דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

זוהי אמריקה / בלי תקציב לחומה, השבתת הממשל בארה"ב הסתיימה

אחרי 35 ימים, הודיע נשיא ארה"ב הממשל הפדרלי ימומן ב-21 הימים הקרובים, במהלכם יקיים מו"מ עם ראשי הקונגרס | למרות שטען כי זהו לא ויתור, מדובר בפתרון אליו דחפו הדמוקרטים מלכתחילה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)

בתגובה ללחץ ההולך ומתגבר הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי חתם על חוק שיאפשר את פתיחה מחדש של הממשל הפדרלי למשך שלושה שבועות, נסיגה מדרישתו הראשונית לקבל מימון מהקונגרס לבניית חומה בגבול הדרומי של המדינה לפני כל חזרה לפעילות של הממשל.

במסיבת עיתונאים שערך בגן הוורדים בבית הלבן, אמר טראמפ כי יחתום על חקיקה שתאפשר את המימון הדרוש לסוכנויות הסגורות על ה-15 בפברואר, וינסה בזמן הזה לשכנע את ראשי הקונגרס לממן את החומה. הסיכום אליו הגיע הנשיא עם הקונגרס לא כולל תקציב חדש כלשהו לחומה, אך מביא לסיום את ההשבתה הארוכה ביותר בהיסטוריה של הממשל הפדרלי.

נסיגתו של הנשיא מהעמדה הנוקש שהציג עד כה הגיעה ביום ה-35 להשבתה החלקית של הממשל, נקודה בה העובדה שמות אלפי עובדים פדרליים נשארו ללא משכורת העניקה דחיפות נוספת לפתרון העימות. העסקה אליה הגיעו הצדדים כוללת, בין היתר, תשלום בדיעבד לכ-800 אלף העובדים פדרליים, שממשל טראמפ הבטיח לבצע בהקדם האפשרי.

"לא מדובר בשום צורה של ויתור" צייץ טראמפ בתגובה למבקריו מהימין שהיו מעוניינים לראות אותו ממשיך להיאבק, "מדובר בדאגה למיליוני בני אדם שנפגעו קשות מההשבתה ועם ההנה שאם לא נגיע לעסקה תוך 21 יום, אנחנו חוזרים להתחלה!".

ההשתה הסתיימה באופן אותו דרשו המנהיגים הדמוקרטיים מלכתחילה – פתיחת הממשל הפדרלי ורק אז דיון באבטחת הגבול. "הנשיא חשב בוא יוכל לשבור את הדמוקרטים, וזה לא הצליח לו, אני מקווה שהוא ילמד את הלקח", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה על חברי מפלגתה כי "האחדות שלנו היא הכוח שלנו. וייתכן שהנשיא לא העריך זאת נכונה".

הנשיא דונלד טראמפ, סגן הנשיא מייק פנס, ויו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי בדיון בבית הלבן. 11 בדצמבר 2018. (AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא דונלד טראמפ, סגן הנשיא מייק פנס, ויו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי בדיון בבית הלבן. 11 בדצמבר 2018. (AP Photo/Evan Vucci)

למרות פתיחת הממשל הפדרלי, טראמפ עדיין טוען כי יש צורך לבנות חומה בגבול עם מקסיקו, וטען כי הוא עשוי לסגור שוב את הממשל סביב הסוגיה. "אם לא נקבל עסקה הוגנת מהקונגרס, או שהממשל ייסגר שוב ב-15 בפברואר או שאשתמש בסמכויות שנתונות לי מתוקף החוק והחוקה של ארה"ב כדי לטפל במצב החירום הזה", אמר.

"אם הם מוכנים לשים בצד את האינטרס הפוליטי שלהם, אני חושב, ולשים בראש סדר העדיפויות את העם האמריקאי" הוסיף, "מחסומים בצורת חומה יהיו חלק חשוב מאוד מהפתרון".

למרות דברים אלה, הנשיא מגיע למשא ומתן המחודש מעמדה חלשה יותר. הסקרים האחרונים הראו כי רוב גדול של אזרחי ארה"ב האשימו אותו בתוצאות העימות הפוליטי האחרון ודחו את טיעוניו בנושא נחיצות החומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!