עובדי המחשוב בבית החולים הדסה ערכו הבוקר (שישי) קבלת שבת מחאתית מול ביתו של מנהל בית החולים פרופ' זאב רוטשטיין בראש העין, במחאה על המשבר החריף אליו הגיעו יחסי העבודה בהדסה. העובדים, המועסקים כעובדי קבלן ע"י חברת 'נס טכנולוגיות', מוחים על הכוונה לפטרם בעקבות מאבק שניהלו להחזרתם להעסקה ישירה בבית החולים. כאות הזדהות עם עובדי המחשוב, צפויים עובדי המינהל והמשק בבית החולים לשבש את קבלת הקהל בבית החולים, ולא לספק שירותי מנהלה בכלל המרפאות.

ביום ראשון השבוע דחה בית הדין האזורי לעבודה בירושלים את עתירת הדסה כנגד זכות השביתה של העובדים.  שופט בית הדין דניאל גולדברג לצדדים לשבת לשולחן המו"מ ולהידבר. לטענת ההסתדרות, על אף נכונות לקיים שיח בנושא ולפתור את הסוגיות שבמחלוקת, בחרה הנהלת בית החולים בראשות המנכ"ל רוטשטיין שלא להיענות להצעת השופט, להתבצר בעמדותיה ואף לסרב לקיים מו"מ עם נציגות העובדים.

פרופסור זאב רוטשטיין, מנהל ביה"ח הדסה (צילום: Arielinson/ ויקימדיה).

בעבר הועסקו עובדי המחשוב בהעסקה ישירה בבית החולים, וחלקם הועסקו בבית החולים במשך עשרות שנים. לפני כשנה הועברו להעסקה קבלנית באמצעות חברת 'נס טכנולוגיות'. העובדים החלו במאבק לשמירה על תנאי העסקתם, ובעקבות כך החליט בית החולים הדסה על הפסקת ההתקשרות עם חברת נס והחלפתם בעובדי קבלן אחרים. חלק מהעובדים קיבלו כבר מכתבי פיטורין. כעת דורשים עובדי המנהל והמשק בבית החולים לסיים את העסקתם הפוגענית כעובדי מיקור חוץ, ומבקשים להיקלט להעסקה ישירה תוך השוואת תנאיהם לעובדי המוסד עצמו.

בהסתדרות טוענים כי על פי נתונים שבידם, העסקתם של העובדים במיקור החוץ אינה מוזילה את עלות השירות, אלא דווקא גוזלת מבית החולים תקציב גבוה מאשר העסקתם באופן ישיר – וזאת מעבר לפגיעה בזכויותיהם ובכבודם. בהנהלת הדסה טוענים בתוקף כי אין באפשרותם לקלוט עובדים נוספים, ומאשימים את ההסתדרות בכוונה להרוס את בית החולים: "כידוע לכל, הדסה פועלת תחת הסכם ההבראה ואינה יכולה להוסיף ולו תקן אחד נוסף למצבת העובדים שלה. עובדה זו הובהרה להסתדרות על ידי הדסה, החשב המלווה וממשרד האוצר. אין להסתדרות כל מנדט להרוס שנית את בית החולים הדסה, לגרום נזק למטופלים ולפגוע אנושות בכל עובדי הדסה המסורים."

"הגיעו מים עד נפש, במקום לקחת אחריות ולהוביל את המשבר הזה לפתרון, מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין בוחר להחריף את המצב ולהתכחש לעובדיו" מסר יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, דניאל בונפיל. "ההסתדרות מוכנה ותמיד הייתה לשבת לשולחן הדיונים, כעת הכדור בידיים של רוטשטיין להתעשת ולסיים את המשבר לטובת העובדים וכדי להימנע מפגיעה בציבור המטופלים".

אחיות במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

התארגנות עובדי חברת נס טכנולוגיות מלווה על ידי איגוד עובדי האינטרנט, הסלולר וההייטק בראשות יקי חלוצי, ועורכי הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה המייצגים את ועד עובדי המנהל והמשק בהדסה. בהליך מעורבים גם נציגי הלשכה המשפטית במרחב ירושלים המייצגים את ההסתדרות, עו"ד אורנה נבון ועו"ד מאיר סוויסה.

בבית החולים הדסה הכחישו כל קשר לסכסוך העבודה ולעובדים בכלל: "מדובר בסכסוך עבודה בין עובדי חברת נס לבין הנהלת החברה עצמה, על זכותם להתאגד ולשפר את תנאי העבודה שלהם. הסכסוך אינו קשור כלל להדסה, לה יש חוזה מול חברת נס להפעלת שירותי מחשוב בהדסה. לאור הפגיעה בתפעול מחשבי הדסה בחודש האחרון, הודיעה הדסה לחברת נס על ביטול ההסכם עמה ובמקביל פועלת להתקשרות עם ספקים אחרים."

בהדסה תקפו בחריפות את הודעת ההסתדרות הכללית על השביתה, אותה הגדירו "פגיעה מיותרת במטופלי הדסה, ופגיעה באלפי עובדי הדסה שעד לפני מספר שנים חוו את הקשיים הכלכליים של הדסה על בשרם". ההודעה מתעלמת לחלוטין מהכרזת השביתה של ועד עובדי הדסה, וקובעת כי "הנהלת הדסה מבקשת להודיע שפעילות בית החולים ממשיכה ותימשך באופן מלא ללא כל הפרעה, ועובדי הדסה יעבדו באופן רגיל ומלא. דרישת ההסתדרות לקלוט את עובדי המחשב בהדסה נדחתה על הסף. הדסה פונה להסתדרות בדרישה להפסיק את האיומים והעיצומים, כי גם בהם יש כדי לפגוע במטופלים".