דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנטישמיות

השנאה הנושנה / קמפיין וויראלי חושף את המפגש הראשון של יהודים ברחבי העולם עם אנטישמיות

תחת ההאשתג #FirstAntisemiticExperience משתפים בימים האחרונים יהודים מכל העולם בחוויה הראשונית שלהם עם תקיפות אנטישמיות אותן חוו | המורה האמריקאית ששאלה אם יהודים מבדילים בין טוב לרע, הניאו-נאצים השוודים שאיחלו שנהפוך לסבון - הסיפורים נערמים

כתובות אנטישמיות וצלב קרס על חזית מבנה הקבר של צדיק אלימלך בלזסק פולין (צילום: AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland).
כתובות אנטישמיות וצלב קרס על חזית מבנה הקבר של צדיק אלימלך בלזסק פולין (צילום: AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland).
דוד טברסקי

קמפיין להעלאת המודעות אנטישמיות בטוויטר חושף מאות סיפורי תקיפה אנטישמיים שחוו יהודים מסביב לעולם. רבי צבי סלומונס, מהקהילה היהודית של ברקשיר בעיר רידינג שבאנגליה פתח בקמפיין #FirstAntisemiticExperience (החוויה אנטישמית ראשונה שלי) כדי לחשוף כי חוויות האנטישמיות המסורתית עדיין קיימת באופן עקבי גם בעולם המערבי.

בשרשור שהחל סלומונס, שזכה עד עכשיו למאות שיתופים ותגובות, משתפים יהודים מכל העולם ב'חוויות' האנטישמיות הראשונות שלהם. רבים מהמגיבים כתבו שהמפגשים הראשונים שלהם עם התייחסויות והתקפות אנטישמיות התרחשו בגילאים צעירים, בין במפגש עם ילדים אחרים או מבוגרים, חלקם מורים.

הפעיל החברתי האמריקאי מארק לואיס כתב שכבר בגיל חמש בזמן שהתקוטט עם ילד ברחוב שלו, "אמו יצאה החוצה וצעקה: 'חבל שהיטלר לא סיים עם כולכם'. ככשאלתי את הוריי מי היא, הם השיבו שהיא מורה בבית ספר אזורי."

המוזיקאי האמריקאי ג'וליאן רולנדס גם התייחס למפגש הראשון שלו עם אנטישמיות בבית הספר. "כשאחי הבכור חזר מבית הספר הראשון שלו, הוא סיפר למורה שלו שהוא יהודי והיא שאלה אותו בחזרה "אתה יודע את ההבדל בין טוב ורע?". אחרי זה הוא גילה שבבית הספר נהגו להשתמש במילה 'יהודי' כדי לתאר רוע".

העיתונאית השבדית אניקה רוטשטיין סיפרה שכאשר הייתה בכיתה ז', שישה ילדים בבית הספר שלה שהזדהו כנאו-נאצים, תפסו אותה ליד הלוקר שלה ואמרו לה שהייתה צריכה להפוך לסבון כמו 'האחרים'. רוטשטיין ציינה שההתעללות הזו נמשכה שלוש שנים, כאשר בסופן היא גילחה את ראשה כדי להיראות פחות 'יהודיה'.

חלק מהמגיבים תיארו מקרי אלימות חמורים שהופנו כלפיהם. הזמר הניו-יורקי יהושוע ספרינגר, המכונה בטוויטר 'הילד היהודי' סיפר שכאשר היה בן 11 בדרכו לבית ספר היהודי שני גברים תפסו את התיק שלו וצעקו לעברו "בוא לפה יהודון". "הרגשתי מכה על הראש שלי ואני רק זוכר את עצמי מתעורר בצד המדרכה, הכיפה שלי נעלמה והתיק שלי היה ריק. לא לבשתי יותר כיפה בחוץ מאז."

לאורך התגובות בשרשורים הרבים חזרו מוטיבים אנטישמיים מסורתיים כמו 'רוצחי ישו' 'תאבי בצע', 'בעלי קרניים', 'שולטים בכל הכסף בעולם' ו'התגלמות הרוע'. לצד זה חלק מהמגיבים ציינו שנתקלו באנטישמיות על רקע השוואת זהותם היהודית עם קיומה של מדינת ישראל. צייצנים ציינו שמקומות העבודה והאקדמיה היו המקומות הראשונים בהם חוו אנטישמיות, כאשר תקפו והאשימו אותם 'בפשעים של מדינת ישראל'. בנוסף, הקמפיין שנמצא כבר יומיים באוויר וזכה לתהודה רבה, גורר גם תגובות אנטישמיות.  התגובות האנטישמיות נעות בין קריאות נאצה, קריאה לרצח יהודים ופרסום קריקטורות אנטישמיות וציורים וצילומים של מנהיגים נאצים.

"רציתי להראות שהאכזריות האנטישמית מתחילה בתקופה צעירה מאוד ויהודים לעולם לא יוכלו לברוח ממנה", אמר סלומונס ל-Jewish News. "ואם זאת זה מאפשר לנו להיראות חזקים יותר, זה עוזר לנו לתמוך אחד בשני ולצחוק על הטיפשות שבגזענות. הרבה אנשים חושבים שאנטישמיות זה דבר שחלף מהעולם או שזו תופעה לא רצינית כמו צורות אחרות של שנאה, אך במציאות היא באופן מפתיע עקבית ומסוכנת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!