דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

יומן אירועים / "שיתחילו להזיז דברים במדינה": הסתיימה מחאת יוצאי אתיופיה בת"א

ממשטרת ישראל נמסר כי בסיום ההפגנה בכיכר רבין בתל אביב החלו עשרות צעירים להתפרע, חלקם רעולי פנים, לגרום נזק לרכוש ולנסות ולחסום את צירי התנועה באזור

  • מחאת העדה האתיופית (צילום: ניצן צבי כהן)
    מחאת העדה האתיופית (צילום: ניצן צבי כהן)
  • פעילי מחאת העדה האתיופית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
    פעילי מחאת העדה האתיופית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
  • מחאת העדה האתיופית בתל-אביב (צילום: שלום חלפון).
    מחאת העדה האתיופית בתל-אביב (צילום: שלום חלפון).
  • פעילי מחאת העדה האתיופית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
    פעילי מחאת העדה האתיופית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
  • מחאת העדה האתיופית, ינואר 2019 (צילום: שלום חלפון)
    מחאת העדה האתיופית, ינואר 2019 (צילום: שלום חלפון)
יהל פרג'
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שלוש שעות של הפגנה, חסימת איילון והתכנסות רחבה, התכנסו עשרות אלפים בכיכר רבין. עם דגלי ישראל, חולצות של יוסף סלמסה ואברה מנגיסטו, שלטים שהכינו בבית וקריאות "מדינת משטרה" ו-"שוטר אלים חייב להיות בפנים" – מגיעה ההפגנה לשלב השני שלה. לכל אחד סיפור שם המשטרה, על זה עשו חיפוש, את ההוא עצרו סתם, ההוא מכיר וההיא שמעה. עדה שלמה שחשה שרואים אותה דרך כוונות, כשכל מה שהם מבקשים זה חופש ושיוויון.

ממשטרת ישראל נמסר כי עם פיזור המחאה החלו עשרות צעירים להתפרע, חלקם רעולי פנים, לגרום נזק לרכוש ולנסות ולחסום את צירי התנועה באזור. המתפרעים החלו בזריקות אבנים, בקבוקים וחפצים ושריפת פחים. נוכח התפרעות אלימה זו , משטרת ישראל החלה לפעול להפסקת ההתפרעות והונדליזם ולפיזור המתפרעים.

המשטרה מסרה כי "משטרת ישראל מכבדת את חופש הביטוי של כל אזרח החפץ בכך, יחד עם זאת, נדגיש ונחדד, כוחות המשטרה יקפידו לפעול נגד כל ביטויי אלימות, פיזית ומילולית. אנו ננקוט באפס סובלנות כלפי אלו שיבקשו להפר את הסדר הציבורי ועלולים להוות סכנה לשלומו של הציבור הרחב. אנו קוראים לכלל ראשי המחאה ולמשתתפים לגלות אחריות, ריסון ואיפוק על מנת להבטיח שכלל ביטויי המחאה ייעשו במסגרת החוק".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

כביש 20 מחלף ההלכה לדרום נחסם לתנועת כלי רכב

זאת עקב ירידה של מאות מפגינים לכביש. ציבור הנהגים מתבקש שלא להגיע לאזור, להישמע להוראות השוטרים ולנהוג בדרכים חלופיות.

ח"כ גילאון: "למשטרה יש תפקיד אחד בלבד - לשמור על הסדר הציבורי ולהגן על האזרחים, לא להפך"

ח״כ אילן גילאון (מרצ), יו״ר השדולה נגד אלימות משטרתית בכנסת הגיע להפגנה ואמר: ״למשטרה יש תפקיד אחד בלבד – לשמור על הסדר הציבורי ולהגן על האזרחים, לא להיפך. המחאה הראשונה שהייתה ב 2015, ודוח פלמור שהתפרסם מאז היו אמורים להביא לשינוי אבל לא כך הדבר. אנחנו עדיין רואים כי תרבות הטיוח, השתיקה, ההכחשה והאטימות של המשטרה, שמסרבת לבחון את עצמה ותפקודה פעם אחר פעם מתקיימת, ולכן אני, אנחנו, כאן. נגד האלימות והגזענות, למען השוויון, הסולידריות והצדק.״

רון, חברו של יהודה ביאדגה ז"ל: "השוטרים ידעו שיש לו בעיות נפשיות, אני חייב לדעת מה היה שם"

רון, חבר של יהודה ביאדגה ז"ל: "השוטר שירה בחופשה. אנחנו לא באים נגד אף אחד. ולבקש שהשוטר יקבל את הדין שלו. להשמיע את הקול שלהם, רוצים צדק".

