דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דגל שחור / מארגני המחאה: "תבואו להפגנה עם הילדים שלכם, תנו להם שיעור באזרחות"

במסיבת עיתונאים שכינסו, הציגו מארגני המחאה את הדרישות, והבהירו שהמיעוט האלים לא יכתיב את הטון | המארגנות והמארגנים קראו לכלל הציבור להצטרף למחאה כנגד אלימות המשטרה, הפוגעת לטענתם בכלל הישראלים | "לא יכול להיות שאמא תתקשר למשטרה לבקש עזרה, ותקבל הלוויה"

הפגנת העדה האתיופית ביולי 2016, ת״א. (צילום: תומר ניוברג / פלאש 90)
הפגנת העדה האתיופית ביולי 2016, ת״א. (צילום: תומר ניוברג / פלאש 90)
יהל פרג'
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שבוע וחצי לאחר מותו של יהודה ביאדגה ז"ל בידי שוטר, תתקיים היום (רביעי) מחאה החל משעות הצהריים מול קניון עזריאלי בתל אביב, המאורגנת בידי פעילים צעירים יוצאי העדה, תחת הכותרת "מפגינים נגד אלימות משטרתית". הדרישה למחאה עלתה מהשטח ברשתות החברתיות מאז מותו של ביאדגה, ולאחר בקשה מצד המשפחה לחכות לאחר השבעה, נדחתה למחר. המארגנים, שקיבלו אישור מהמשטרה ואף את ברכת ההנהגה הרוחנית של העדה, רואים עצמם שליחים ומקווים שהמוני ישראל יפקדו מחר את רחובות ת"א במחאה זועמת אך לא אלימה.

"לא יכול להיות שבארץ זבת חלב ודבש אנחנו כבר 40 שנה אוכלים מרור"

לפני שעה קלה קיימו הפעילות והפעילים מסיבת עיתונאים בה שטחו את דרישותיהם מהמשטרה והמדינה, לאחר מותו של יהודה, אותו הם מכנים " הקש ששבר את גב הגמל" ביחס אותו סופגת העדה האתיופית ממדינת ישראל לאורך עשורים. "לא יכול להיות שבארץ זבת חלב ודבש אנחנו כבר 40 שנה אוכלים מרור" אמרה רחל יוסף, אחת ממארגנות המחאה. "אם עכשיו לא נעשה טיפול שורש, אנחנו נבכה על עוד בנים. אני קוראת לכל הישראלים ולכל הישראליות להצטרף מחר, כי המקום הזה הוא הבית של כולנו."


הקייס במאי מהרט אליאס, אמר: "יהודי אתיופיה יהודים ציוניים מסורתיים ודתיים חלמו על ירושלים בדרך לא דרך, חלמו על ירושלים. אנחנו חלק מהחברה, חלק מישראל – יחד עם זאת לא צריכים למצוא את עצמנו באירועים כאלו. אני מבקש מהשוטרים לגלות איפוק וסובלנות ורגישות – הצעירים שלנו לא אלימים. הצעירים שלנו בנים טובים."

"אנחנו לא טרוריסטים, כפי שמנסים להציג אותנו"

הפעיל שחר מולה, שטח את הדרישות של המוחים, והדגיש שהמארגנים משתפים פעולה עם המשטרה, שנענתה לדרישות לגבי המצלמות על השוטרים, הרחקת הפרשים והכוחות המיוחדים כדי לא לייצר חיכוך מיותר ואורך רוח. המארגנים הביעו תקווה כי המשטרה תעמוד בהבטחותיה, ולא תמשיך את הקו המציג את העדה כאלימה, "אנחנו לא טרוריסטים כפי שמנסים להציג אותנו", אמר מולה, והתכוון לשלל הכותרות בשבוע האחרון המצהירות על הכנה של המשטרה מפני אלימות בעת ההפגנה, היוצרות דה-לגיטימציה כלפי העדה, לדבריו.

הדרישות אותן הציגו המוחים:

  • כינוס חירום ממשלתי.
  • שופט חוקר שיבדוק את שהתרחש באירוע הירי של יהודה ז"ל ושל יוסף סלמסה ז"ל.
  • בחינה נוספת של מסקנות ועדת פלמור, לאחר שרק 2 המלצות קוימו.
  • קצין בודק במחוז ת"א. לאחר ששלושה מהאירועים האחרונים של אלימות כלפי יוצאי אתיופיה: יהודה באדגה ז"ל, שחר ממן, ז"ל ודמאס פיקדה – כולם יצאו מתחנה אחת.

