מכירים את האתרים שמטרתם לעזור לציבור לאתר כספים אבודים? כעת המועצה לצרכנות מתריעה כי מספר חברות מנצלות את המיזם הממשלתי ומטעות צרכנים רבים תוך גביית תשלום של מאות ואלפי שקלים בעוד שהמדינה נותנת את השירות בחינם.
שני האתרים הגדולים במדינה בתחום זה – הר הכסף והר הביטוח מאפשרים לציבור לברר באופן חינמי אילו כספים עומדים לזכותם. החברות שביצעו את התרמית למעשה הציגו עצמן כאתרים שכאלה אך בפועל גזלו כספים מהציבור, בדגש על זקנים, כאשר דרשו תשלום עבור שירותים חינמיים, ובחלק מהמקרים בלי שביצעו את העבודה בעצמן.
הצרכנים מגלים רק בדיעבד כי שילמו מאות ואף אלפי שקלים לגוף פרטי, כאשר בפועל הם זכאים לקבל שירות איתור כספים אבודים בחינם, באמצעות מנועי החיפוש של משרד האוצר. צרכנים רבים נופלים לתרמית, חלקם קשישים אשר מעבירים את פרטי האשראי שלהם לאותן חברות.
התחזות והטעייה מכוונת
עדות לשיטת הפעולה היא בפסק דין מתחילת השנה האזרחית, נגד חברת היחידה הארצית לחיסכון פיננסי בע"מ ובעליה. בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים התקבל בתחילת החודש פסק דין של צרכן שתבע אותם וזכה. בית הדין מצא שבעניין איתור כספים שנצברו לזכותו הצרכן הוטעה הן לגבי פרטי בית העסק והן לגבי מהות ההתקשרות ביניהם ופסק לתובע ביטול העסקאות, השבה מלאה של התמורה בסך 10,406 שקלים ופיצוי על עגמת נפש בסך 3,000 שקלים.
בית המשפט הביע סלידתו מהתנהלות החברה ובעליה. השופטת כתבה בפסק הדין: "לאחר ששמעתי את הצדדים אני סבורה כי מדובר בהונאה מתוחכמת שתכליתה אחת – הוצאת כספים שלא כדין מהתובע באמצעות איתור ופדיון כספים שהוא חסך לפנסיה בקופות גמל וביטוחי מנהלים".
בית המשפט פסק כי הצרכן הוטעה במכוון. בפסק הדין נכתב כי "בהסכם שעליו חתם התובע לא הובאו כל הפרטים המלאים והמדויקים של הנתבעת, לא נרשם שמדובר בתאגיד, לא נרשם שם התאגיד המדויק אלא השם המסחרי, לא נרשם מספר זיהוי, הכתובת בחוזה אינה לפי נסח רשם החברות, והכול בניגוד לחובה המוטלת על עוסק בהתאם לחוק הגנת הצרכן". השופטת קבעה כי מדובר בהטעיה מכוונת ועל כן דין ההסכם להתבטל ודין התביעה להתקבל במלואה.
השופטת מצאה לחתום פסק דינה בהטלת אחריות אישית מלאה של התנהלות החברה כלפי התובע, על בעליה ומנהלה, באחריות המשתמעת לרף הפלילי שבמעשיו ובמעשה הנתבעת. בפסק הדין כתבה השופטת כי היא סבורה שיש לחייב את בעל החברה באופן אישי בגין המעשים מתוארים בתביעה, שכן הוא בעצמו עשה שימוש באישיות המשפטית של החברה כדי להונות את התובע.
כמו כן, פרסמה המועצה את שמות בתי העסק, כנגדם התקבלו תלונות, כפי שהינם מזדהים בטלפון או כפי שהועברו על ידי המתלוננים:
- הר הכסף – המרכז לאיתור כספים אבודים
- הכסף שלך
- איזי פיינד
- אומדן סוכנות ביטוח
- פלטינום גולד
- איזי דיגיטל
- מ.ה.ל – מ.ד.ד
- המרכז למימוש זכויות
- היחידה הארצית לחיסכון פיננסי בע"מ
יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות והמנכ"ל בפועל עופר מרום ביקש להבהיר כי "הר הכסף הוא שירות חינם של משרד האוצר. חברות אלו מתקשרות לצרכנים, מנצלות את תמימותם, גובות מהם כסף, ולעתים אף נעלמות עם הכסף".
הוא הוסיף כי "המועצה לצרכנות מסייעת בכל שנה בניסוח של מאות תביעות קטנות בהצלחה של 95 אחוזים. בשנה האחרונה סייעה המועצה לצרכנות להשיב סכום של 1,227,263 שקלים."
המועצה לצרכנות מדווחת כי בתלונות שנמסרו אליה בעבר, חלק מהצרכנים טענו כי לאחר ששילמו את הכסף לא קיבלו שום תמורה, ואף אינם יכולים ליצור קשר עם החברה שפנתה אליהם. בחלק מהמקרים, נציג השירות אף מציג את עצמו כמי שפועל מטעם משרד האוצר.
המועצה לצרכנות ממליצה להיכנס אך ורק לאתר האינטרנט שמופעל על ידי המדינה, בו השירות ניתן בחינם, ולהימנע מלתת את פרטי כרטיס האשראי לנציגי החברות שפונות באמצעות הטלפון.
**