דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סולידריות עולמית / עובדי רכבת בתאילנד שנאבקו למען שיפור הבטיחות משלמים מחיר קשה

לאחר תאונת רכבת שעלתה בחייהם של שבעה בני אדם, מנהיגי ועד העובדים של חברת רכבות בתאילנד דרשו לשפר את בטיחות הרכבות | בתגובה הם פוטרו, ננזפו וכעת הם אף חויבו לשלם פיצויים בסכומי עתק לחברת הרכבות | קמפיין בינלאומי מנסה לסייע להם

רכבת של חברת הרכבות התאילנדית SRT ירדה מהמסילה בפאתי בנגקוק , יולי 2014 (AP Photo/Apichart Weerawong, File)
רכבת של חברת הרכבות התאילנדית SRT ירדה מהמסילה בפאתי בנגקוק , יולי 2014 (AP Photo/Apichart Weerawong, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ראשי איגוד עובדי הרכבת בתיאלנד חויבו לשלם פיצויים לחברה בגלל קמפיין שהובילו נגד בעיות בטיחות ברכבת כך קבע בית המשפט העליון במדינה בשנה שעברה, למרות שאותם עובדים הוחזרו לעבודתם, לאחר שטענותיהם התאמתו. כעת מוביל איגוד עובדי התחבורה העולמי קמפיין נגד ההחלטה, כשהוא מנסה להפעיל לחץ בינלאומי להפוך את ההחלטה, וכן לפצותם על הפגיעה שנגרמה להם בשל פיטוריהם.

הסיפור מתחיל באוקטובר 2009, כששבעה אנשים נהרגו ועשרות נפצעו בתאונה קשה בתחנת הרכבת בקו-טאו. בתגובה לתאונה פתח איגוד עובדי הרכבת (SRUT) בקמפיין ארצי בדרישה לשפר את הבטיחות ברכבת. הקמפיין זכה ליחס עוין מצד חברת הרכבות SRT, שהחליטה לפטר שישה ממנהיגי ועד העובדים של האיגוד בסניף האט יאיי, להגיש תלונה נגד שבעה מראשי איגוד עובדי הרכבות הארצי, ובשנת 2011 אף פיטרה שבעה עובדים נוספים.

ועידת ארגון העבודה הבינלאומי (צילום: Marcel Crozet / ILO)
ועידת ארגון העבודה הבינלאומי (צילום: Marcel Crozet / ILO)

עם זאת, טענותיהם של העובדים זכו למספר חיזוקים משמעותיים. בעקבות תלונה רשמית שהוגשה ע"י איגוד עובדי התחבורה הבינלאומי (ITF), ופדרציית איגודי העובדים הבינלאומית (ITUC) חקר ארגון העבודה העולמי (ILO) את המקרה והגיש דו"ח לממשלת תאילנד. ממצאי הדו"ח קובעים כי איגוד עובדי הרכבת בתאילנד פעל כשורה בהשיקו את הקמפיין שקורא להעלאת הבטיחות ברכבת על ידי הדגשת תנאי העבודה הלא בטוחים במערכת הרכבת בתאילנדית.

בנוסף, בית המשפט הפלילי פיטר ואסר את נהג הקטר בגלל שהפעיל את הקטר במצבו הלקוי. בעקבות הפסיקה הפלילית פסק בית משפט אזרחי כי חברת הרכבות התאילנדית (SRT) והנהג יפצו כספית את משפחות ההרוגים ואת הפצועים. גם הועדה לזכויות האדם בתאילנד קבעה כי מצב התחזוקה הלקוי של הקטר הוא הגורם לתאונה.

בעקבות הפיטורים הלא הוגנים האלו, הושק קמפיין ברמה הלאומית וברמה הבינלאומי להשבת כל מנהיגי העובדים של איגוד ה-SRUT ובשנת 2014, שלושה עשר העובדים המפוטרים הושבו לעבודתם. רק שישה מהם קיבלו פיצויים על פיטוריהם.

למרות קביעות ארגון העבודה העולמי, ולמרות השבת העובדים שפוטרו, פסק בית הדין העליון לעבודה, במרץ 2018, כי שבעת ראשי איגוד עובדי הרכבות התאילנדי (SRUT) ישלמו על הנזק הנגרם בעקבות הקמפיין קנס בגובה 24 מיליון באט (כ-726,116 דולר אמריקאי). מדובר בסכום אסטרונומי שאיגוד העובדים יידרש לעשור לפחות כדי לגייסו ושיפגע אנושות ביכולת האיגוד להתקיים ובמשפחות ראשי האיגוד עליהם הוטל הקנס.

פועלי כל העולם התאחדו

איגוד עובדי התחבורה הבינלאומי הוא איגוד גלובאלי המאגד 690 איגודי עובדים ומייצג 19.7 מיליון עובדי תחבורה ב-153 מדינות. גם ההסתדרות חברה בו. האיגוד השיק קמפיין הקורא לראש הממשלה פריות צ'אן אוצ'ה, לממשל המלכותי של תאילנד ולחברת הרכבות של תאילנד (SRT) לזנוח את כל טענות שיש ושהיו נגד מנהיגי האיגוד SRUT, ולהפסיק במיידית כל ניכוי של פנסיה ומשכורות ולהחזיר את כל ההטבות ואת הפיצויים שחייבים לשבעת מנהיגי SRUT עבור פיטוריהם הלא חוקיים.

קמפיינים בינלאומיים הם דרך להפעיל לחץ בינלאומי ברמה המקומית. אתר לייבור סטארט דרכו הקמפיין הושק מזמין בלחיצת כפתור לשלוח תמיכה וסולידאריות למנהיגי האיגוד כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!