דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / איאד עסמאיל רג'ב בן 45 הוא העובד שנהרג בנפילה מגובה בנתניה

רג'ב, מהכפר אללבד, אב לשלושה, עבד באתר הבניה בעיר | צוות של מד"א שהוזעק לאתר נאלץ לקבוע את מותו במקום | בשנת 2018 נהרגו 38 עובדים ושלושה עוברי אורח בענף הבניין

זירת תאונת עבודה באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: מד"א)
זירת תאונת עבודה באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

איאד עסמאיל רג'ב בן 45, אב לשלושה מהכפר אללבד שליד טול כרם, נהרג היום (חמישי), אחרי שנפל מגובה של כארבע קומות מפתח לא מגודר באתר בנייה ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה נאלצו לקבוע את מותו במקום. מפקח משרד העבודה הגיע לאתר התאונה. זהו ההרוג הראשון בתאונות בניין בשנת 2019.

איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב, בן 48 מהכפר לבד בנפת טול כרם ההרוג בתאונת הבניין הבוקר, 10 בינואר 2019 (צילום באדיבות קו לעובד)
איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב, בן 48 מהכפר לבד בנפת טול כרם ההרוג בתאונת הבניין הבוקר, 10 בינואר 2019 (צילום באדיבות קו לעובד)

 

 

החברה הקבלנית המבצעת באתר היא איתי ד.ע. הנדסה בע"מ. האתר נסגר בצו של מינהל הבטיחות.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס  למותו של איאד אסמאעיל אבראהים רג'ב, פועל בניין בן 48 שנפל הבוקר (ה') מגובה רב באתר בנייה בנתניה, ואמר: "אני קורא למשרד העבודה ולכל הנוגעים בדבר לפעול במהירות לחקירת האירוע ולנקוט במלוא הסנקציות האפשריות כנגד חברת הבנייה והאחראים למקרה הנורא. אנו בעיצומה של מלחמה יומיומית כנגד הקטל והזילות המתמשכת בחיי העובדים בכלל ובפרט בענף הבניין. על כולם להבין את גודל השעה, לשלב ידיים ולטפל ביד קשה במקרים שכאלה – למען חיי העובדים ובטיחותם".

פרמדיק מד"א אושרי יצחק סיפר כי "בחצר אתר הבניה שכב פועל בשנות ה-40 מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית לאחר שנפל מגובה רב. ביצענו בו בדיקות רפואיות על מנת להעניק לו טיפול רפואי אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

על פי נתוני הארגונים המנהלים מעקב שוטף אחרי הנושא, בשנת 2018 נהרגו 38 עובדים ושלושה עוברי אורח בענף הבניין. מדובר בעלייה של 14% לעומת מניין ההרוגים בשנה שעברה. בדו"ח המסכם שיצא על ידי פרויקט נרתמים צוין כי ברישומיהם עוד 169 תאונות בהן נפצעו עובדים באורח בינוני עד קשה.

גורמי הפגיעה בתאונות עבודה ב-2018 | באחוזים (נתונים: נרתמים – בטיחות לעובדי הבניין | גרפיקה: אידאה).
גורמי הפגיעה בתאונות עבודה ב-2018 | באחוזים (נתונים: נרתמים – בטיחות לעובדי הבניין | גרפיקה: אידאה).

 

64% מהתאונות נגרמו בשל נפילה מגובה. 15% מהתאונות נגרמו בשל נפילת חפץ כבד והיתר בשל גורמים שונים כגון ציוד עבודה, קריסת קירות, התחשמלות, דריסה, ועוד. בנרתמים הדגישו את חשיבות תקנות הפיגומים הנדונות כעת בוועדת העבודה והרווחה לצמצום הנפילות מגובה, וכן קראו לאמץ גם תקנות שיחייבו התקנת רשתות למניעת נפילה ולאכיפת התקנות באשר לחובת השימוש ברתמות בטיחות והתקנת גידור ראוי.

בחודשים נובמבר-דצמבר נרשמה בלימה מפתיעה במספר התאונות, ובנרתמים זוקפים זאת לזכות הלחץ הציבורי שהופעל בנושא. כזכור, בתחילת נובמבר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי במשק אשר הוליד לבסוף הסכם מול משרדי הממשלה באשר לשורת צעדים ממשלתיים וחקיקתיים לשיפור הבטיחות בענף. "האפקט המרתיע שיצרו ההבטחות עלול להיעלם כלא היה באם יוותרו בסופו של יום על הנייר בלבד" התריעו. "חשש זה מוחשי מאד, לצערנו, לאור הסחבת השלטונית המתמשכת, שאפיינה את פועלן של הרשויות בתחום. ההודעה על פיזור הכנסת וההכרזה על בחירות מדאיגה לא פחות".

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר "היום קוברים את ההרוג הראשון לשנת 2019 בענף הבנייה וניכר מהתמונות הראשוניות שהתקבלו מהשטח שהאתר סובל מהזנחה פושעת בכל הנוגע להסדרי הבטיחות, מצופה כעת ממשרד העבודה לסגור את האתר לתקופה של 30 יום לפחות ולא להסתפק בסגירת האתר לתקופה קצובה של 48 שעות , על הקבלנים לדעת שלמחיר ההפקרות יש גם מחיר כלכלי ומחיר פלילי"

בן שמעון מוסיף "הנתונים האחרונים מלמדים שבשנת 2018 כ-64% מהתאונות נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה וקיימת עלייה של 14% בכמות ההרוגים ,אסור לאפשר להפקרות להמשיך גם בשנת 2019 ועל גורמי האכיפה לרבות יחידת המשטרה פלס שהוקמה זה עתה בלהב 433 לפעול ביד חזקה כנגד מפרי החוק".

מקו לעובד נמסר: "התבוננות בתמונות מהאתר הבנייה בנתניה מספרות את הסיפור כולו: פיגומים רעועים, ללא מעקות הבולמים נפילה, ללא רשתות העוטפות את האתר ומונעות נפילה, עם חלקים שלמים של מבנה חשוף ולא מגודר – המזמנים מוות. עם המצב המופקר הזה ייאלצו להתמודד העובדים באתרי הבנייה עוד חודשים ושנים ארוכות – מכיוון שרק בעוד חצי שנה אמורים להשתפר פניהם של אתרים מעל גובה 30 מטרים, כאשר התקן האירופאי לפיגומים אמור להיות מוחל עליהם, בעוד שנה וחצי אתרים בין 8 מטרים ל-30 מטרים (קטגוריה בה נופל האתר בו התרחשה התאונה הקלטנית הבוקר), ובעוד שלוש שנים – אתרי בנייה מתחת ל-8 מטרים. למרות המציאות הקשה הזו, קבלני הפיגומים ממשיכים לטעון שנעשה להם עוול – ושהם לא יוכלו לעמוד בעול הכלכלי של המעבר לפיגומים בטיחותיים. משרד האוצר, האמור לתת פתרונות בצורת סובסידיות, שותק אף הוא כדג – נוכח ההרגל ונוכח הבחירות המתקרבות. אותן בחירות מעכבות גם את הרחבת סמכויותיו של רשם הקבלנים, שבמקרה כמו זה שהתרחש היום יכול היה להתלות את רישיון הקבלן המבצע למשך 30 יום".

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!