דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

החזית הסינית / האטה כלכלית בסין נראית קרובה מתמיד, ואת האדוות גם אנחנו נרגיש

הנתון הרשמי מדבר על צמיחה של 6.7% בתמ"ג אבל מדד מכירת הרכבים, מדד הצריכה הפרטית ומדד הייצור הסיני כולם בצניחה | כלכלן סיני טען כי קצב הצמיחה הצפוי קרוב יותר ל-1.67% אך הרצאתו הורדה מהאינטרנט

מרכז קניות בסין (צילום: nui7711 / Shutterstock.com)
מרכז קניות בסין (צילום: nui7711 / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

עוד סיבה ללחץ בשוקים העולמיים: סין מראה סימנים של האטה כלכלית, דבר שיכול להשפיע על החיים של כולנו. בחודשים האחרונים הולכים ומתפרסמים יותר נתונים המצביעים על האטה בכלכלה הסינית, מה שמצטרף לדאגה ביחס למצב הכלכלה האמריקאית. "ענני הסערה מתחילים להופיע מעל שמי הכלכלה העולמית" נכתב בדו"ח של הבנק העולמי שפורסם בתחילת החודש.

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).
נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).

המדדים אותם מפיקה הממשלה הסינית אינם תמיד אמינים, ויש לקחת אותם בעירבון מוגבל. לראייה, על אף העובדה שהממשלה הסינית צופה צמיחה של 6.7% תמ"ג לשנת 2018 וטוענת כי הנתונים מעידים על כך שתעמוד בצפי, ישנם כלכלנים שטוענים שהמצב שונה לחלוטין. לאחרונה התעוררה סערה קטנה בסין לאחר שכלכלן מאוניברסיטת רנמין בבייג'ינג טען שקבוצת מחקר סודית של הממשלה העריכה שבניגוד לציפיות קצב הצמיחה עלול להיות קרוב יותר ל-1.67%. הנתון הרשמי כאמור עמד על 6.7%. כצפוי, ההרצאה שבה הועלתה הטענה הורדה מהאינטרנט על ידי המשטרה הסינית.

אחד המדדים המרכזיים בהם נמדד מצבה של הכלכלה הסינית היא קצב הצמיחה של מכירת הרכבים. מדד זה נמצא בצניחה מאז אמצע שנת 2018, והגיע קרוב ל-10%- לקראת סוף השנה. גם הצריכה הפרטית נמצאת בירידה מאז תחילת שנת 2018, ומאז סוף השנה נמצאת בצניחה. גם מדד הייצור הסיני, שמודד את היקף התפוקה של התעשייה במדינה, נמצא בירידה מאז תחילת השנה.

סין כמנוע צמיחה

הביקושים בשוק הסיני הם מנוע צמיחה משמעותי עבור הכלכלה העולמית. סין היא שוק גדול מאד, והצריכה של מעמד הביניים הצומח שם אחראי לחלק גדול מהצמיחה בסין ומייצרת ביקושים למוצרים מהעולם כולו. מדובר בצריכה של כ-1.4 מיליארד סינים, שלפי ההערכות אחראיים ל-30% מהצמיחה העולמית בעשור האחרון.

מדובר בתפנית במיקומה של סין בכלכלה העולמית. מאז המשבר הכלכלי ב-2008 אחראית סין לחלק משמעותי מהצמיחה העולמית. בעקבות המשבר החליטה הממשלה הסינית בזמנו לשחרר חבילת השקעה של כ-4 טריליון יואן, כדי לתמרץ את הכלכלה הסינית. כך, מקום לשקוע כמו כלכלות רבות אחרות ברחבי העולם, נשארה הכלכלה הסינית יציבה יחסית. לכן גם הביקושים הסיניים תרמו לצמיחה באזורים אחרים של העולם, ומנעו שקיעה עמוקה עוד יותר. מאז הביקושים מסין מושכים במידה רבה את הצמיחה העולמית, בייחוד לאור הצמיחה האיטית מאד בכלכלות המפותחות בארה"ב ואירופה.

האטה בשוק הסיני עלולה להביא גם להשלכות שליליות נוספת. חוסר הוודאות לגבי השוק הסיני עלול לגרום לירידות בשוקי ההון הסיניים, כתוצאה מהחלטת המשקיעים "לנטוש" את סין. כך, עלולים המשקיעים העולמיים להחליט להעביר את השקעותיהם למוקדים בטוחים יותר. במידה ודבר זה יקרה בקנה מידה גדול, עלולים העסקים הסיניים לסבול מירידה ביכולתם לגייס כסף להשקעות, דבר שעלול להחריף את ההאטה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!