דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

לאן הולכים מכאן? / עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי ללא הסכם, משאל עם או גלגל הצלה למיי?

למיי נותר רק לקוות כי הארכת חברותה של בריטניה באיחוד גם לאחר מרץ תאושר וכי היא תשרוד הצבעת אי-אמון בה, על מנת לשכנע את הפרלמנט לקבל את הסכם הברקזיט | במידה ולא, תצטרך בריטניה לבחור בין יציאה מהאיחוד ללא הסכם לקיום משאל עם מחודש

מפגינים נגד הברקזיט בלונדון, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)
מפגינים נגד הברקזיט בלונדון, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)
יונתן קירשנבאום

בתבוסה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הפרלמנט הבריטי, נפל אמש (שלישי) בפער של 230 קולות מתווה הברקזיט אותו הציעה ראש הממשלה תרזה מיי. האיחוד האירופי מסר בתגובה כי בריטניה "צריכה להבהיר את כוונותיה", אך נכון לרגע זה לא ברור כיצד הפרלמנט, שלא מצליח להסכים על מתווה לעזיבה, מתכוון לעשות זאת.

דונלד טוסק, נשיא המועצה האירופית, קרא אתמול להסכם עתידי על עזיבת בריטניה את האיחוד "בלתי אפשרית". "אם הסכם הוא בלתי אפשרי, ואף אחד לא רוצה עזיבה בלי הסכם, מי יהיה אמיץ מספיק כדי להציע את האפשרות החיובית היחידה?" צייץ, ורמז לכך שהוא תומך במשאל עם מחודש.

תרזה מיי יוצאת מישיבת הקבינט, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)
תרזה מיי יוצאת מישיבת הקבינט, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)

ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור ומנהיג האופוזיציה, הכריז אתמול כי יקרא להצבעת אי-אמון בממשלה. "זוהי תבוסה קטסטרופלית. הפרלמנט אמר את דברו על ההסכם. הניסיון למשוך זמן ולהתכחש למציאות נגמר".

עם זאת, הסבירות הגבוהה ביותר היא לכך שתרזה מיי תצליח לשרוד הצבעת אי-אמון בה. מיי אמרה כי במידה ותנצח בהצבעת אי-האמון בפרלמנט היא תקיים "מפגשים נרחבים במטרה להבין מה נדרש כדי להביא לתמיכת הפרלמנט בהסכם".

אלא שכדי להמשיך ולנסות להגיע להסכם, על האיחוד האירופי לאשר באופן רשמי הארכת חברותה של בריטניה באיחוד גם אחרי מרץ. נציג האיחוד האירופי מסר לעיתון הגרדיאן בתחילת השבוע כי "אם ראש הממשלה תשרוד ותודיע לנו שהיא זקוקה לעוד זמן כדי לשכנע את הפרלמנט לקבל את ההסכם, ניתן יהיה לבצע הארכה טכנית עד ליולי". הזמן הנוסף ניתן למיי כדי לנסות להגיע להסכם שיוכל לזכות באישור הפרלמנט, במטרה להימנע מברקזיט ללא הסכם.

כדי להביא לתמיכת הפרלמנט תצטרך מיי לזכות בוויתורים משמעותיים מצד האיחוד האירופי, שטוען בתוקף כי לא יפתח את ההסכם למו"מ מחודש. מיי זקוקה כמעט לכל חברי הפרלמנט מטעם מפלגתה, שכן, כל חברי הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור צפויים להצביע נגד כל מתווה שהיא תציע, יחד עם מספר לא מבוטל של חברי פרלמנט ממפלגתה של מיי, שמתנגדים לסעיפים הנוגעים לגבול בין אירלנד לאירלנד הצפונית שנמצאים במתווה הנוכחי.

מפגינות בלונדון, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)
מפגינות בלונדון, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)

הפרלמנט צריך לאשר כל מתווה הסכם עם האיחוד האירופי. ללא הסכם המאושר בידי הפרלמנט בריטניה תמצא עצמה מחוץ לאיחוד האירופי ללא הסכם – מצב שלפי ההערכות יפגע במצבה הכלכלי של בריטניה באופן משמעותי, והאיחוד האירופי יאבד גישה לשוק גדול למדי. לכן, הוחלט באיחוד האירופי לאפשר זמן נוסף למשא ומתן בפרלמנט הבריטי, זאת כדי להביא להסכמה שתאפשר למתווה לעבור בהצבעה. האיחוד התחייב שלא לזוז מהתנאים שהציב במסגרת המתווה הסופי אליו הגיעה תרזה מיי, ונכון לכרגע לא ברור אם יהיה מוכן לפתוח את המתווה למשא ומתן מחודש.

במידה והאיחוד האירופי לא יהיה מוכן לפתוח מחדש את המתווה למשא ומתן ,יצטרך הפרלמנט הבריטי לבחור בין החלופה של יציאה מהאיחוד ללא הסכם, או בקיומו של משאל עם מחודש. במקרה שבו הפרלמנט לא יצליח להסכים על המתווה אליו הגיעה מיי, והאיחוד האירופי לא יסכים לפתוח את התנאים למשא ומתן מחודש, ייאלץ הפרלמנט להכריז על כך שלא יצליח לעמוד בדרישה לקיים את הברקזיט, ויאלץ להכריז על משאל עם מחודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!