על גב החולצה של רון כתובה המילה "אנטנך", שמו של ביאדגה ז"ל באמהרית שפירושה: "זה אתה".

מחאת העדה האתיופית בתל-אביב (צילום: יהל פרג').
מחאת העדה האתיופית בתל-אביב (צילום: יהל פרג').

"הכרתי את יהודה מכיתה ח', גדלנו כשהוא היה חילוני" הוסיף, "בחיים לא שמעתי ממנו משהו רע. הלב הכי ענק שהכרתי. לפני חודש טסתי לחו"ל, אמר לי 'כשתחזור נדבר'.
הוא היה מטופל, אבל לא הרגשתי כלום כשנפגשנו. השוטרים ידעו שיש לו בעיות נפשיות, אני חייב לדעת מה היה שם".

מפגינה: "כרגע זו העדה האתיופית, אבל זה יכול להיות כל אחד"

ליאל אורי, מהמכינה הקדם צבאית באור יהודה "ארז", אמרה לדבר ראשון כי "באנו כי מצב המדינה עקום. אם שוטר לא יכול לעמוד בנהלי נשק, המצב של המדינה שלנו עגום. באנו לעודד שוויון".

עוד אמרה כי "אנחנו מצפים שיתחילו להזיז דברים במדינה. שבנאדם שעשה את זה יתן הדין, על רקע גזעני או לא. כרגע זו העדה האתיופית, אבל זה יכול להיות כל אחד. אנחנו תומכים לא רק בעדה האתיופית, אלא בכלל בשוויון במדינה. צבע עור לא אמור להפריע. לא חששנו לבוא, אנחנו בעד להגיד את הדעות שלנו".

"אין לי שום בעיה לעמוד פה, אם זה עוזר נגד האלימות של המשטרה"

עבד, תושב טייבה: "שלושת רבעי שעה תקוע בפקק בדרך לטייבה. הם צודקים, אין מה לעשות. אבל אפשר לפתור בשיטות אחרות בדרך משפטית לא לחסום את הכביש. חייב מדינה דמוקרטית, אבל לסגור את הכביש לא חלק מהדמוקרטיה. מרגיש אלימות משטרתית, אתה מכיר את התשובה שלי מי סובל יותר מאלימות משטרתית.
מערכת היחסים של המשטרה עם אוכלוסיות במדינה לא משהו, אנחנו צריכים להיות שווים. אין לי שום בעיה לעמוד פה, אם זה עוזר נגד האלימות של המשטרה. אני איתם. "

"אין כאן הרבה אנשים שאינם יוצאי אתיופיה, אולי זו הטרגדיה"

חבר הכנסת לשעברשלמה מולה: "תחושת של דז'ה וו, חוזר על עצמו מאז 1984 כשדרשנו את זכויות הדת שלנו. אז היה לנו ברור שלדור השני לא תהיה סבלנות, לנו לא היה אומץ לסגור כבישים".

"אני קורא לזה רצח" הוסיף, "בדקתי ושוחחתי עם המשפחה. אפשר היה לעצור אותו. ירי לראש זה כדי להרוג במקום הירי היה יכול להיות ברגל"

לדבריו, "אין כאן הרבה אנשים שאינם יוצאי אתיופיה, אולי זו הטרגדיה. יש הרבה מיעוטים שיכלו לבוא להזדהות זה מצער".

ח"כ תמנו-שטה: למה אין הרבה ישראלים שאינם אתיופים? שבוע הפחידו אותם

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (יש עתיד): "יסתיים בסדר גמור, כי אף אחד לא רוצה לשחק לידיים של השוטרים. אני סומכת על המארגנים. למה אין הרבה ישראלים שאינם אתיופים? שבוע הפחידו אותם, בגלל זה".

