דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קרב המעצמות / ארה"ב מאשימה את חברת וואווי בקשרים עם איראן וגניבת קניין רוחני

ההודעה על הגשת כתבי האישום באה בפתחו של סבב שיחות המתקיים במטרה לסיים את מלחמת הסחר בין המדינות | במקביל, מתקיים גם הקרב על אירופה- בצל חששות לריגול סיני בעזרת טכנולוגיות של החברה, מעמדה של וואווי בסכנה

ארה"ב נגד וואווי (צילומים: astudio / Shutterstock.com)
ארה"ב נגד וואווי (צילומים: astudio / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

ערעור נוסף ליחסים בין ארה"ב לסין: התובע הכללי של ארה"ב הודיע כי יוגשו שני כתבי אישום נגד חברת וואווי (Huawei) על כך שהיא ממשיכה לעבור על חוקיה של ארה"ב, הן כלפי הסנקציות כנגד איראן והן בעניין חוקי הקניין הרוחני שלה. בתגובה הממשלה הסינית מכנה את התנהלותה של ארה"ב "לא הוגנת ולא מוסרית". כל זה מתרחש בפתחן של שיחות בין נציגי שתי הממשלות בניסיון להגיע להסכם סחר מחודש.

התובע הכללי בפועל מט וויטקר, במרכז התמונה, במשרד המשפטים האמריקאי, בעת הצגת כתב האישום כנגד חברת וואווי הסינית, שתיים מחברות הבת שלה ומנהל בכיר בחברה. 28 לינואר 2019 (AP Photo/Jacquelyn Martin)
התובע הכללי בפועל מט וויטקר, במרכז התמונה, במשרד המשפטים האמריקאי, בעת הצגת כתב האישום כנגד חברת וואווי הסינית, שתיים מחברות הבת שלה ומנהל בכיר בחברה. 28 לינואר 2019 (AP Photo/Jacquelyn Martin)

משרד המשפטים האמריקאי האשים את חברת וואוי הסינית בכך שהיא מפרה למעשה את הסנקציות המחודשות על איראן. לטענת האמריקאים, וואווי מפעילה חברת בת מוסתרת שעושה עסקים עם טהרן, על אף האיסור על כך בארה"ב. בנוסף טוענים האמריקאים כי החברה גנבה טכנולוגיה בבעלות חברת "טי-מוביל" האמריקאית, והעבירה אותן לסין.

הממשלה הסינית הביעה "דאגה עמוקה" ביחס למה שהם קוראים לו "דיכוי בלתי סביר" של פעילות חברות סיניות בארה"ב. חברת הוואוי ניסתה לטענתה לנהל שיחות עם הרשויות האמריקאיות בנושא, אבל נתקלה ב"סירוב ללא הסבר". וואווי מכחישה בתוקף את כל הטענות המופנות נגדה, וטוענת שבית המשפט עתיד להכריע בעדה.

משרד המשפטים האמריקאי מסר כי חברת וואווי ביססה את ההתרחבות העולמית שלה על "שקרים וסילופים", הלבנות הון, ניסיון להטעות את בתי המשפט האמריקאים ולהפר את חוקי הקניין הרוחני בארה"ב.

האמריקאים טוענים שעובדים במחלקת המחקר והפיתוח של החברה גנבו חלקים מרובוט בבעלות החברה האמריקאית "טי-מוביל" והביאו אותו חזרה איתם לסין לצורך מחקר וייצור. ה-FBI טוען שיש ברשותו אימיילים משנת 2013 בהם הוצע לעובדי החברה בונוס על פי שווי המידע הגנוב. חוקי הקניין הרוחני בארה"ב הם מוקד חיכוך משמעותי בין סין לאמריקאים. מעבר להשתלטות של החברות הסיניות המתחרות על טכנולוגיה אמריקאית, משרד ההגנה האמריקאי הזהיר בעבר מפני זליגה של אותה הטכנולוגיה לממשלת סין, לצורך פיתוח צבאי.

השווקים הסיניים מראים סימני ירידה לאחר הודעת משרד המשפטים האמריקאי על הגשת כתבי אישום כנגד וואווי הסינית. 29 לינואר 2019 (AP Photo/Vincent Yu)
השווקים הסיניים מראים סימני ירידה לאחר הודעת משרד המשפטים האמריקאי על הגשת כתבי אישום כנגד וואווי הסינית. 29 לינואר 2019 (AP Photo/Vincent Yu)

בדצמבר האחרון נעצרה בקנדה, על פי בקשתה של ארצות הברית, בתו של מקים החברה שפעילה גם היא בהנהלה ונושאת בתואר סמנכ"לית לענייני כספים. על פי הטענות, אותה בכירה "שיקרה שוב ושוב" לגבי קשריה עם איראן, לבנק ממנו נטלה החברה הלוואה משמעותית. הטענה היא שהחברה השמידה ראיות מפלילות בהקשר זה, כדי לקבל את ההלוואות הנחוצות לה.

ההאשמות האמריקאיות באות בפתחו של שיחות בנות יומיים בין ממשלות ארה"ב וסין בנוגע ליחסי הסחר בין המדינות. שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוחין אמר שהוא צופה "התקדמות משמעותית בשיחות" על אף המתיחות בעניין הוואוי.

הקרב על אירופה

אירופה מהווה את השוק הגדול ביותר של וואווי מחוץ לסין עצמה. בשנים האחרונות הלכה החברה והשתלבה בפרויקטים שונים, כולל תשתיות רשת ושירותים טכנולוגיים שונים. החברה עסקה בפעילות נמרצת כולל תרומות, מימון מחקרים ויצירת קשרים פוליטיים. ומאמציה ברובם צלחו.

לאחרונה ארה"ב החלה להפעיל לחץ ניכר על מדינות אירופאיות שלא ישתמשו בשירותי וואווי בעת יצירת הדור הבא של תשתיות הרשת, המכונות גם 5G. בחודש האחרון נעצר עובד החברה בפולין בחשד לריגול. ראש ה-MI6 הבריטית התריע כי יש חשש אמיתי בעת שימוש בטכנולוגיות סיניות. כעת גרמניה, צרפת וצ'כיה בוחנות מחדש שילוב טכנולוגיה של החברה ביצירת התשתית החדשה, והלחץ האמריקאי גורם גם לחברות טכנולוגיה אחרות לבחון מחדש שילוב של מוצרי החברה הסינית בפיתוחיהן.

"עד שהונפו דגלים אדומים של סיכונים ביטחוניים, היה להם קל מאוד לפלס את דרכם לשוק האירופי" אמר תורסתן בנר, מייסד ודירקטור ב-Global Public Policy Institute, צוות חשיבה היושב בברלין. "המגמה שרואים בשלושת החודשים האחרונים כולה בכיוון אחד: למצוא אמצעים רגולטוריים לצמצם את השימוש בציוד סיני באירופה". הדברים נאמרו לניו יורק טיימס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!