דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שומרי הבית

לוויתן על החוף / 150 מפגינים מול ביתו של כחלון: "עצור את פיתוח מאגר לוויתן"

ההפגנה, בהמשך לעתירה שהגישו שמונה רשויות מקומיות בשבוע שעבר הדורשות לעצור את פיתוח המאגר | לטענתם, קרבתו של המאגר לחוף מהווה איום על הסביבה באזור

הפגנה של "שומרי הבית" בחיפה (צילום: שומרי הבית)
הפגנה של "שומרי הבית" בחיפה (צילום: שומרי הבית)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כ-150 אנשים הפגינו אמש (שבת) ברחבת "יד לבנים" בחיפה בסמוך לבית מגוריו של שר האוצר משה כחלון (כולנו) וזאת במחאה על המשך העבודה על מאגר לוויתן. המפגינים תובעים מהשר לעצור את התקדמות פרויקט הגז "לוויתן" בשל מיקום האסדה במרחק של 10 ק"מ מחוף דור. הפרויקט ממשיך להתקדם וצפוי להתחיל לפעול בסוף השנה.

המפגינים קראו: "כחלון- בחר עכשיו: טייקוני הגז או כולנו!". לטענתם, בחירתו של כחלון להימנע ממעורבות בנושא, מאשררת את ההחלטות שהתקבלו במשרד האנרגיה עוד בשנת 2016, לפיהן פרויקט התשתית הגדול בישראל – פיתוח שדה הגז לוויתן, יפותח במתווה של אסדה מקובעת לקרקעית הים, עם הזרמת קונדנסט לחוף, במקביל להזרמת הגז הטבעי. המפגינים תובעים לעצור את הפיתוח בעודו מתקרב לסיום, ולהחליפו במתווה שנקרא FPSO – שפירושו אסדת טיפול בגז שצפה מעל פי הבאר, במרחק 120 ק"מ מהחוף.

לאחרונה עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה שמונה רשויות מקומיות באיזור חוף הכרמל לצד ארגון "שומרי הבית", בדרישה לבטל לאלתר את היתר הבנייה שהוצא לאסדת לוויתן, וכן לעצור באופן מיידי כל פעולה או עבודה הקשורה להתקדמות הפרויקט, זאת עקב פגמים מהותיים בהיתר אשר לטענת העותרים מובילים לביטולו המיידי. לטענתם, השר משה כחלון הוא האחראי על מינהל התכנון ומשכך גם על רשות רישוי הגז, העומדת במרכזן של מספר עתירות משפטיות שהוגשו בהקשר לפרויקט "לוויתן" ואשר צפויות להיות נדונות בקרוב.

כל העתירות הקודמות ביחס למרכיבי תכנית הפיתוח נמשכו או נדחו ע"י השופטים, למעט עתירה נגד נגד תמ"א 37 ח', המחייבת להעדיף את מירב הפיתוח במים ולא ביבשה. פרויקט לוויתן עומד באמת מידה זו ללא בעיה.

מיקום האסדה שנוי במחלוקת כאשר המשרד להגנת הסביבה דוחה את הטענה כי המתווה יהווה גורם סיכון בלתי קביל, ואילו חלק מארגוני הסביבה כמו "אדם טבע ודין" ו"החברה להגנת הטבע" טענו כי הוא מתווה עדיף על פיתוח בלב ים, שם חוקי התכנון והבניה של מדינת ישראל אינם בתוקף. לטענת המפגינים, תקלת שפך גדולה בקרבת החוף מזיקה יותר מאשר בלב ים, ולכן תובעים את שינוי מתווה הפיתוח והרחקה נוספת של האסדה מהחוף.

טל גונן מעמותת "שומרי הבית": "כחלון משחק משחק כפול: מצד אחד הוא מנסה להצטייר כחבר של כולנו, ומצד שני החברים האמתיים שלו שעליהם הוא מגן במשך כל תקופת כהונתו הם הטייקונים. בדקנו משפטית את ניגוד העניינים עליו הצהיר, המונע ממנו כביכול לעסוק בנושאי הגז בשל חברותו עם בעלי עניין, ולטענתנו הוא אינו תקף. בפתח הבחירות הכלליות אנחנו רוצים להבהיר לכחלון: גם אתה חייב לבחור, ועכשיו. האמת נחשפת ולציבור נמאס מהבטחות ללא כיסוי. בחר בציבור ועצור את הפרוייקט המסוכן הזה! עשה זאת כעת, או שתיאלץ לשאת במחיר שיבוא לידי ביטוי בתוצאות הבחירות הקרובות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!