דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערוץ 13

איחוד הערוצים / אפיק 13 החדש יוצא לדרך: כשלון 'מהפכת קרא' וחיזוק לערוצים המסחריים

הערוץ שמורכב מאיחוד בין ערוץ עשר לשידורי 'רשת' ישדר תכניות משני הערוצים ואת מהדורת החדשות של חברת חדשות עשר | המיזוג ימזער את ההשלכות השליליות כלפי עובדי הערוצים בשל סגירתם ויאפשר לערוץ החדש להיות תלוי פחות בהחלטות פוליטיות

מיזוג בין רשת 13 לערוץ לעשר (גרפיקה: shutterstock).
מיזוג בין רשת 13 לערוץ לעשר (גרפיקה: shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החל מהבוקר (רביעי) יחלו שידורי ערוץ טלוויזיה חדש באפיק 13, שמורכב מהמיזוג בין ערוץ עשר לשידורי רשת. אפיק 14 יוחשך ועמו גם 'מהפכת קרא' של שר התקשורת בשידורי הטלוויזיה, שנכשלה עוד לפני שהחלה. בערוץ החדש ישדרו את החדשות של חברת חדשות עשר, והתכניות בו יהוו שילוב בין תכניות שני הערוצים. המיזוג יאפשר למזער את ההשלכות השליליות כלפי עובדי שני הערוצים, ויחזק את ערוצי הטלוויזיה שנותרו בשוק הפרסום.

לוח השידורים החדש בערוץ "רשת 13" יכלול את "העולם הבוקר" עם אברי גלעד והילה קורח ב-6:00. ב-9:00 תשודר "פותחים יום" עם אלעד זוהר ונועה רוזין. התכנית הכלכלית "הכל כלול" תשודר ב-16:00 ולאחריה יעקב אילון יפתח את מהדורת החדשות של השעה 17:00. התכנית החדשה של אמנון לוי תשודר ב-18:00, אותו ימשיך אודי סגל ב-18:45. ב-20:00 תשודר המהדורה המרכזית בהגשת טלי מורנו ותמר איש שלום, ובשעה 22:45 תשודר "הצינור" עם גיא לרר.

שקופית ששודרה בערוץ עשר ברגע המיזוג, ינואר 2018
שקופית ששודרה בערוץ עשר ברגע המיזוג, ינואר 2018

מרבית התכניות יילקחו מ"רשת", מירב הבעלות מ"עשר"

קבוצת RGE ששלטה בערוץ 10, תחזיק 68% מהערוץ הממוזג, שיתחלקו בין לן בלווטניק, אודי רקאנטי ונדב טופולסקי. בעלי "רשת", יחזיקו ב-32% אחוזים בלבד. עם זאת, חלק ניכר מלוח השידורים יתבסס על התכניות של שידורי רשת, משום שרובן היו יותר פופולריות מהתכניות של ערוץ 10 למעט הפקות גדולות כמו "הישרדות", למשל.

מרווח נשימה לערוצים בשוק מדרדר

שר התקשורת איוב קרא הכריז בתחילת הקדנציה שלו על 'מהפכת קרא' בשידורי הטלוויזיה, ובראשה פיצול ערוץ 2. במסיבת עיתונאים מיוחדת בנושא, שרבים תהו מדוע כונסה, הסביר השר קרא את מדיניותו בשתי מילים בלבד: "הפיצול יקרה". כבר ב-2014 היו בידי משרד התקשורת חוות דעת שמראות כי אין מקום לשלושה ערוצי טלוויזיה מלאים בישראל, הממומנים מפרסום בלבד, כי מבחינה מסחרית שוק הטלוויזיה בישראל אינו גדול מספיק. במובן זה, 'מהפכת קרא' הייתה מתכון להרס מהיר יותר של גופי השידור בשוק הטלוויזיה מזה שהיה עד כה. לפי ארגון העיתונאים, זו בדיוק הייתה מטרת הפיצול של ערוץ 2, אשר שירתה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכוונתו להחליש את גופי השידור המתייחסים אליו בביקורתיות, בכדי להפוך אותם לתלויים יותר בהטבות רגולטריות ובפוליטיקאים, לעומת גופים מסחריים מצליחים ורבי עוצמה, כפי שהיה ערוץ 2 עד לפני מספר שנים.

שר התקשורת החדש איוב קרא צילום ארכיון: מארק ישראל/ פלאש 90).
שר התקשורת החדש איוב קרא צילום ארכיון: מארק ישראל/ פלאש 90).

מאז, המשיכו תהליכי "בריחת הצופים" מהמסך הקטן למסך המחשב ולמסך הקטנטן עוד יותר של הטאבלט או הסלולר. הצפיה בשירותי VOD  נמצאת בעליה, ואילו הצפייה בערוצי ברודקאסט רגילים יורדת, או שחלקה עובר לצפייה דרך האינטרנט, שם ההכנסות מפרסום נמוכות עוד יותר. הערוץ הממוזג יאפשר חזרה לאחור בתהליך הדעיכה של שוק הטלוויזיה, ויחזק במעט את "קשת 12" ואת הערוץ החדש בכח המיקוח מול המפרסמים, כאשר שני הערוצים כבר הודיעו על כוונות מסויימות להעלות את מחירי הפרסום.

הפגנת עובדי ערוץ 10 מול משרד האוצר ואסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90 | דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי ערוץ 10 מול משרד האוצר ואסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90 | דוברות ההסתדרות).

מפסידים נוספים יהיו עובדי ההפקות בשוק הפרילנס, אשר מספר שעות השידור אליהן הם יכולים להציע תכניות יצומצם גם הוא, במקביל לכך שמחויבות התוכן של YES ו-HOT יורדת, ביחס ישיר להתגברות התחרות מול פרטנר, סלקום, נטפליקס ואחרים, אשר נוגסים בהכנסות של YES ו-HOT, ומקטינים את הכספים שמוקדשים להפקות מקומיות, שנקבעים כאחוזים מהכנסות הפלטפורמות של שידורים רב-ערוציים, בעוד בפרטנר, סלקום ובוודאי שבקרב ספקים מחו"ל, אין שום מחויבות להשקיע בהפקות טלוויזיה בישראל.

מיזוג הערוצים הינו הפתרון הפחות פוגעני כלפי העובדים, אך גם הוא מייצר חוסר ודאות עמוק בקרב עובדי הערוצים, שייאלצו להתמודד עם פיטורים של חלקם, ועם שתי תרבויות ארגוניות שונות, שיאלצו להתמזג לחברה חדשה, תהליך שאף פעם איננו קל לביצוע.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!