנהל המערכת' שהוקמה בעבר. לצד כך נקבע כי יועברו לחברה גם יחידת תכנון ופיתוח טכנולוגיות והיחידה לסטטיסטיקה ושווקים.

החברה צפויה לקבל רישיון פעילות בעוד כ-11 חודשים, והיא תהייה אחראית לרכישה, אחסון, והקצאת הדלקים המשקיים המוקצים במקרי מחסור במשק. בנוסף 'מנהל המערכת' תנהל את האופטימיזציה של משק החשמל, העמסת תחנות כח, תפעול מנגנוני סחר בחשמל, תכנון של רשת ההולכה ותכנון ארוך טווח במשק.

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).

לדברי מנהל רשות החברות, החברה הינה אחד המרכיבים המרכזיים ברפורמה במשק החשמל ובשינוי המבני של החברה הפועלת כמונופול. לצורך הקמת החברה, גיוס עובדים ושכירת משרדים, התבקשה ועדת הכספים לאשר תקצוב של 3 מיליון ₪ לחברה בשנת 2018 ו-10 מיליון ₪ בשנת 2019.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין כי בעבר הובאו בהליכים דומים כמה וכמה חברות לדיון בוועדת הכספים, ולמרות שהוקצו להם כספים רבים הן לא עמדו ביעדן. לאור הדברים נקבע כי בשלב ראשון תאשר ועדת הכספים העברת 8 מיליון ₪ לחברה, ולאחר שתדווח על ההתקדמות בהקמתה בעוד מספר חודשים יאושרו 5 מיליון השקלים הנוספים.

 שינוי מהותי או צעד קוסמטי?

במהלך הדיונים על הרפורמה במשק החשמל טענו היצרנים הפרטיים כי הוצאת היחידה מחברת החשמל היא הכרח המציאות, אך העובדה שכל העובדים יגיעו מחברת החשמל תמשיך באופן לא פורמלי את ניגוד העניינים, באמצעות הטיית העובדים להעדיף את רכש החשמל מהחברה בה עבדו כל השנים. ברמה המעשית, רק עובדי חברת החשמל הם בעלי הכושר המקצועי להפעיל את יחידת ניהול המערכת והעברת היחידה במלואה מאפשרת את הקטנת הסיכון המיידי לניהול משק החשמל כתוצאה משינוי מבני. האתגר של יצירת המעטפת התפעולית הנכונה בחברה החדשה, באופן שישמור על היכולת המקצועית של היחידה, הוא אתגר ממשי הן בעבור העובדים והן בעבור הנהלת החברה.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שרק חלק קטן מהחשמל במשק ינוהל בשיטה תחרותית, שבה יש משמעות גדולה לסוגיית ניגוד העניינים. השימוש בתחנות הפחמיות בבעלות חברת החשמל יוצמד למינימום ההכרחי בכל מקרה, משיקולים סביבתיים. תחנות נוספות יופעלו לפי שיקולים של כושר ההולכה – תחנה בנגב לא יכולה להחליף בייצור תחנה בחיפה. יצרנים פרטיים שכבר פעילים מייצרים חשמל שלא בהסדר תחרותי, אבל בסדרה של הסדרים מיוחדים, אשר למעשה אפשר לכנותם מונופול פרטי, על חשבון המונופול הציבורי של חברת החשמל. רק תחנות כח חדשות, או תחנות כח קיימות שיימכרו ברפורמה במשק החשמל יוכלו בעתיד להשתתף בהסדרה תחרותית. במקביל, היצרנים הפרטיים נהנים פיננסית מסעיף במתווה הגז, אשר מעניק להם מנגנון של מעין פיקוח מחירי על רכש הגז, בהנחה של 20-30% ממחירי חברת החשמל. כך הם יכולים קיום, למכור חשמל ללקוחות גדולים בהנחה של 5-10%, שלעיתים היא קטנה מהיתרון הכלכלי שהם זכו לו ברכש גז בחסות המדינה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!