דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינטל

רפובליקת שבבים / כש-10% מהייצוא של ישראל מבוסס על חברה אחת - אולי כדאי לחשב מסלול מחדש

אינטל תשקיע במפעל נוסף שיספק 1,000 משרות בקריית גת | צריך לשאול האם המהלך מצדיק מענק בגובה 3.5 מיליארד ש"ח שהובטח לחברה - 3.5 מיליון ש"ח לכל משרה - והאם זה נכון שהכלכלה הישראלית תלויה כל-כך בחברה אחת | פרשנות

מעבד של חברת אינטל (צילום: shutterstock).
מעבד של חברת אינטל (צילום: shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

את הבשורות הטובות על כך שבכוונת 'אינטל' להקים מפעל חדש בישראל בהשקעה של כ-40 מיליארד שקלים, עליהן התבשרנו שלשום (שני), יש לקחת בערבון מוגבל. ההכרזה של אינטל באה לאחר שהובטח לה מענק של 3.5 מיליארד שקלים ויציבות רגולטורית בתחום הטבות המס מהן נהנית החברה לעשר שנים נוספות. אז אכן, בסך הכל מדובר בבשורות טובות מאוד למשק: 1,000 מקומות עבודה חדשים ואיכותיים בקריית גת, הכנסה של ידע ויכולות חדשות לישראל ומיצובה של קהילת ההיי-טק הישראלית בצמרת העולמית.

ובכל זאת, עם היוודע ההסכם בין משרד האוצר לאינטל טענו מבקרי מדיניות הטבות המס המפליגות לענקיות הטכנולוגיה כי ניתן היה להשקיע את המענק בתחומים אחרים שיכולים להניב תועלת טובה יותר למשק. כשסכום ההטבה שווה ל-3.5 מיליון שקל לכל עובד שנקלט, יש צדק מסוים במחשבה שניתן היה לחלק את המענק לעסקים קטנים ובינוניים שיצמחו ולהשיג אולי צמיחה כלכלית גדולה הרבה יותר.

לא צריך שאינטל תקרוס כדי שהכוח האדיר שלה יאיים על הכלכלה והחברה הישראלית. חברה פרטית שהנהלתה יושבת בקליפורניה, שמחזיקה ב-10% מהייצוא של ישראל יכולה להפוך לאיום על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון

תשובתו של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, לביקורת הייתה כי "אם היו השקעות אלטרנטיביות שהיו מייצרות פריון דומה, היה על מה לדבר. אבל הבחירה הייתה בין אינטל ללא כלום". באב"ד יוצא מנקודת הנחה שרק השוק הפרטי יכול ליזום הקמת מפעלים ולבקש תמריצים. ברור שגם הממשלה יכלה ליזום שלל תכניות שהיו יכולות אולי להוות אלטרנטיבה לאינטל. אבל זו לא הבעיה הגדולה בסיפור אינטל.

נכון להיום, אינטל היא המעסיק הפרטי הגדול בישראל עם למעלה מ-11,000 עובדים. בשנה שעברה רכשה אינטל את מובילאיי והיום התבשרנו כי היא מתכוונת לרכוש גם את מלאנוקס. לאחר שתבנה את מפעלה החדש בקרית גת תעסיק אינטל באופן ישיר יותר מ-12,000 עובדים ומשרותיהם של אלפי עובדים נוספים יהיו תלויות בענקית השבבים. בנוסף, אינטל עתידה להחזיק ביותר מ-10% מהייצוא מישראל. מדובר בריכוז כוח גדול מאוד מתוך הכלכלה הישראלית בידי תאגיד אחד.

מטה אינטל בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מטה אינטל בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

השאלה שקברניטי המשק צריכים לשאול את עצמם היא האם נכון לרכז את כל הביצים בסל של אינטל? אפשר להסתכל מה קרה למדינות שלמות בארצות הברית כשענקיות הרכב GM וקרייזלר קרסו. נוקיה ששלטה פעם בעולם הסלולרי קרסה, קודאק לא חזתה את המעבר למצלמות דיגיטליות ונעלמה מהמפה. הקריסות הללו של חברות ענק בתחומן התרחשו מהר מאוד במיוחד כשמדובר בחברות טכנולוגיה כמו אינטל. טעות ניווט קטנה, פספוס של מגמות בשוק, קפיצה טכנולוגית אצל המתחרים והטיטאניק הזו יכולה לקרוס תוך חודשים. ומה יקרה אז למשק הישראלי?

לא צריך שאינטל תקרוס כדי שהכוח האדיר שלה יאיים על הכלכלה והחברה הישראלית. חברה פרטית שהנהלתה יושבת בקליפורניה, שמחזיקה ב-10% מהייצוא של ישראל יכולה להפוך לאיום על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ברגע שהאינטרסים של אינטל יהיו מנוגדים לאלו של ממשלת ישראל תהפוך מדינת היהודים לרפובליקת שבבים.

מעבדים של חברת אינטל (צילום: shutterstock).
מעבדים של חברת אינטל (צילום: shutterstock).

ההחלטה של אינטל להשקיע בישראל היא חדשות טובות. ההחלטה של משרד האוצר לתת לאינטל מענקים ותמריצים היא לא מופרכת. אבל צריך להסתכל גם על המחיר שהמשק הישראלי עלול לשלם כשקיומנו כאן יהיה תלוי בהצלחה של יצרנית השבבים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!