דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מירי רגב

תרבות במחלוקת / הסערה סביב פסל "מק ישו" מגיעה לפתחן של שרת התרבות והמשנה ליועמ"ש

השרה רגב איימה לקצץ בתקציב מוזיאון חיפה המציג את פסלו של הליצן של מקדונלדס צלוב כמו ישו | מכתב התגובה לא איחר להגיע

המיצג השנוי במחלוקת במוזיאון חיפה לאמנות; שרת התרבות, מירי רגב והמשנה ליועמ"ש, דינה זילבר (צילומים: יוסי סובה, ויונתן זינדל/דוד כהן/פלאש90)
המיצג השנוי במחלוקת במוזיאון חיפה לאמנות; שרת התרבות, מירי רגב והמשנה ליועמ"ש, דינה זילבר (צילומים: יוסי סובה, ויונתן זינדל/דוד כהן/פלאש90)

סערת פסל "מק ישו" המוצג במוזיאון חיפה מסרבת לדעוך וכעת הגיעה גם לפתה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, דינה זילבר שבעקבות פנייה שהגיעה אליה מצד האגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה אל שרת התרבות, מירי רגב עם חוות דעת לגבי הדרישה להפסיק את המימון למוזיאון.

במכתב של האגודה לזכויות האזרח נכתב כי ב-10 בינואר פנתה שרת התרבות למנכ"ל מוזיאוני חיפה בדרישה להסיר עבודה מתערוכה שמתקיימת במוזיאון חיפה לאמנות. לדבריהם, השרה התייחסה ליצירה המציגה את דמותו של רונלד מקדונלד, הליצן שהפך לסמל של רשת ההמבורגרים, כשהוא צלוב ברפרנס ברור לישו וכתבה כי "הצגה מגחיכה של ישו הצלוב, הסמל הדתי החשוב ביותר לנוצרים בעולם, לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי". עוד הוסיפה השרה כי זילותם של סמלים מקודשים לדתות ולמאמינים רבים בעולם כאקט מחאה אמנותי אינה לגיטימית ואינה יכולה לשמש כיצירה במוסד תרבות, הנתמך בכספי המדינה. וחתמה באיום לפגוע בתקציבה המוזיאון: "כידוע לך, ישנם כללים, המוסדרים בחוק יסודות התקציב, שעל פיהם עלולה להיפגע התמיכה במוסד תרבות".

חלל התערוכה Shop it! במוזיאון חיפה לאמנות (צילום: יוסי סובה)
חלל התערוכה Shop it! במוזיאון חיפה לאמנות (צילום: יוסי סובה)

בתגובתה של זילבר לשרה רגב נכתב כי "כפי שכבר הובהר לא אחת בעבר, במצב המשפטי הקיים, לא ניתן למנוע מימון בתחום התרבות מחמת תוכן היצירות המוצגות במוסדות התרבות הנתמכים או להתערב בתכנים המוצגים במוסד תרבות בשל העובדה שהוא נתמך". עוד הוסיפה זילבר כי גם במסגרת הסמכויות שקיימות כיום לשלול תקצוב ממוסד תרבות, פגיעה ברגשות דתיים אינה נמנית על העילות המאפשרות שלילה שכזאת, "ולכן אין הוא יכול להיות מופעל בענייננו ואזכורו בפנייתך מייצר אפקט שכאמור אינו רלבנטי". זילבר הדגישה כי יתרה מכך, גם הסמכות להפעלת הסעיף הקיים כיום נתונה בידיו של שר האוצר ולא בידיה של שרת התרבות.

זילבר סיימה את דבריה בחוות דעת כי "הפחתת התמיכה במוסדות תרבות בשל יצירות אומנות המוצגות בהם או דרישה להפסיק להציג יצירות המעוררות מחלוקת, עולה כדי פגיעה בחופש הביטוי, אשר לו משקל ייחודי בתחום התרבות. תרבות, על כל סוגיה וגווניה, היא התגלמותו של חופש הביטוי האומנותי, שהוכר על-ידי בית המשפט העליון כשייך ללב ליבה של הזכות לחופש הביטוי וכצורת ביטוי הדורשת הגנה מיוחדת".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!