דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

עוני / דוח האו"ם:כ-2.5 מיליארד אנשים בעולם חיים בעוני

על פי דוח שהתפרסם השבוע, 36% מאוכלוסיית המדינות המתפתחות מרוויחה פחות מ-3.1 דולר ביום וחיה בעוני. בשנים האחרונות, טוען הדו"ח, שיעור העניים בעולם גדל, גם במדינות המפותחות.

מתוך: pixabay
מתוך: pixabay

ארגון העבודה הבינלאומי, (ILO), אחת מסוכנויות האו"ם המתמקדת בנושאים של יחסי עבודה, פרסם השבוע דו"ח שעוסק בתעסוקה ואבטלה בעולם. הדו"ח שנקרא גם "שינוי העבודות למיגור העוני" מביא ממצאים שונים על עולם העבודה במדינות שונות וקובע שישנו גידול בעוני בקרב מדינות מתפתחות. על פי הדו"ח, כ-36% מאוכלוסיית כלל המדינות המתפתחות חיה בעוני, כ-2.5 מילארד אנשים. אותם אנשים מרוויחים פחות מ-3.1 דולרים ליום עבודה, סכום שמייצג את שווי כוח הקנייה שהוא מדד אלטרנטיבי למדד של שער החליפין של המטבע. הדו"ח מעריך שלמרות שלשליש מהעניים בצורה קיצונית בכלכלות המתפתחות יש עבודה, העבודה שלהם היא בסיכון מטבעה: הם לעיתים קרובות לא מקבלים שכר ועובדים בעבודות שלא דורשות כישורים מיוחדים וללא שום הגנה סוציאלית.

כותבי הדו"ח טוענים שהעולם חייב להתגייס ואם ברצונו לחסל את העוני הוא חייב להתחיל ביצירת עבודות טובות יותר, בעלות תנאים סוציאליים ראויים ושמאפשרות ביטחון תעסוקתי. "רק דרך שיפור מכוון באיכות העבודות של האנשים שיש להם עבודה ויצירת מקומות עבודה הגונים נוכל לספק דרך יציאה טובה מתנאי החיים המסוכנים ולשפר את חייהם של העובדים העניים ומשפחותיהם" אמר ריימונד טורס, יועץ חברתי וכלכלי של ה-ILO, "נכון להיום, בעוד 30% מאוכלוסיית העולם הם עניים, הם מחזיקים רק ב 2% מההכנסה העולמית".

אחת מתכניות האו"ם שמכונה "תכנית 2030" מכוונת למיגור של העוני על כלל צורותיו מהעולם עד שנת 2030. מחברי הדו"ח הנוכחי טוענים שבעוד בשנים האחרונות חלה ירידה בעוני היחסי בעולם וצמצום משמעותי מאז שנת 1990, דווקא ב-2016 נרשמה עלייה. "אם אנחנו רציניים בנושא תכנית 2030 אנחנו חייבים לשים דגש על האיכות של העבודות בכל המדינות" אומר גיא ריידר, מנהל ה-ILO בהודעה לתקשורת שפורסמה יחד עם הדו"ח.

הדו"ח גם מציין שנרשמה עליה בעוני אף במדינות מפותחות ובעיקר באירופה. ההערכה היא שבשנת 2012, מעל 300 מיליון אנשים במדינות המפותחות חיו בעוני. הדו"ח מגדיר כעוני יחסי במדינה מפותחת את מי שההכנסה של משק הבית שלו היא מתחת ל-60% מההכנסה החציונית במדינה.

תנאים סוציאליים והגנות סוציאליות משחקים תפקיד מפתח במניעה וצמצום העוני, נכתב בדו"ח. יש קשר ישיר בין הוצאה גבוהה יותר על רווחה ותנאים סוציאליים לשיעורי עוני נמוכים במדינה. אחד ההבדלים המרכזיים הוא היעדים של תכניות הרווחה כמו השלמת הכנסה אל מול קצבאות אחרות. במדינות המפותחות  יש השפעה חיובית של רווחה על צמצום העוני אך הדו"ח מציין דווקא את ישראל מבין המדינות המפותחות כמדינה עם הוצאה נמוכה על רווחה ביחס לתמ"ג ומצביע על נתון זה כסיבה לכישלון במלחמה בעוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!