דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית כנסת

הזעזוע בבית הכנסת / "נגיע לפה ללמוד, כמו כל יום": ביקור אופטימי בבית הכנסת שהושחת בירושלים

בלב שכונת 'קרית היובל' הקרועה בשל מאבקים על דמותה וציביונה, הושחת אתמול בית הכנסת 'שיח ישראל', והציף את הפחדים כולם | השכנות ששמעו, החשדנות המתגברת, האמון שנפגע וגם התלמידים שימשיכו להתפלל למרות הכל | שיח ישראלי

פריצה בבית הכנסת הקריית יובל, ירושלים, 29 בינואר 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)
פריצה בבית הכנסת הקריית יובל, ירושלים, 29 בינואר 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

"את האמת שמפחיד", מספרת רחל, אחת השכנות שגרות בסמוך לבית הכנסת הקטן והצנוע שממוקם במקלט מאחורי הבתים, בשביל שמוליך לחורשת זנגביל. "לא היה לנו כזה דבר פה אף פעם. זה בית כנסת קטן לקהילה קטנה – למה שמישהו יבוא ויעשה מעשי זוועה כאלו? ובכלל, עכשיו כשאנחנו יודעים שפורצים כאן ומנסים לגנוב כסף, אז מפחיד שלא יכנסו לאחד הבתים".

עם בוא הערב, במעלה רחוב זנגביל שבשכונת קרית היובל התפזרו כבר רוב המפגינים שהגיעו לרחבת בית הכנסת 'שיח ישראל' שבשכונת קרית היובל בירושלים, להביע הזדהות עם הקהילה שנפגעה מהשחטת בית הכנסת במהלך הלילה. לצד חבר הכנסת לשעבר אלי ישי והמועמד החילוני (שהפסיד) לראשות העיר, עופר ברקוביץ', התקבצו קבוצות של אנשים ושני ג'יפים של המשטרה, שוטרים הלכו ממקום למקום, והשכנים התלחששו, מנסים לנחש מי היה זה שהרס כך את הלב של השכונה. קבוצת ילדים הצטופפה ליד סבתם "בדיוק עבר פה הרב עמאר" אמר אחד מהם, בהתייחס לביקורו של הרב הראשי הספרדי שהגיע לשאת דברי תפילה מוקדם יותר.

החור בארון הברזל דרכו חתכו הפורצים ופרצו פנימה בבית הכנסת בקריית יובל. (צילום: דוד טברסקי)
החור בארון הברזל דרכו חתכו הפורצים ופרצו פנימה בבית הכנסת בקריית יובל. (צילום: דוד טברסקי)

"מפחיד לחשוב מה יהיה פה"

באוויר יש עדיין תחושה של מתח, פחד מסוים. קבוצות של צעירות חרדיות, ילדים קטנים, מבוגרים ובני ישיבה מכונסות בעצמן ומפוזרות במרחב. כולם מנסים לפענח כיצד קרה הדבר, איך ממשיכים הלאה ומי בכלל יכול היה לעשות מעשה שכזה, ולמה דווקא כאן. אני שואל את שכנתה של רחל, טליה, האם מישהו שמע משהו בזמן הלילה, "אף אחד לא שמע כלום, זה קרה ממש באמצע הלילה וצריך להבין שעד מאוחר אל תוך הלילה, בשעה 1 ו-2 עדיין היו לימודים בתוך בית הכנסת. הזוועה התגלתה קצת לפני 6 בבוקר, כשראשוני המתפללים הגיעו וראו את מה שהתרחש". היא מכוונת אותי ואומרת "בוא. לקחתי פה לסיבוב כל היום כבר את כל המבקרים שבאו לראות את מה שקרה. זה באמת לא ייאמן איך דבר כזה יכול היה לקרות לנו, בית כנסת קטן וקהילתי, אלוהים ישמור, הם הפכו שם את הכל ועכשיו מפחיד לחשוב מה יהיה פה".

"בית הכנסת פועל, אבל סידרו אותו?" שאלתי את טליה, "כן כן, הספיקו לנקות ובגדול הכל חזר לשגרה, בערך. כן לומדים ומתפללים אבל במקביל עדין חוקרים פה".

השעה שמונה בערב, גנץ כבר עלה לנאום, ואני יושב מחוץ לבית הכנסת עם ידידיה האוסמן ומשה אטיאס, שני תלמידים צעירים שלומדים תורה בבית הכנסת והתרוצצו סביב כל ההתרחשות במהלך היום. בזמן הזה באים ויוצאים תלמידים ומורים, באוויר נשמעות צרפתית ועברית בערבובייה, למטה לימוד התורה ממשיך במלוא המרץ. "כל בית הכנסת היה הפוך, הכל. הם זרקו ספרי תורה על הרצפה, שפכו חומצה ואקונומיקה, הרסו שני כסאות ושולחן", מספר ידידיה. "חלק מהספר תורה שהיה בארון הקודש הושחת, הם קרעו דפים מתוכו ושפכו עליו חומצה, שלחו אותו עכשיו לתיקון במעבדה מיוחדת" מוסיף משה.