באנצ'י סלמסה: "ברגע ששותקים -  זו הסכמה"

באנצ'י סלמסה, אחות של יוסף ז"ל: "הכתובת היתה על הקיר. אם הממשלה, המשטרה וכל מקבלי ההחלטות היו מעמידים שוטרים לדין במקרה של אחי, אז היינו מונעים את המקרה הזה. אבל זה לא יתכן ששוטרים לוקחים את החוק לידיים. כשמפכ"ל המשטרה אומר את זה, אלו התוצאות. צריך להעמיד לדין את השוטרים, וככה יבוא השינוי התודעתי".

משפחת סלמסה: באנצ'י, אשר וטהונה (צילום: ניצן צבי כהן)
משפחת סלמסה: באנצ'י, אשר וטהונה (צילום: ניצן צבי כהן)

"הגענו לנחם את משפחת ביאדגה, בהמשך נחזק אותם ונדרוש את הצדק לילדים שאיבדנו. אני מקווה שלא נהיה בזה לבד. ברגע ששותקים –  זו הסכמה. אם לחיים שלנו אין ערך במדינה זה עצוב מאוד".

מפגין: "רק תקווה תשנה את המציאות הזו"

יוני מאשקלון: "מזדהה עם העדה. היום זה הוא, מחר זה אני." יוני מספר על גזענות ואלימות משטרתית שהוא חווה: "יום שישי לפני שנתיים, ירדתי למטה לנשום אוויר. הגיע שוטר, אמר לי 'כמה פעמים אמרתי לכם ללכת?'. אמרתי לו, 'הרגע ירדתי'. שאל: 'אתה לא מבין?', אמרתי שאני מבין אבל זה לא אני. התחיל ללעוג. לקח אותי לתחנה, ופתח לי תיק על הכשלת שוטר. הייתי בן 28. וכמה שנים לפני זה הייתי מגבניק. אני מכיר את החוקים.

דרשתי לדבר עם מפקד התחנה, הפקידה ליגלגה. בדקתי את החוקים, יש יום שאפשר לדבר עם מפקד התחנה. הגעתי שבוע אחכ, ונכנסתי. המפקד אמר לי שהוא סגר את התיק, לך למחש. זה לא הצליח".

יוני מספר שהוא בנאדם מהשורה, לא שיכור. אין סיבה לפתוח לו תיק, "זה התיק היחיד שיש לי".

יוני וחבר הדפיסו חולצות עליהן קריקטורה, בה רואים ילד אתיופי חושש מהמשטרה. "לא צריך להגיע למצב שאנחנו רואים מישהו ששומר עלינו ואנחנו מפחדים."
יוני מקווה שעוד עשר שנים מהיום המציאות תשנה, "צריך תקווה".

(צילום: יהל פרג')
(צילום: יהל פרג')

מחלף גנות נפתח תנועה לכיוון צפון; מחלף ההלכה לכיוון דרום עדיין חסום

כך נמסר ממשטרת ישראל

"פונים למפכ"ל: תחקור או שתתפטר"

שחר מולה, ממארגני ההפגנה: "אני מתרגש, כי הוכחנו הערב את האחדות של הקהילה שלנו, את המנהיגות הרוחנית שלנו. הוכחנו שאנחנו קהילה מאוחדת. אני רואה הרבה שאינם ממוצא אתיופי ואני גאה שאתם פה. לא באנו לחגוג, באנו להביע כאב על האלימות המשטרתית כלפי הילדים שלנו. יש שיא באלימות משטרתית – ילד שלנו, חייל בהנדסה קרבית, הלום קרב. הלך ברחוב, מבולבל, לא בריא. האמא ביקשה עזרה, 52 דקות הוא הסתובב, ולא פגע באף אחד ולא איים על אף אחד. דווקא כשהוא נתקל במי שאמור להגן עליו, הוא יורה בו שני כדורים והורג אותו. שלושה כדורים, מתקנים אותי".

"במחוז ת"א יש אירועים חוזרים ונשנים, שחר ממן, אח שלנו נורה ונהרג על ידי שוטרים" הוסיף, "באנו לכאן היום, זה יום של האמהות שלנו, של האבות שלנו, של הילדים שלנו, שחומים כביש כי הם פוחדים משוטר. יש רשימה של ילדים שלנו שנפגשו השוטרים ומצאו את מותם".