רחל יוסף אמרה, "לא יכול להיות שאמא תתקשר למשטרה לבקש עזרה, ובמקום לקבל את העזרה שמגיעה לה, היא תקבל הלוויה. הליקויים האלו קורים כל ערב – כמעט יום יום אפשר לעצור אותך באמצע הרחוב ואפשר לעצור אותך ולדרוש קבלה על נעליים חדשות או פלאפון שיש לך. לא יכול להיות שאחים שלנו יגנו על המדינה, וכשהם יחזרו הביתה הם יהיו הכי חשופים בעולם. לא יכול להיות שהם רצים על הג'בלאות וכשהם חוזרים הביתה, הם מתפללים שיהיו מצלמות כדי שתהיה להם הוכחה שהוא תקף אותם ולא ההפך. החברה צריכה להתעורר כי זו בעיה של כולם."

יהודה ביאדגה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)
יהודה ביאדגה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

אנחנו לא נגד המשטרה, המחאה הזו היא כדי שהמשטרה תהיה טובה יותר. כולם סובלים מהבעיה הזו, אנחנו יוצאים מחר כי אנחנו דורשים את החופש והביטחון הזה להסתובב חופשיים בארצנו, זה הבית שלנו ואנחנו פה להישאר."

דסש טהאי מלש: "אני פונה לישראלים, מחר תהיה מחאה – תבואו עם הילדים שלכם, תנו להם שיעור באזרחות, תנו להם שיעור בדמוקרטיה, תנו להם שיעור בסובלנות, בערבות הדדית. כדאי שנלמד להסתדר ביחד – יש לתרבות האתיופית המון אוצרות שאתם מפספסים – ברפואה, פילוסופיה, היסטוריה, עתיקות, ספרות – יש לנו הרבה במה להתגאות."

הקייסים מברכים לקראת ההפגנה מחר


כזכור, האירוע בו נורה למוות הצעיר יהודה ביאדגה ז"ל על ידי שוטר בבת ים, התרחש לפני כשבועיים, לאחר שביאדגה, צעיר מתמודד נפש, יצא עם סכין מביתו, ומשפחתו הזעיקה את המשטרה על מנת שתסייע לה להשתלט על הצעיר. עם הגעת שוטר לזירה, הוא ירה בביאדגה, ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן בבית החולים.

"לא יכול להיות שאמא תתקשר למשטרה לבקש עזרה, ובמקום לקבל את העזרה שמגיעה לה, היא תקבל הלוויה"

מאז פרסום דבר ההפגנה, עלו חששות כבדים בקרב מי שמתכוננים להפגין, באשר לאלימות משטרתית אותה הם עלולים לספוג בהפגנה. יש לציין כי בעת ההפגנות רחבות ההיקף של יוצאי אתיופיה ב-2015, שפרצו בעקבות פרסום הסרטון בו נראים שני שוטרים מכים את החייל דימאס פיקדה, עלו טענות בקרב המפגינים על אלימות משטרתית ועל שימוש באמצעים חריפים במיוחד לפיזור ההפגנות שהופנו כנגדם – בואשים, זרנוקי מים, רימוני הלם, ואחרים.

היום, שלחה עמותת 'טבקה' – עמותה משפטית הפועלת למען שיוויון ליוצאי אתיופיה, פנייה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה להנחות שכל שוטר שיוצב בהפגנה מחר יצויד במצלמת גוף. לדברי העמותה, "השימוש במצלמות גוף יביא לריסון הכוח במפגש שוטר-אזרח, להגברת השקיפות, ולמניעת ההרג הבא". חימוש השוטרים שיאבטחו את ההפגנה במצלמות גוף, "ימנע את מקרה האלימות המיותר הבא".

בהמשך לפנייה זו, אמר השר ארדן כי הנחה זה מכבר כי השוטרים שיוצבו בהפגנה יחומשו במצלמות גוף. לדברי ארדן, "בהערכת מצב שקיימתי כבר בתחילת השבוע הנחיתי שכל השוטרים שיוצבו לאבטחת המחאה שתתקיים מחר יצוידו במצלמות גוף על מנת לאפשר מחאה הולמת ולעודד מתינות ושקיפות לגבי האירועים במחאה הצפויה. משטרת ישראל נערכה לביצוע הנחייה זו".

עוד אמר ארדן כי "הנחתי לקיים שיחות מקדימות עם הנהגת הקהילה ומארגני המחאה לשם הרגעת הרוחות והדגשת השותפות בין משטרת ישראל לקהילת יוצאי אתיופיה. כולי תקווה כי המחאה תסתיים בצורה מכובדת וראויה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!