פריצה וגרימת נזק לבית כנסת באזור קריית יובל (קרדיט דוברות המשטרה)
פריצה וגרימת נזק לבית כנסת באזור קריית יובל (קרדיט דוברות המשטרה)

"השכנים הגיעו לפה איך שהמשטרה אפשרה להם והתחילו לנקות ולקרצף ולסדר. לקראת 16:00 כבר אפשר היה לשוב לבית הכנסת. לקראת הערב הגיעו לפה לתפילת ערבית והתחדשו הלימודים", הם מספרים.

בית הכנסת על שמם נרצחי הפיגוע בטולוז

בית הכנסת הקטן משמש את הקהילה החרדית דוברת הצרפתית שחיה בצד הזה של השכונה, לרוב לא מגיעות לפה נשים (פרט למועדי חג ותענית) והמקום משמש לומדים רבים. בית הכנסת עצמו, המזוהה מאוד עם הקהילה, קרוי על שמו של יונתן סנדלר ז"ל שנרצח עם שתי ילדיו בפיגוע בבית ספר יהודי בעיר טולוז בצרפת בשנת 2012. "הרב יוסף (הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, ד.ט) קבע שביום שני הבא, תחילת ראש חודש יהיה יום תענית ולימוד תורה ואנשים יוכלו להתכנס פה לתפילות, לימוד וציון האירוע".

בעוד ידידיה ומשה לוקחים אותי לסיבוב בתוך אולם בית הכנסת להראות לי את שאריות הנזקים של הפריצה, מתקבלת הודעה שהמשטרה עצרה שלושה חשודים ממוצא ערבי והחשד לאירוע הוא פלילי. כל הנוכחים מפסיקים למספר דקות את הלימודים ומתקבצים סביב הטלפונים, ושוב עברית מעורבת בצרפתית, הפנים נדהמות, נדמה שלרבים עדין קשה לעכל את שהתרחש כאן לפנות בוקר. "הפורצים נכנסו מפה", מצביע ידידיה על חור שניסרו מבחוץ אל תוך ארון מברזל, העומד בקדמת בית הכנסת. "הם נכנסו לפה והתחילו לפרק את המקום, הם ראו את הכספת וניסו לחתוך דרכה ולהוציא אותה ממקומה, אבל לא הצליחו" אומר משה. "זה באמת מזכיר פוגרומים שנעשו ברוסיה בבתי כנסת לפני 100 שנה", אומר אחד הנוכחים.

הכספת בבית הכנסת בקריית יובל אותה ניסו הפורצים להוציא ממקומה ולחתוך דרכה עם מסור דיסק – ללא הצלחה. (צילום: דוד טברסקי)
הכספת בבית הכנסת בקריית יובל אותה ניסו הפורצים להוציא ממקומה ולחתוך דרכה עם מסור דיסק – ללא הצלחה. (צילום: דוד טברסקי)

השעה כבר יחסית מאוחרת אך גברים עם ספרי תורה כבדים ולפעמים גם עם ילדים קטנים על הידיים והכתפיים, ממשיכים להגיע ללימוד בתוך בית הכנסת. בין קבוצות של ילדים שמשחקים בחוץ ונשים שעומדות במעגל ומדברות אחת עם השנייה עוברים שוטרים, שממשיכים לבחון את השטח שבפנים ומחוץ לבית הכנסת. קולות של מכשירי קשר מתערבבים בקול הוויכוחים מעל ספרי הגמרא – השגרה, אחרי הכל, נמשכת. "חלק מהשכנים אמרו שראו מישהו מוזר מסתובב פה באזור בימים האחרונים, אולי שיכור", אומר משה. "אבל לא נראה לנו שזה הוא, חוץ מזה המשטרה אמרה שמדובר בוודאי באנשים שבאו לכאן בכוונה כנראה כדי לגנוב כסף. אבל אם לגנוב כסף, אז למה להרוס את המקום? לא ברור".

אני מלווה את משה וידידה לכניסה לבית, שנמצא בצמוד לבית הכנסת "אנחנו נגיע מחר לפה ללמוד תורה כמו כל יום" אומר ידידיה. "ההורים שלנו והאחים שלנו והדודים שלנו פה, כן עכשיו קצת יותר מפחיד להסתובב פה, כי לפני זה הייתה הרגשה שכולם פה מכירים את כולם, אבל זה מה שיש ונקווה לבשורות טובות"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!