דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ממש כמו מסי / כדורגלנית ארגנטינאית יוצאת במתפרצת למען הכרה בכדורגל הנשים בארצה

למקארנה סאנצ'ז בת ה-27 נמאס | שחרור ללא פיצויים אחרי שבע עונות באלופת ארגנטינה, גרם לה להבין שנורמות ההעסקה בענף חייבות להשתנות | כעת היא מובילה את המאבק הנדרש כל כך

מקארנה סאנצ'ז (Macarena Sanchez Jeanney  Wikimedia)
מקארנה סאנצ'ז (Macarena Sanchez Jeanney Wikimedia)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקנית הכדורגל הארגנטינאית מקארנה סאנצ'ז החליטה להוביל שינוי דרמטי ביחס במדינתה כלפי כדורגל הנשים. סאנצ'ז, שחקנית קבוצת UAI Urquiza מליגת הנשים הבכירה בארגנטינה, החליטה להפוך את הכדורגל בארגנטינה למקצועני על-ידי תביעה משפטית כנגד המועדון שלה וכנגד התאחדות הכדורגל הארגנטינאית. "זה לא תחביב, אנחנו לא רוצות להיות חובבניות", היא אומרת.

בשבע העונות האחרונות שיחקה סאנצ'ז בת ה-27 באלופת ארגנטינה, קבוצת UAI Urquiza, מעיר הבירה בואנוס איירס. לפני שבועיים הודיעו לסאנצ'ז מהמועדון שהם משחררים אותה באמצע העונה ללא שום פיצויים. השחקנית דרשה מהקבוצה להכיר ביחסי עובד-מעביד בינה לבין המועדון ובמקביל תבעה את ההתאחדות המקומית שאינה פועלת לפי חוקי פיפ"א ומייצרת אפליה מגדרית בכדורגל המקומי.

כדורגל הנשים בארגנטינה נחשב לחובבני. השחקניות לא בהכרח חתומות על חוזים, חלק גדול מהתשלומים לשחקניות מתנהלים בניגוד לחוק, בכסף אפור מתחת לשולחן או בארגון עבודה נוספת דרכה השחקנית מרוויחה את משכורתה. לפי סאנצ'ז, מועדוני הכדורגל בארגנטינה מנסים להשאיר אותו במצב הזה כדי לא להצטרך להגדיל את ההוצאות שלהם על השחקניות וקבוצות הנשים.

סאנצ'ז החליטה לנצל את מצבה האישי ולדרוש שינוי רחב בכדורגל הארגנטינאי, הכרה בכדורגל הנשים כספורט מקצועני ודרישה להחתמה של השחקניות על חוזים רשמיים שחלים עליהם חוקי העבודה במדינה.

הנהלת הקבוצה הודיעה לסאנצ'ז לפני שבוע שהם לא מתכננים שהיא תמשיך להיות חלק מסגל הקבוצה בחצי השנה הקרובה וזאת למרות שהיא לא יכולה לחתום על חוזה חדש בקבוצה אחרת בליגה עד סיום העונה. לאחר סיום דרכה בקבוצה, סאנצ'ז התייעצה עם שלוש עורכות דין והחליטה בהמלצתן לצאת למאבק כללי יותר שדורש שינוי למען כל שחקניות הכדורגל במדינה ולא לטובתה האישית בלבד.

בהודעה רשמית שפרסמה בעמוד הטוויטר שלה, ניסתה להסביר את החלטתה. "אני יודעת שזה יעזור להרבה בנות. אני מקווה שזאת נקודת מפנה, כי זה יקבע תקדים. המטרה שלי היא להפוך את כדורגל הנשים למקצועני". סאנצ'ז ממשיכה ומתארת את המציאות הקשה של שחקניות הכדורגל בליגה הבכירה שחלקן אפילו נתקלות בדרישה מהקבוצות לשלם את כל ההוצאות מכיסן הפרטי. "יש נשים שנאלצות לשלם כדי לשחק. הן שמות כסף מכיסן, כדי שניתן יהיה להזמין אמבולנס, הן משלמות על הנסיעות באוטובוס למשחקים והן משלמות אפילו למועדונים דמי השתתפות, כאילו הקבוצות היו חוג בבית ספר אליו נרשמים. אם היינו רשומות בהתאחדות הכדורגל כעובדות היחס אלינו היה משתנה. זה לא תחביב, אנחנו לא רוצות להיות חובבניות".

מאז תחילת המאבק, סאנצ'ז זכתה לגיבוי משמעותי מארגון השחקנים הבינלאומי FIFPRO והודעות תמיכה רבות של שחקניות נוספות מהליגה הארגנטינאית, שתומכות במאבקה ומקוות שיום אחד גם כדורגל הנשים במדינה חולמת הכדורגל, יקבל את הבמה והיחס שמגיע לו. מאבקה החשוב של סאנצ'ז, כמו גם המאבק להכרה של שחקניות נבחרת ארגנטינה במהלך השנה האחרונה, מקדמים את פיתוח התודעה החברתית בשחקניות הכדורגל ובקהל הצופים שלהן. אם בית המשפט יפסוק לזכות סאנצ'ז בתביעה, זהו יהיה תקדים חשוב שמגדיר מחדש את תנאי ההעסקה בכדורגל הנשים המקומי, שינוי שיוכל להוביל את הכדורגל הארגנטינאי למקום מקצועי ושוויוני יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!