דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

השבר האפריקאי / חשש לאלימות: ארה"ב העבירה כוח צבאי לגבון כדי לאבטח את עובדי השגרירות בקונגו

ההחלטה, על רקע החשש מפני התפרצויות אלימות במדינה לאור המחלוקת על תוצאות הבחירות | בקהילה הבינלאומית מתגבר הלחץ על הממשל הקונגולזי לקבל את רצון הבוחר

טראמפ ומפגינים בקונגו (AP Photo/ Jerome Delay, Manuel Balce Ceneta)
טראמפ ומפגינים בקונגו (AP Photo/ Jerome Delay, Manuel Balce Ceneta)
ניצן צבי כהן
אוריאל לוי
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ הכריז ביום שישי כי ארה"ב העבירה כ-80 אנשי צבא לגבון במטרה לאבטח את אזרחי ארה"ב והשגרירות האמריקאית בקונגו השכנה, בה שורר חשש מפני התפרצויות אלימות לאור המחלוקת על תוצאות הבחירות. בתוך כך מתגבר הלחץ הבינלאומי על הממשל הקונגולזי לכבד את רצון הבוחר, על רקע החשש שתעוכב ההכרזה על התוצאה, והציפייה כי מועמד האופוזיציה, מוביל.

במכתב לקונגרס הסביר טראמפ כי הכוח התפרש "בתגובה לאפשרות שיתרחשו הפגנות אלימות". תוצאות הבחירות הרשמיות אמורות להתפרסם ביום ראשון. טראמפ הבהיר כי כוחות נוספים עשויים להישלח לאזור. הכוח הצבאי האמריקאי יישאר באזור, לדבריו, עד ש"המצב הביטחוני ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו יעשה כזה שנוכחותנו אינה נחוצה עוד".

מפגינים עוברים ליד צמיג בוער בשעה שהם מפגינים בעיר בני שבקונגו ב-28/12/18, במחאה על ההודעה על דחיית הבחירות למרץ. (AP Photo/Al-hadji Kudra Maliro)
מפגינים עוברים ליד צמיג בוער בשעה שהם מפגינים בעיר בני שבקונגו ב-28/12/18, במחאה על ההודעה על דחיית הבחירות למרץ. (AP Photo/Al-hadji Kudra Maliro)

"הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו נמצאת ברגע היסטורי לקראת שינוי דמוקרטי", מסר האיחוד האירופי, וקרא לרשויות "להבטיח כי התוצאות הקרובות תואמות את ההצבעה של העם הקונגולזי". קריאה דומה נשמעה מצד האיחוד האפריקאי, שאף פיקח על הבחירות באמצעות 80 משקיפים. "כיבודן של תוצאות הבחירות הוא קריטי "צייץ ראש משלחת המשקיפים פאקי מהמט.

ביום שלישי קראה ארה"ב לרשויות קונגו לפרסם תוצאות 'מדויקות', והזהירה מפני סנקציות במידה וחוקי הבחירות יופרו. "מי שמערער את התהליך הדמוקרטי, מאיים על השלום, הביטחון והיציבות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, או נהנה משחיתות, עלול למצוא את עצמו לא רצוי בארצות הברית ומנותק מן המערכת הפיננסית שלה", מסר משרד החוץ. מועצת הביטחון של האו"ם נפגשה לדון בסוגיה בדלתיים סגורות, אך לאחר שעתיים נסגרה הישיבה מבלי להסכים על הצהרה משותפת. כמה דיפלומטים, חלקם ממדינות אפריקאיות, אמרו כי מהלך זה נעשה מוקדם מדי.

ככלל, על פי דו"ח ראשוני של המשקיפים האפריקאים, התקיימו הבחירות עצמן ביום ראשון באווירה שלווה יחסית, למעט מספר תקריות אלימות נקודתיות. עם זאת, שתי תחנות הצבעה במחוז צפון קיוו הנפיץ נסגרו בשל לחצה של מיליציה חמושה, ולמעלה מ-500 מכונות הצבעה נשברו.

האופוזיציה הקונגולזית טוענת לזיופים בבחירות והאשימה את הנשיא היוצא ז'וזף קבילה כי הוא מתכנן לשלוט במדינה מאחורי הקלעים באמצעות מועמדו המועדף, שר הפנים לשעבר עמנואל רמזאני שאדארי, שלפי שני סקרים שנערכו לפני הבחירות, הזדנב מאחורי שני המועמדים של האופוזיציה – מרטין פיאלו, מנהל אקסון מובייל לשעבר, ופליקס טשיסקדי.

מאז יום שלישי נותקו האינטרנט, שירותי ה-SMS וכן הושבתה תחנת רדיו פראנס אינטרנשיונל (RFI), אחד ממקורות המידע החדשותיים הפופולריים ביותר בקונגו.

כוחות האו״ם בקונגו (צילום ארכיון: (AP Photo/Jerome Delay File).
כוחות האו״ם בקונגו (צילום ארכיון: (AP Photo/Jerome Delay File).

ברנאב קיקאיה קארובי, יועץ בכיר לנשיא היוצא ג'וזף קבילה, אמר ששירותי האינטרנט וה-SMS נותקו כדי לשמור על הסדר הציבורי, לאחר שברשת החברתית פורסמו "תוצאות פיקטיביות". "זה עלול להוביל אותנו הישר לכאוס", אמר היועץ הבכיר לסוכנות הידיעות רויטרס, והוסיף שהגישה לרשת ולהודעות טקסט תישאר מנותקת עד פרסום התוצאות הסופיות ב-6 בינואר.

ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם המעניקות לנתינים מקונגו 'הגנה קבוצתית' ואינה מרחיקה אותם בכוח בחזרה לארצם. מאז 2012 קנדה, ניו זילנד וארה"ב משיבות נתיני קונגו חזרה לארצם, ומאז 2015 גם מרבית מדינות אירופה פועלות כך.

משרד הפנים הצהיר השבוע כי אזרחי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבקשת המקלט שלהם לא הוכרעה, לא יגורשו. על פי נתונים רשמיים של הממונה על חופש המידע ברשות האוכלוסין וההגירה שנמסרו החודש, 314 אזרחי קונגו שוהים כיום בישראל, ו-311 מתוכם הגישו בקשות מקלט. בסך הכל התקבלה החלטה בנוגע ל-59 בקשות מקלט, ולא ידוע כמה מהן אושרו.

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה להשהות את החלטת משרד הפנים להחזיר את נתיני קונגו השוהים בישראל חזרה למולדתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!