דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

האוויר שאנו נושמים / אלקין: "אנחנו על סף הליך אכיפה דרמטי מול בז"ן לאור חריגות נמשכות בערכי הבנזן"

השר להגנת הסביבה הצהיר בכנס "סביבה 2050" כי בכוונתו להגביר את הליכי האכיפה נגד המפעל החיפאי המזהם, אך לא פירט כיצד | ח"כ יעל כהן פארן, ה"ירוקה" האחרונה בכנסת אמרה בביקורת כי "האכיפה במשרד ירודה ולא אפקטיבית"

בז"ן ליד הקישון (צילום: ארז רביב)
בז"ן ליד הקישון (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אמר אתמול (שלישי) בכנס "סביבה 2050" בתל אביב כי "אנחנו על סף הליך אכיפה דרמטי מול קבוצת בז"ן לאור חריגות נמשכות בחיפה בערכי הבנזן. לפני כשנה דרשנו מבז"ן דרישות, והם ביצעו תוכנית רחבה – אך החריגות לא ירדו מספיק. בימים הקרובים נתחיל בתהליך זה".

השר הוסיף, כי "בעקבות הדרישות שלנו, בז"ן השקיעה מאמצים גדולים שהובילו להורדה משמעותית בכמות החריגות – אבל לא פתרה את כל הבעיה, ולכן אנחנו יוצאים להליך אכיפה חדש ודרמטי שיתחיל בימים הקרובים, ויחייב את בז״ן בהשקעות משמעותיות מאוד כדי לעמוד בדרישות החדשות שלנו".

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90

יודגש, כי הליך ההסדרה המנהלית מול קבוצת בז"ן מתרחש על רקע המשך חריגות ברמות המזהם בנזן שנמדד סביב מתחם בז"ן במהלך החודשים האחרונים. במסגרת זו הוציא המשרד לפני כשנה צו מנהלי (צו 45), וכעת בכוונתו להמשיך ולדרוש צעדים משמעותיים נוספים ממפעלי הקבוצה על מנת למנוע את החריגות.

מחסור בכח אדם לשיפור מצב הסביבה

השר הוסיף, כי שני האתגרים הסביבתיים המשמעותיים הם איכות אוויר וטיפול בפסולת. בהתייחסו לאכיפה, אמר השר כי "יש מחסור חמור בכוח אדם במשרד ויכולת ביצוע האכיפה לא מספיק גבוהה. יש חוקים שהמשרד לא מצליח לאכוף. אנו עושים את המיטב במשאבים שיש לנו. השגנו תקציבים גדולים והובלנו תהליכים גדולים בפסולת, זיהום אוויר מתחבורה ועוד". בעבר היו שרים במשרד שטענו כי לא דרושה תוספת תקציב או תקנים למשרד, ובכך הגבילו את היכולת שלו לאכוף את החוק.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: "ישראל היא מהגרועות שבמדינות oecd בתחום הפסולת, ואנחנו פועלים כדי לשנות מצב זה. שיעור ההטמנה בישראל היום הוא גבוה מ-80%, ובאמצעות התוכנית האסטרטגית של המשרד לנושא הוא ירד ל-26% בשנת 2030.

"המצב הנוכחי שבו פסולת משונעת מהצפון לדרום במשאיות ורכבות לטיפול בה, אינו מקובל. כל אזור במדינת ישראל יצטרך לבצע בשטחו טיפול בפסולת שלו, ולא לשנע אותה עשרות ומאות קילומטרים דרומה, תוך יצירת זיהום מסוג אחר. מתקני השבת אנרגיה, שיקומו לפי התוכנית האסטרטגית שלנו, הם חלק מהפתרון לנושא".

האם התנועה הירוקה תיוותר יתומה?

