דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מה המשותף והשונה בין אפי נווה ובין ראש הממשלה ?

בשני המקרים מדובר באיש רב פעלים וחזק המפיל חתיתו על המערכת הסובבת אותו, שאיבד את תחושת המותר ואסור הרחק מעבר ל"תחום האפור".

אפי נווה הרשה לעצמו להבריח את חברתו בביקורת הגבולות, ובנימין נתניהו המרשה לעצמו לטעון שאין כלום כי לא היה כלום, מעורב עד צוואר בשלושה תיקי חקירה , בתיק של אשתו שרה, ובפרשת הצוללות שבה אף אחד במדינה לא מאמין לו שהוא לא ידע על מרקחת שרקחו חמישה(ארבעה ?) ממקורביו בחסות סודיות משרד ראש הממשלה.

בשני המקרים איבוד תחושת האסור זועק לשמים ברמה של "התחצפות" למערכת הממשל והדמוקרטיה. נראה שהאדונים הנכבדים פשוט חשבו שהכל מותר, ואיש במדינה לא יעז לבוא איתם חשבון.

אפי נווה ידע בוודאות שהברחת חברתו דרך מעבר הגבול בנתב"ג אינה חוקית, ואינה בתחום האפור כמו שוחד מיני הקשה יותר להוכחה. לא היתה לאפי בעיה בידיעת החוק. אפי העריך שאם ייתפס יצליח "להסתדר" והסוגיה לא תגיע לערכאות כלל. הוא חשב שהשימוש בקשריו וכוחו יגנו עליו בהגיע זמן המערכת המשפטית לפעול. לצורך כך יצר אפי קשרים הדוקים ואף שיתף פעולה עם המערכת הפוליטית והמשפטית כאחד. את התוצאה ראינו בהתייחסות המערכת לאפי. עברו הרבה שלבי היסוס, ואי אילו אנשים במערכת התביעה והפרקליטות נאלצו בלוע רוקם בחשש לפני שהוגש כתב האישום בעינינו.

אין הדבר שונה אצל בנימין נתניהו, ראש הממשלה שילם שוחד פוליטי בחוקים כאלה ואחרים לכל מפלגה שהסכימה לחבור אליו לקואליציה. בנוסף מינה מפכ"ל משטרה ויועץ משפטי עפ"י צרכיו, כאלה שהוא חשב שיצליחו להגן עליו כשמעשיו יתגלו.
אלא שהדברים התנהלו מעט אחרת. בתחילת החקירה נדמה היה שכוונתו זו של בנימין נתניהו מצליחה. המפכ"ל והיועץ אף הגבילו את זכות המחאה ועצרו מפגינים עפ"י המצופה מהם. אלא שבהמשך התברר למפכ"ל וליועץ המשפטי שהפצצה אינה ניתנת לפירוק, ושגם "התפוצצות עם הרימון" לא תעזור לאיש. חקירת ראש הממשלה מתמשכת כבר כשלש שנים, בגלל שהמפכ"ל והיועץ היו עושים הכל בגדר החוק כדי להיגאל ממצב נוראי זה. אלא שהם לא מצאו כל פירצה שתאפשר לצאת מהבוץ. אם היה סעיף שימוע שיכול היה לעזור לראש הממשלה הם היו מוצאים אותו וסוגרים את התיק. אף אחד במדינה אינו חפץ להפוך לאויבו של בנימין נתניהו ולעמוד מול יכולת החיסול הפוליטי שלו.

השונה בין עיניינם של אפי נווה וראש הממשלה, הוא תגובת המערכת.

במקרה אפי נווה התעשתה המערכת מהר, והבינה שאין לה ברירה אלא להוקיעו מתוכה פן יבולע לה. השארת אפי נווה בתפקידו היתה נותנת לו כח שבעצם קיומו משבש הליכי חקירה.

המערכת הפוליטית שבויה בידי ראש הממשלה ואינה מעזה לעשות דבר. החשש שהיועץ המשפטי לממשלה ייקח החלטה שגויה וידיח ראש ממשלה מכהן ללא הצדקה מספק הגנה רחבה לראש הממשלה ומאפשר לו להישאר בתפקידו למרות עננת החשדות הכבדה. בלית ברירה נאלץ היועץ לנטוש את השוויון ביפני החוק, וראש הממשלה מנצל מצב זה עד תום. פעולותיו והתבטאותו נגד המפכ"ל, קציני המשטרה, והיועץ גובלות בהסתה פרועה ובשיבוש הליכי חקירה.
איני יודע אם היועץ יחליט על כתבי אישום בכפוף לשימוע או לא. לא סביר שהיועץ לא יגיש כתבי אישום כלל.

עם הגשת כתבי האישום, על הציבור לדרוש מראש הממשלה לעזוב את המערכת הפוליטית לאלתר. המערכת הפוליטית לא תעז לדרוש זאת ממנו, וראש הממשלה לא יעשה זאת בהתנדבות. המערכת הפוליטית אינה יכולה לדרוש את התפטרות ראש הממשלה בגלל פחדה ממנו. בתנועת הליכוד אין לו מחליף בגלל שהוא "עורף את ראשו" של כל מי שמתנגד לדעתו. בין מי ששילמו מחיר פוליטי ניתן למנות את יעלון וגדעון סער. מתקבל הרושם שהשר כחלון בפחדו ממנו מעז להגיד שלא ישב בממשלת נתניהו רק לאחר שיסתיים השימוע בעינינו.

אנו הציבור איננו יכולים לתת למצב להימשך לא יתכן שבשם החפות התאורטית אדם כוחני המאיים על מערכת החוק המשפט והפוליטיקה יעמוד לבחירה פעם נוספת ויסכן את קיום הדמוקרטיה במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!