דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מעשה מרכב"ה / שופטי בג"ץ לאוצר: "לשיטתכם יש לחברי הכנסת זכות לקבל רק מידע מתווך"

בית המשפט דן בעתירתם של ח"כ סתיו שפיר ופרופ' ירון זליכה הדורשת לחייב את המשרד לפתוח את מערכת ניהול התקציב (מרכב"ה) בפני חברי הכנסת | נציגי האוצר  נימקו את סירובם בנימוקים של "צנעת הפרט"

בג"ץ מול משרד האוצר (צילומים: פלאש 90, עמר כהן)
בג"ץ מול משרד האוצר (צילומים: פלאש 90, עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שופטי העליון לנציגי משרד האוצר: "יצא המרצע מן השק. לשיטתכם יש לחברי הכנסת זכות לקבל רק מידע מתווך". בית המשפט דן היום (רביעי) בעתירה שהגישו ח"כ סתיו שפיר (העבודה) והחשב הכללי לשעבר ירון זליכה הדורשת לחייב את משרד האוצר לפתוח את מערכת ניהול התקציב (מרכב"ה) בפני חברי הכנסת.

חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

השופטים טרם גיבשו את החלטתם אך משאלותיהם במהלך הדיון ניכר כי הם לא מוצאים הצדקה לסירוב של המשרד לבקשה. "יש כלי חדש שהממשלה יצרה אותו" פנה השופט עופר גרוסקוף לנציגי האוצר, "הוא מאפשר גישה בלי סיוע  מהפקידים. לא צריך לפנות לפקידים כדי לקבל נתונים. אני שואל אתכם מה הנזק שייגרם? מה העלות תהיה אם נאפשר לחברי הכנסת להשתמש בכלי הזה שיאפשר לח"כים לעיין בנתונים בעצמם?"

נציגי האוצר  נימקו את סירובם בנימוקים של "צנעת הפרט", שכן המערכת כוללת נתוני שכר וכו'. בנוסף טענו באוצר שפתיחת המערכת לחברי הכנסת עלולה להציף אותם במידע שעדיף שיגיע אליהם בצורה מתווכת. על כך הגיב השופט גרוסקוף באמירה "יצא המרצע מן השק. לשיטתכם יש לחברי הכנסת זכות לקבל רק מידע מתווך".

זו תקופה ארוכה מנסה שפיר, המשמשת גם כיו"ר ועדת השקיפות בכנסת, לדרוש מפקידי האוצר הרשאות כניסה למערכת מרכב"ה, המערכת הממוחשבת שבאמצעותה מנהל המשרד את תקציב המדינה. הרשאת הכניסה תאפשר לחברי הכנסת לפקח באופן יעיל יותר על ניהול התקציב, מבלי שידרשו לתיווך אנשי האוצר. יש לציין כי מלבד אגפי האוצר השונים, הרשאות כניסה למערכת הוענקו למשרדי הממשלה השונים ולמשרד מבקר המדינה. גופים נתמכים מקבלים הרשאות מוגבלות לתקנות הנוגעות להם.

לפני כשנה, אחרי שאנשי האוצר סירבו שוב ושוב לדרישתה של שפיר, היא החליטה לעתור לבג"ץ בנושא. לעתירה הצטרף, כאמור, שחקן חיזוק בדמות ירון זליכה שבעבר שימש כחשב הכללי במשרד האוצר ומכיר את המערכת מבפנים.

פרופ' ירון זליכה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90).
פרופ' ירון זליכה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90).

המטרה המרכזית העומדת לנגד עיניה של שפיר בהגשת העתירה היא חשיפת השימוש שעושים באוצר ברזרבות תקציביות ובהעברות תקציביות לאורך השנה. לטענתה, זו היא שיטת של האוצר לממש מדיניות של צמצום תקציבי. מאחר ולחברי הכנסת אין גישה לנתונים הגולמיים, קשה להם יותר להתמודד עם טענות האוצר כי אין כסף בכל פעם שיש צורך תקציבי. שפיר טוענת גם כי מדובר במנגנון שנועד לשמר את הכוח העודף שיש בידי פקידי האוצר כשהם באים לדון עם חברי הכנסת.

יש לציין כי בקדנציה האחרונה נעשו מספר מהלכים שנועדו לשפר את השקיפות בניהול התקציב. מהלך מרכזי בוצע לאחר בג"ץ קודם שהגישה שפיר שבעקבותיו הנהיג יו"ר ועדת הכספים נוהל חדש המפרט את המידע שעל האוצר לספק לוועדת הכספים בבקשות להעברות תקציביות במהלך השנה. מהלך זה בלם חלק משמעותי מהרזרבות הסמויות שנשמרו בסעיפי תקציב שונים.

ממשרד האוצר נמסר כי "כל ההעברות התקציביות נעשו בהתאם לסיכומים תוך עמידה בהוראות החוק. העברות התקציב נעשו בתאום עם רשות המיסים במטרה לאפשר לרשות לממן הוצאות שוטפות וכן לאפשר לצאת להתקשרויות תקופתיות במטרה שלא לעצור את פעילותה של הרשות. מוטב היה אילו לא היו מוצגים נתונים מטעים ולא מדויקים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!