לדבריו, "מכאן אנחנו מעבירים מסר – אנחנו דורשים שתקום ועדה של ממשלת ישראל, קבינט חברתי כלכלי, שיחקור את האירועים. רוצים ביקורת על ועדת פלמור. פונים למפכ"ל: תחקור או שתתפטר! אדון ארדן שלא עושה כלום, מישהו צריך לשלם מחיר. צריך ללכת הביתה".

כלל החסימות על נתיבי איילון הוסרו

דוברות המשטרה (אגף התנועה): כלל החסימות על נתיבי איילון הוסרו והכביש נפתח לתנועת כלי רכב לכל הכיוונים. העליות במחלף השלום חסומות מכיוון דרום וצפון.

למידע ועדכונים שוטפים ניתן להתעדכן כל העת באמצעות מוקד המידע הארצי (110) ובאפליקציית הניווט Waze.

הרחובות החסומים עדיין לתנועה

בעקבות המחאה בת"א עדיין חסומים לתנועה הרחובות הבאים:

  • רחוב קפלן מדרך מנחם בגין לאבן גבירול.
  • רחוב אבן גבירול ממרמורק עד ארלוזורוב בשני הכיוונים.
  • שד' שאול המלך מוויצמן עד אבן גבירול.
  • רחוב הנביאים מהמלך ג'ורג' עד אבן גבירול.
  • רחוב פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול.
  • שד' דוד המלך מוויצמן עד אבן גבירול.
  • רחוב בלוך מארלוזורוב עד אבן גבירול.

הרחובות דרך בגין, המסגר, יצחק שדה ודרך נמיר נפתחו לתנועת כלי רכב.

שוטרי משטרת ישראל ממשיכים לעסוק בהכוונת התנועה ולשמור על שלום המפגינים ויתר משתמשי הדרך. ציבור הנהגים מתבקש שלא להגיע לאזור, להישמע להוראות השוטרים ולנהוג בדרכים חלופיות.

הבית היהודי קורא לאיחוד נוסף בימין, בין כולנו, ליברמן והימין החדש

מדוברות הבית היהודי נמסר כי "מול האיחוד בשמאל, גוש הימין כולו צריך לקחת אחריות ולהתאחד.כעת, הגיע זמן של המפלגות, בנט, כחלון וליברמן להתאחד גם".

עוד הוסיפו כי "יפעת ארליך, מועמדת מספר 3 ברשימת הבית היהודי, הגיעה להסכמה בהבנה הדדית עם יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ על פרישתה מהרשימה. צר לנו על פרישתה של יפעת, אך אנו מכבדים את דעתה. יש מקום בבית היהודי לכל בנות ובני הציונות הדתית כולל מועמדים דרוזים וחילונים".

ח"כ יחימוביץ קוראת לבחון בלוק משותף עם מרצ

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ אומרת כי "נוכח הסיטואציה הפוליטית החדשה שנוצרה יש לבחון ביסודיות ובמהירות אפשרות יצירת בלוק משותף עם מרצ לצורך ההתמודדות. סרבנות אוטומטית לכך תירשם לנו לדיראון עולם אם המצב החדש יביא חלילה למחיקת מר"צ ולקריסת העבודה".

העבודה: נבחן כל אפשרות שתביא למהפך שלטוני בישראל

ממפלגת העבודה נמסר בהתייחס לאפשרות האיחוד עם מרצ או כל מפלגה אחרת: "בתום דיון שבו השתתפו חברי סיעה, הוחלט על בחינת כל האפשרויות, על מנת להבטיח מהפך שלטוני בישראל, תוך שמירת ערכי מפלגת העבודה".

"חלה על כולנו החובה להפיק לקחים מארועי העבר. עלינו לאפשר מחאה לגיטימית כפי שראוי במדינה דמוקרטית", אמר מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, לקראת המחאה כנגד אלימות המשטרה, שתחל בשעה 15:00 בצומת עזריאלי בת"א, וצפויה להימשך לתוך הלילה. "משטרת ישראל תאפשר את קיום המחאה ותאפשר למוחים את חופש הביטוי ומימוש זכות המחאה של כל מי שיחפץ בכך", נמסר מהמשטרה.

המחאה, שנולדה לאחר מותו של יהודה ביאדגה ז"ל מירי שוטר, ביום שישי שעבר בבת ים, ולאור האלימות שסופגת העדה האתיופית מידי שוטרים ומהממסד. "הארוע שבו נהרג יהודה ביאדגה ז״ל בבת-ים הוא אירוע מצער שנחקר כעת במח״ש וליבי עם המשפחה" מסר כהן.