ח"כ יעל כהן פארן השתתפה גם היא בכנס והעבירה ביקורת על פועלו של השר אלקין, בסגנון שמתאים למערכת הבחירות הקרבה: "השר זאב אלקין עסוק ביחסי ציבור ריקים ובהצהרות לתקשורת בזמן שהאכיפה הסביבתית ירודה ולא אפקטיבית. אני חברת הכנסת היחידה שמהווה את הכתובת לכל אותם אזרחים שנחנקים מזיהום אוויר בין אם זה מגיע ממפעלים מזהמים או משריפות פסולת ואני עדה לחוסר היכולת של המשרד להגן על הסביבה ובריאות הציבור. הנושא הסביבתי מטריד ציבור גדול בישראל, ציבור שיש לו כוח בקלפי. כנציגת התנועה הירוקה, אני במטרה לכהן כשרה להגנת הסביבה ולפעול בכל הכוח כדי לאפשר לאזרחי ישראל לחיות במדינה נקייה מזיהום אוויר עם איכות חיים".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (צילום: דבר ראשון)
חברת הכנסת יעל כהן פארן (צילום: דבר ראשון)

לאחר הפרישה מהכנסת של חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), נותרה בכנסת רק חברת כנסת אחת בעלת יומרה מובהקת לייצג את הציבור בנושאים סביבתיים – חברת הכנסת פארן (המחנה הציוני). מפעם לפעם גם חברי כנסת אחרים נרתמים לסוגיות סביבתיות כמו יעל גרמן (יש עתיד), אכרם חסון (כולנו) ומירי רגב (הליכוד), אך חברת הכנסת פארן היא היחידה בכנסת שמבקשת בסיס תמיכה פוליטי על רקע פעילותה בתחום הסביבתי. מקומה בכנסת הושג בזכות חבירה לציפי לבני ולמפלגת "התנועה" אשר התחברה עם מפלגת העבודה ליצירת סיעת "המחנה הציוני" ודרכה היא מתכוונת לרוץ לכנסת גם בבחירות הקרובות. היות שהמפלגה לא תרוץ במשותף עם מפלגת העבודה, קשה לדעת האם המפלגה תעבור את אחוז החסימה. בתרחיש זה יש סיכוי כי פעילי איכות הסביבה בארץ יאבדו את ייצוגם הפוליטי בבחירות הקרובות. העיסוק באיכות הסביבה נתפס בתקשורת הישראלית וכן בקרב חלק מארגוני הסביבה כנושא "לא פוליטי", כלומר כנושא שלא שייך באופן מובהק למחנה הימין או השמאל ולכן ניתן לקדמו ללא תלות ביחס המספרי בין המחנות הפוליטיים בכנסת. לא תמיד האפקטיביות של פוליטיקאי נעוצה רק בעמדותיו בעניינים המקצועיים של המשרד עליו הוא מופקד, אלא גם בכוחו הפוליטי להגדיל תקציבים ותקנים –בדיוק כפי שאמר השר אלקין, אך עדיין לא ברור האם יצליח לבצע.

תגובת ד"ר רויטל גולדשמיד, מרכז מחקר סביבתי חיפה: ״השימוש במילה דרמטי מאד פופולארית בימים אלה ולצערנו היא לא משקפת את המעשים האופרטיביים שעל הגנת הסביבה לעשות בפועל כדי למגר את זיהום האויר בחיפה. במשרד להגנת הסביבה עמדו מהצד במשך 23 יממות חורגות במזהם מסרטן.

כפי שפורסם בדוח של מרכז מחקר סביבתי חיפה השבוע, בנזן מהווה רק חצי אחוז מהרכב הדלקים. נותר לנו רק לתמוהה מה עלה בגורל שאר 99.5% החומרים בדלק. אנו דורשים מהגנת הסביבה להציב ניטור גדר על כלל המפעלים הפולטים בישראל ולהתיישר על פי סטנדרטים בינלאומיים לניטור רכיבי הדלקים- אלקאנים. אנו מצפים מהגנת הסביבה לאכיפה מיידית ובלתי מתפשרת גם בימים שאינם פריימריז לקראת בחירות, אלא מתוך אידיאולוגיה של שימת חיי האדם במרכז.״

כעת נשאלת השאלה האם השר אלקין, שאמר כי הוא אוהב את התפקיד ומעוניין גם להמשיך בו, יצליח להיות זה שיחזק את המשרד להגנת הסביבה, במידה שקודמיו עוד לא השיגו.

בבז"ן בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!