דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

נלחמים בהפקרות / המוסד לבטיחות וגיהות מפעיל אתר אינטרנט דרכו הציבור יכול לדווח על מפגעים

העלאת המודעות הציבורית לנושא הבטיחות בעבודת הבניין הביאה לשורה של הסכמים והבנות אך בעוד שהקו החם, עליו הסכימו ההסתדרות ומשרד העבודה, יתחיל לפעול רק ביוני 2019 - במוסד לבטיחות וגיהות הרימו את הכפפה

פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה התחייב להקים עד יוני 2019 קו דיווח למנהל הבטיחות התעסוקתית על הפרות בטיחות בענף הבניה. בינתיים, מי שהרים את הכפפה הוא דווקא המוסד לבטיחות וגיהות שמפעיל מזה חמישה שבועות פיילוט "קו החיים" באתר המוסד, שהציבור מוזמן לדווח באמצעותו בעברית או בערבית על ליקויים.

עד כה נתקבלו בו 56 פניות שהוגדרו על-ידי המוסד כ'מוצדקות' ושבחלקן הצביעו על סכנה מיידית באתרי הבנייה, בין היתר: פיגומים שאינם תקינים, חוסר במנהל עבודה, אי-שימוש בציון מגן אישי, אי-תיחום האתרים וחוסר בשילוט מחייב.

כעובדי ציבור, אנחנו עסוקים בלהיות 'ראש גדול', ולא עסוקים בלגלגל אחריות לגוף כזה או אחר

בתקנון הדיווח של הפרוייקט מצויין במפורש כי "המוסד לבטיחות וגיהות אמון על-פי החוק על קידום תנאי הבטיחות והגיהות המקצועית בעבודה בישראל, אך אינו עוסק בפעילות של פיקוח ואכיפה". כמו כן, מצויין בתקנון כי המוסד יפעל לבדיקת הדיווחים והתלונות או העברתם לגורמים המוסמכים, אך הצהרה זו מסוייגת בכך ש"אין בעצם מתן האפשרות לדווח באתר משום התחייבות כלשהי מטעם המוסד לבטיחות ולגיהות כי המוסד אכן יפנה לגורמים מוסמכים או כי יפעל לבדיקה או אכיפה או כי ינקוט בכל צעד אחר בכל הנוגע לדיווח באתר".

לדברי מנכ"ל המוסד, ד"ר אורנית רז, כלל הפניות שנתקבלו בקו עד כה הועברו למנהל הבטיחות, ולדבריה בחלק מהמקרים אף ניתנו צווי בטיחות כנגד הקבלנים המבצעים. "מטרת 'קו החיים', היא להגביר את המעורבות של כלל הציבור בישראל בהתמודדות עם תופעת תאונות העבודה בענף הבנייה, ולהעלות את הנושא לסדר היום הציבורי", אמרה ל'דבר ראשון', והוסיפה כי בכל אחד מהדיווחים הגיעו למקום מדריכי המוסד בתוך פחות מ-24 שעות, בחנו את האתר, הצביעו על ליקויים וביצעו הדרכות בטיחות לעובדים ולמנהלי העבודה.

קריסת פיגומים באתר בניה. ארכיון (דוברות מד"א)
קריסת פיגומים באתר בניה. ארכיון (דוברות מד"א)

בניגוד למוסד לבטיחות וגיהות החסר סמכויות מול החברות הקבלניות – למנהל הבטיחות שבמשרד העבודה אפשרות להטלת צווי בטיחות וקנסות מנהליים על החברות הקבלניות המפרות, ועליו גם האחריות לאכיפה ולפיקוח. על-פי הסכם הבטיחות שנחתם בין ההסתדרות ומשרד העבודה והרווחה, התחייב האחרון כאמור להקמת קו חם לדיווח למנהל על ליקויי בטיחות באתרי הבניה עד יוני 2019. במשרד מסרו ל'דבר ראשון' כי הקו החם נמצא בימים אלה בהליכי תכנון, והוסיפו כי בשלב זה ניתן להפנות אליהם תלונות ישירות באמצעות כתובות המייל המחוזיות המפורסמות באתרם. עוד אישרו כי הם משתפים פעולה עם פרוייקט "קו לחיים".

"כעובדי ציבור, אנחנו עסוקים בלהיות 'ראש גדול', ולא עסוקים בלגלגל אחריות לגוף כזה או אחר", הסבירה רז את הבחירה ליזום את יצירת הקו במוסד. "אנו גאים להוביל פעילות זו, לצד שיתוף פעולה מלא מצד משרד העבודה, ולהיות הגוף המתכלל של כלל הגורמים. יש לזכור שרק יחד, בשיתוף פעולה, נוכל להוביל לשינוי תרבות הבטיחות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!