למרות ההפחדות של החודשים האחרונים, הממשלה עמדה ביעד הגרעון של 2.9%, כך לפי דוח ביצוע תקציב המדינה לחודש דצמבר שפורסם הערב (ראשון). הוצאות הממשלה עמדו על 101.1% ביצוע והכנסות המדינה ממסים פספסו את היעד ב-0.9 מיליארד שקלים בלבד. את הדחיפה הקטנה שעזרה לממשלה לעמוד ביעד הגרעון היא קיבלה דווקא מהכסף שמעביר לה הביטוח הלאומי מעודפיו שעקפו את התכנון ב-2.4 מיליארד שקלים.

על פי סיכום ביצוע תקציב 2018 שמפרסם היום משרד האוצר, הצליח שר האוצר לעמוד בהבטחתו בחודשים האחרונים כי יעד הגרעון לא ייפרץ. זאת לעומת מקהלת ביקורת שאיימה כי הגרעון יגיע ל 3.6% וציירה את החריגה כחוסר אחריות של שר האוצר. כשאושר תקציב 2018 נקבע יעד גרעון של 2.9% שהם 38.5 מיליארד שקלים. בפועל סיימה המדינה את השנה עם חריגה קלה מאוד ביעד הגרעון שעמד על 38.9 מיליארד שקלים.

באשר לניהול החוב כדאי לציין כי באגף החשכ"ל העדיפו להגדיל את החוב החיצוני. הגרעון החיצוני לשנת 2018 תוכנן לעמוד על 1.5 מיליארד שקלים אך עמד בסופו של דבר על 2.7 מיליארד שקלים. לעומת זאת הגרעון הפנימי תוכנן לעמוד על 37 מיליארד שקלים אך לבסוף עמד על 36.2 מיליארד שקלים בלבד. אומנם מדובר בשינויים קטנים במספרים אך להטיית החוב לכיוון חוב חיצוני משמעות עמוקה בטווח הארוך.

בתחום הכנסות המדינה ממיסים באוצר העמידו לרשות המסים יעד של 307.2 מיליארד שקלים. מדובר ביעד שאפתני יחסית שנשען על עודפי הגביה הגבוהים של השנים הקודמות, זאת כשבמקביל במהלך השנה בוצעו מספר הפחתות של מיסי קניה ומכסים. בסוף השנה רשות המסים פספסה את היעד ב 900 מיליון שקלים בלבד והצליחה לגבות (לא כולל מע"מ על יבוא ביטחוני) 306.3 מיליארד שקלים. מדובר בשיעור עמידה ביעד של 99.7%.  את הפספוס הקטן של רשות המסים כדאי לשים בפרופורציה שכן את השנה שעברה (2017) סיימה רשות המסים עם עודף גביה של למעלה מ 20 מיליארד שקלים.

מבט על הוצאות משרדי הממשלה מגלה כי הממשלה הוציאה 101.1% מהתקציב שתוכנן. המשרדים החברתיים הגיעו ל 102% ביצוע, המשרדים המנהליים ל 103.7% ביצוע והמשרדים הכלכליים רשמו 108.9% ביצוע. מערכת הביטחון שבדרך כלל רושמת חריגה משמעותית מהיעד התכנסה ל 102.2% ביצוע כלומר חריגה של 1.4 מיליארד שקלים בלבד מהתכנון המקורי זאת הודות להסכם כחלון יעלון במסגרתו התחייב הצבא לשורה של צעדים שימנעו חריגות גדולות מהתקציב ולעמידה בתר"ש גדעון. על החריגה בתקציבי משרדי הממשלה פיצה אחוז ביצוע נמוך של 50% בתקציב המוגדר 'שונות' ואינו משויך לאף משרד ממשלתי.

על אף החריגה הקטנה בהוצאות והפספוס הקטן בהכנסות, במשרד האוצר יכלו להציג עמידה ביעד הגרעון בזכות הגדלה של ההכנסות מהביטוח הלאומי בכ-2.4 מיליארד שקלים. אותו הסכם של העברת עודפי התקציב של הביטוח הלאומי שביטולו מאיים על תקציב 2019, הוא זה שאפשר לאוצר לעמוד בגרעון של 2018.