דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנית למאבק באלימות במשפחה

#נשים לזה סוף / הממשלה אישרה: תוספת תקציב של 20 מיליון שקלים למאבק בתופעת האלימות במשפחה

התוכנית תתמקד בטיפול בגברים התוקפים והמאמץ יתמקד במגזר הערבי | בשדולת הנשים ובקרב מארגנות מחאת הנשים התייחסו להחלטה ברגשות מעורבים: "החלטה חשובה, אך מזכירות כי מדובר בתקציב שאושר כבר לפני שנתיים ועד כה יושם רק סכום זעום מתוכו"

הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה: 50 מיליון ש"ח כסכום כולל לשנת 2019 למאבק בתופעת האלימות במשפחה. לצורך כך אישרה הממשלה תוספת תקציב של 20 מיליון שקלים בנוסף לכ-30 מיליון שהוקצו בבסיס התקציב לנושא בתקציב משרד העבודה והרווחה. הממשלה אישרה פה אחד את הקיצוץ הרוחבי לצורך מימון התוספת לתגבור התכנית. התקציב יועבר למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים באופן מיידי. בהתאם להנחיות ראש הממשלה, התכנית המתוגברת תתמקד בטיפול בגורם לבעיה, הגברים התוקפים, ולא רק במתן מענה לקורבנות האלימות, וכן הוחלט על מיקוד מאמץ במגזר הערבי שבו תופעת האלימות במשפחה נפוצה במיוחד.

התכנית שאושרה תתווסף לתוכנית האב של משרד הרווחה למיגור תופעת האלימות במשפחה ויושם בה דגש על הרחבת המענה הטיפולי בגברים אלימים ותוקפים וכן הוספת תוכניות טיפול והגנה לנשים וילדים הנמצאים במעגל האלימות.

על פי מתווה התוכנית יורחבו התוכניות לטיפול בגברים אלימים ותוקפים בדגש על הגדלת המענה הטיפולי במרכזי היום, הקמת דירות מעבר לגברים אלימים שסיימו טיפול אינטנסיבי כדי לספק להם מעבר לחיים תקינים, תוספת עו"סים ותקציבי פעולה ברשויות המקומיות, פיתוח מודל עבודה עם גברים בהתאם למקרי הצלחה מהארץ והעולם ופיתוח הכשרות לאנשי מקצוע בשב"ס ובמשרד הבריאות בנושא גברים אלימים.

כמו כן, יפעל המשרד להרחבת המענים בטיפול ותמיכה בקורבנות האלימות בדגש על הקמת שני מרכזי חירום רב תחומיים ראשונים מסוגם שיופעלו 24/7 ויתמקדו במתן עזרה ראשונית, אבחון הנשים וילדיהן, ביצוע הערכה והפניה למסגרת טיפולית התואמת את צרכי הנפגעים להמשך טיפול ושיקום. בנוסף, תינתן תוספת של עובדים סוציאליים ייעודים לטיפול בילדים ובקשישים הסובלים מאלימות במשפחה ברשויות המקומיות  ובתחנות המשטרה הפועלים לסיוע והכוונה של המגיעים למשטרה על רקע אירועי אלימות במשפחה.

בנוסף לכך, מוקד החירום 118 המעניק טיפול יעוץ והכוונה בנושא האלימות יורחב בעובדים סוציאליים יעודיים לנושא ויבנו תוכניות ממוקדות למניעת אלימות בישובים ערביים.

מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח הישיבה: ״אנחנו מתכנסים היום בפעם הרביעית כדי לטפל בתופעת האלימות נגד נשים. אמרתי לפני חודש שאנחנו נטפל בנושא הזה במלוא הרצינות וגם במהירות, וכך אנחנו עושים. אנחנו נאשר היום בממשלה החלטה שתתמקד בטיפול בתוקפים. עד היום לא היה טיפול בתוקפים, אנחנו מתחילים להתמקד בהם ולא רק בקורבנות, כפי שאנחנו עושים בטיפול בטרור – אנחנו מטפלים בטרוריסטים קודם כל. אנחנו מטפלים גם בקורבנות אבל קודם כל מוכרחים לטפל בצד התוקף גם כן. אנחנו נאשר תוכנית למיגור התופעה במגזר הערבי שבו אחוז האלימות גבוה במיוחד. נקצה להחלטות הללו סך כולל של 50 מיליון שקל, כבר הקצנו חלק ואנחנו נוסיף לזה. הכסף יבוא מתקציב משרד הרווחה ומשרדים אחרים. אלו שינויים חשובים מאד בדרכי הטיפול בתופעה וזוהי רק ההתחלה".

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ח"כ חיים כץ הוסיף: "משרדנו שם בחזית עשייתו את הטיפול והמניעה בתופעת האלימות במשפחה. בשנים האחרונות עשינו פריצת דרך משמעותית בטיפול בנושא בדרך של הגדלת התקציבים וסל המענים שמאפשר שיקום איכותי וטוב יותר לנפגעים ולפוגעים".

שר האוצר משה כחלון אמר כי "האלימות כלפי נשים היא מכה חברתית שצריך להילחם בה בכל האמצעים האפשריים. נמשיך לתמוך במהלכים שיוצעו במשרדי הממשלה כדי למגר את האלימות הזו, ויתנו את הבטחון שמגיע לכל בית בישראל."

משדולת הנשים בישראל נמסר: "מדובר בהחלטה חשובה ובתוספת תקציב נדרשת, ואנחנו מברכות על המיקוד בטיפול בגברים פוגעים. אך לאור מצב החירום בו אנו חיות וחיים, זה פשוט לא מספיק. לצד משרד הרווחה, חייבים להיות שותפים גם המשרד לביטחון פנים ומשרד החינוך, שאינם חלק מהתוכנית הנוכחית. נדרשים צעדי חירום נוספים, לרבות הכשרות, תקנים ותקציבים למשטרה ולמערכת אכיפת החוק, כדי לאכוף צווי הגנה, לאפשר מענה כולל לנשים שמגיעות כדי לקבל הגנה מצד הרשויות ולטפל באופן הוליסטי בגברים הפוגעים, כולל תקציבים לתכניות חינוך לשוויון מגדרי מטעם משרד החינוך. אנחנו לא נרפה עד שכל הצעדים הללו ייושמו."

מארגנות מחאת הנשים מסרו בתגובה להחלטת הממשלה כי מדובר ב"צעד חשוב והכרחי שמוכיח את עוצמת המאבק והישגיו, את העובדה שמאות אלפי נשים וגברים יצאו לרחובות בדרישות ברורות מהממשלה. אנחנו מברכות על ההחלטה אך מזכירות כי מדובר בתקציב שאושר כבר לפני שנתיים ועד כה יושם רק סכום זעום מתוכו.

"אנחנו במצב חירום, מאז השביתה נרצחו עוד שתי נשים במדינה ושנת 2018 הסתיימה עם 26 נרצחות. מדובר במספר שצריך לזעזע את מקבלי ההחלטות ולהיות בראש סדרי העדיפויות של הממשלה. נדרשים תקציבים גבוהים בהרבה לשינוי רוחבי ועמוק – ברווחה, בחינוך ובמשטרה.

"מחאת הנשים היתה נקודת מפנה בה הוכחנו את הכוח האדיר שיש לנשים. נמשיך לשמור את הנושא על סדר היום הציבורי במיוחד בתקופת הבחירות, ונהיה בהן קול מכריע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!