דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרוייקט יזהר

פרסום ראשון / בשל מחלוקת תקציבית: פוטרו רכזות הפרויקט שמסייע למכורים לסמים קשים בת"א

גם השנה עתידו של פרויקט יזהר, המעניק סיוע מציל חיים לאחת האוכלוסיות החלשות ביותר בישראל, עומד בסימן שאלה

אנשים באזור התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: ניקי קלווין/ פלאש90)
אנשים באזור התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: ניקי קלווין/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרסום ראשון: בשל מחלוקת על אופן תקצובו, עתידו של 'פרויקט יזהר' לטיפול במכורים לסמים קשים בתל אביב ניצב גם השנה בסימן שאלה. בתוך כך, פוטרו היום (ראשון) מעבודתן רכזות הפרויקט, כאשר לא ברור מי ימשיך בתפעולו השוטף בימים הקרובים. בעוד אין מחלוקת לגבי חשיבותו של הפרויקט, שמסייע לאחת האוכלוסיות החלשות והמודרות ביותר בישראל, משרדי הממשלה לא מצליחים להעניק לו את היציבות הנדרשת לתפעולו השוטף.

פרויקט יזהר בתל אביב, הפועל בסמוך לתחנה המרכזית החדשה, מהווה ב-11 השנים האחרונות מענה לכמה מן האוכלוסיות המוחלשות והמודרות ביותר בחברה הישראלית – מכורים לסמים קשים, נשים בזנות, אוכלוסיות שמודרות אל השוליים החברתיים, ומצויות לרוב בניתוק חריף מהמדינה על שלוחותיה השונות.

בשל המחלוקת לגבי אופן התקצוב, היום הוא יום ההעסקה האחרון של שתי רכזות המרכז בתל אביב. לפי שעה, לא ברור כיצד תראה הפעלתו של המקום בשבועות הקרובים: האם יהיו בו מתנדבים בלבד? האם לא יפתח? האם ימצא לבעיה פתרון בזמן הקרוב?

מזה מספר שבועות, מצוי הפרויקט בחוסר בהירות באשר להמשך תפקודו. זאת, סביב קשיים שהתעוררו באשר לתקציב הפעלת הפרויקט לשנת 2019. קשיים דומים עמדו בפני הפרויקט גם לפני פחות כשנה, סביב העברת תקציב 2018 לצורך הפעלתו.

במשך שנים ארוכות, תוקצב הפרויקט על ידי הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. כאשר זו הוקמה מחדש תחת המשרד לביטחון פנים, החלו להתעורר קשיים סביב הבטחת תקציבו. בתחילת שנת 2018, נסגר המרכז בתל אביב לתקופה קצרה על רקע זה. עוד אז, עלו שאלות בנוגע לזהות המשרד המממן את הפרויקט – האם התקציב להפעלת התכנית אמור להגיע מהמשרד לביטחון פנים, תחתיו הוקמה מחדש הרשות למלחמה בסמים, או דווקא ממשרד הבריאות?

בשבועות האחרונים, לאחר שהתעוררו בשנית שאלות באשר להעברת התקציב, ושאלות באשר לזהות הגורם שיממן את הפעלת הפרויקט בשנת 2019, פנינו לשני המשרדים בבקשת הבהרה. מהרשות למלחמה בסמים, הפועלת תחת המשרד לביטחון פנים, נמסר כי "משרדי הבריאות וביטחון הפנים הסכימו כי החל משנת 2019 יתוקצב פרויקט יזהר על ידי משרד הבריאות". ממשרד הבריאות לעומת זאת, נמסר כי נושא תקצוב התוכנית לשנת 2019 טרם סוכם.

גם מהנהלת הפרויקט, עולה כי טרם הושגה הסכמה באשר להמשך תקצוב התכנית. גורמים בקרב ההנהלה מדווחים על הבטחת המשרד לביטחון פנים לגבש תכנית פעולה עבור התכנית בתל אביב בחודש הקרוב. בינתיים, לאחר שבועות של חוסר בהירות באשר להמשך העסקתן, פוטרו הרכזות שהועסקו במקום. שתי הרכזות שהועסקו במרכז התל אביבי היו אחראיות לתפעול השוטף של הפרויקט בעיר, על עשרות מתנדביו.

הפרויקט פועל כיום בחמישה מוקדים בערים שונות: תל אביב, חיפה, אשדוד, ירושלים, ובאר שבע. עם זאת, הקשיים בשנתיים האחרונות מתעוררים רק בהפעלת הפרויקט בתל אביב. זאת, משום שיתר המוקדים מתוקצבים ברמה העירונית, ואילו המרכז בתל אביב תוקצב עד עתה על ידי משרדי הממשלה.

כלל הגורמים הקשורים להפעלת פרויקט בתל אביב, מספרים שוב ושוב על חשיבותו יוצאת הדופן דווקא של המרכז התל אביבי של יזהר. זאת, היות ובדרום תל אביב נמצאת כיום אוכלוסיית היעד העיקרית של הפרויקט. פרויקט יזהר מכוון בעיקרו לטיפול במכורים הקשים ביותר לסמים – מי שמזריקים סמים, ונחשבים לאוכלוסייה הקשה ביותר של המכורים לסמים. הפרויקט מצליח להגיע ולספק מענה ראשוני גם לנשים בזנות רחוב, דרי רחוב, ואוכלוסיות שוליים אחרות ברחוב הדרום תל-אביבי. לכן, הסכנה מולה ניצב כיום המרכז התל-אביבי, היא קשה במיוחד עבור מפעילי הפרויקט.

נותר רק לקוות כי לבעיות מולן ניצב הפרויקט זו השנה השנייה, יצליח להימצא פתרון קבע שיאפשר את קיום הפרויקט משנה לשנה, מבלי לעבור דרך פיטורי צוות והחלפתו באחר, ושבועות בהם פתיחתו של המקום מוטלת בסימן שאלה.

תגובת משרד הבריאות המלאה: "תוכנית יזה"ר היא תוכנית ייחודית למזעור נזקי סמים בהזרקה, פרי שותפות ארוכת שנים של משרד הבריאות והרשות הלאומית למלחמה בסמים. סניף הדגל של התוכנית בתל אביב נותן מענה למאות מכורים בשנה ברמה היומיומית ובמצוקתם הקשה ביותר. מאז הועברה הרשות למלחמה בסמים לתוך המשרד לביטחון פנים, בראשית 2018, בדק משרד זה ביוזמתו פתרונות מחוץ למשרד הבריאות כדי להמשיך את חלקו בשותפות המקורית של הרשות למלחמה בסמים, ולכן לא סוכם יחד עם משרד הבריאות מה יהיה ההמשך לשנת 2019. רק לאחרונה משרד הבריאות התבקש שוב על ידי המשרד לביטחון פנים לעזור. הנושא טרם סוכם ואמור להיות בדיון בימים הקרובים".

תגובת עיריית תל אביב-יפו תתפרסם לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!