ישראלים יוצאים אתיופיה מפגינים מחוץ למטה המשטרה הארצי בירושלים נגד אלימות משטרתית כלפיהם. 30 באפריל 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ישראלים יוצאים אתיופיה מפגינים מחוץ למטה המשטרה הארצי בירושלים נגד אלימות משטרתית כלפיהם. 30 באפריל 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אתמול הגדירו מובילי המחאה את מטרותיה, בינהן; כינוס חירום ממשלתי; שופט חוקר שיבדוק את שהתרחש באירוע הירי של יהודה ז"ל ושל יוסף סלמסה ז"ל; בחינה נוספת של מסקנות ועדת פלמור, לאחר שרק 2 המלצות קוימו; קצין בודק במחוז ת"א, לאחר ששלושה מהאירועים האחרונים של אלימות כלפי יוצאי אתיופיה: יהודה באדגה ז"ל, שחר ממן, ז"ל ודמאס פיקדה – כולם יצאו מתחנה אחת.

"40 שנה אוכלים מרור"

בעקבות המחאה, צפויים עומסי תנועה ברחבי ת״א והציבור מתבקש להערך בהתאם ולהיות קשוב להודעות בתקשורת ולהתעדכן באמצעות מוקד המידע הארצי (מוקד 110) של המשטרה ואפליקציית waze. לנוסעי התחבורה הציבורית- יש להתעדכן בהתאם אל מול חברות האוטובוסים ומוקדי המידע.

"לא יכול להיות שבארץ זבת חלב ודבש אנחנו כבר 40 שנה אוכלים מרור" אמרה אמש רחל יוסף, אחת ממארגנות המחאה. "אם עכשיו לא נעשה טיפול שורש, אנחנו נבכה על עוד בנים. אני קוראת לכל הישראלים ולכל הישראליות להצטרף מחר, כי המקום הזה הוא הבית של כולנו."


הקייס במאי מהרט אליאס, אמר במסיבת העיתונאים אתמול: "יהודי אתיופיה יהודים ציוניים מסורתיים ודתיים חלמו על ירושלים בדרך לא דרך, חלמו על ירושלים. אנחנו חלק מהחברה, חלק מישראל – יחד עם זאת לא צריכים למצוא את עצמנו באירועים כאלו. אני מבקש מהשוטרים לגלות איפוק וסובלנות ורגישות – הצעירים שלנו לא אלימים. הצעירים שלנו בנים טובים."

"אנחנו לא טרוריסטים, כפי שמנסים להציג אותנו"

הפעיל שחר מולה, שטח את הדרישות של המוחים, והדגיש שהמארגנים משתפים פעולה עם המשטרה, שנענתה לדרישות לגבי המצלמות על השוטרים, הרחקת הפרשים והכוחות המיוחדים כדי לא לייצר חיכוך מיותר ואורך רוח. המארגנים הביעו תקווה כי המשטרה תעמוד בהבטחותיה, ולא תמשיך את הקו המציג את העדה כאלימה, "אנחנו לא טרוריסטים כפי שמנסים להציג אותנו", אמר מולה, והתכוון לשלל הכותרות בשבוע האחרון המצהירות על הכנה של המשטרה מפני אלימות בעת ההפגנה, היוצרות דה-לגיטימציה כלפי העדה, לדבריו.

דסש טהאי מלש: "אני פונה לישראלים, מחר תהיה מחאה – תבואו עם הילדים שלכם, תנו להם שיעור באזרחות, תנו להם שיעור בדמוקרטיה, תנו להם שיעור בסובלנות, בערבות הדדית. כדאי שנלמד להסתדר ביחד – יש לתרבות האתיופית המון אוצרות שאתם מפספסים – ברפואה, פילוסופיה, היסטוריה, עתיקות, ספרות – יש לנו הרבה במה להתגאות."

הקייסים מברכים לקראת ההפגנה

לאור בקשות עמותת 'טבקה' ומארגני ההפגנה, ציידה המשטרה את השוטרים שיאבטחו את ההפגנה במצלמות גוף. מדובר על אחד מדרישות ועדת פלמור, שהוקמה לאחר ההפגנות ב-2015.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!