דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המדריך לתקציב / איך מחליטים מה יהיה תקציב המדינה?

זה החוק שמשפיע על חיינו יותר מכל, אבל מעטים מבינים איך מתקבלת ההחלטה עליו. אז מה צפוי בדרמה הכלכלית שתלווה אותנו (לפחות) בחצי השנה הקרובה?

ספר התקציב. צילום: פלאש 90
ספר התקציב. צילום: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר סיום המשא ומתן בין מפלגות הליכוד וישראל ביתנו, ולאחר שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון סיכמו סופית שהתקציב הבא יהיה דו-שנתי, צפויים חברי הכנסת, שרי הממשלה ופקידי האוצר להתחיל בתהליך אישור תקציב המדינה לשנתיים הבאות. על אף שהתקציב הוא אחת ההחלטות הממשלתיות החשובות והמשפיעות ביותר על כל אזרח, רוב הציבור ולעיתים גם מקבלי ההחלטות עצמם אינם מודעים לאופן שבו מתקבלת החלטה זו ומתקשים לעקוב אחריה. אז מה בעצם צפוי לנו בהליך אישור התקציב?

שלב ראשון: גיבוש היקף התקציב

בשלב הראשון מגבשים באוצר את גודלו הכולל של התקציב. נתון זה תלוי במספר משתנים, ביניהם:

* תחזית הכנסות המדינה ממיסים – הערכה של ההכנסה השנתית ממיסים.
* ה"טייס האוטומטי" – סיכום ההוצאות שאליהן המדינה מחויבת בחקיקה ובחוזים.
* חישוב כלל מגבלת ההוצאה וכלל תקרת הגירעון – חוקים הקובעים את הגדילה המקסימלית המותרת בתקציב.

שלב שני: אישור מסגרת התקציב

אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר מביאים את מסגרת התקציב לאישורם של ראש הממשלה ושר האוצר. במידת הצורך, הם מחליטים  על צעדים הנדרשים כדי לשמור על מסגרת התקציב בהתאם לכללים הפיסקאליים הקבועים בחוק. בשלב זה, הממשלה יכולה להחליט כי יש צורך להגדיל את ההכנסות, לצמצם הוצאות ובמקרים מסויימים גם לשנות את הכללים הפיסקאלים הקובעים את תקרת ההוצאה המותרת. לאחר קביעת המסגרת, הממשלה מסמיכה את משרד האוצר לגבש את סעיפי התקציב.

שלב שלישי: אישור הממשלה למסגרת התקציב והחלוקה לסעיפים

לקראת חודשי הקיץ (יולי אוגוסט) הממשלה מאשרת את תכנית התקציב, הכוללת את מסגרת התקציב ואת החלוקה לסעיפים ראשיים. בשלב זה נקבע בעצם כמה כסף יקבל כל משרד ממשלתי.

שלב רביעי: בניית התקציב המפורט

אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר עובדים יחד עם משרדי הממשלה השונים על מנת לגבש את התוכנית התקציבית המפורטת לכל משרד, בהתאם לתכניות ויעדי המשרדים השונים. במהלך שלב זה, ועדת השרים לחקיקה פועלת במלוא המרץ לקדם חוקים הנדרשים על מנת לממש את התקציב המתוכנן.

שלב חמישי: הגשת התקציב לכנסת

משרד האוצר מחוייב להגיש את ספר התקציב לחברי הכנסת לא יאוחר משישים יום לפני סוף שנת התקציב, כלומר לקראת סוף חודש אוקטובר. חברי הכנסת מקבלים שתי חוברות – חוברת אחת כוללת את סעיפי התקציב הראשיים, דרכם ניתן להבין את התמונה הכללית של התקציב וסדרי העדיפויות שהוא משקף. החוברת השנייה כוללת פירוט של כל רמות התקציב. במשך החודשיים שנותרו עד לסוף השנה, מקיימים חברי הכנסת דיונים בועדות הכנסת השונות, על מנת למצות שינויי חקיקה הנדרשים לטובת העברת התקציב.

שלב שישי: הצבעה על תקציב המדינה וחוק ההסדרים

בדרך כלל, בימים האחרונים לשנת התקציב מתקיימות ההצבעות בקריאה שניה ושלישית על חוק התקציב וחוק ההסדרים. במידה והממשלה לא מצליחה להעביר את התקציב עד לסוף השנה, היא מקבלת הארכה של שלושה חודשים. במידה והממשלה לא מצליחה להעביר את התקציב בכנסת עד לסוף חודש מרץ, היא נופלת ונקבע מועד לבחירות חדשות. במקרה ששנה תקציבית מתחילה בלי תקציב מאושר, משרדי הממשלה פועלים במתכונת המכונה "1 חלקי 12". החשבת הכללית באוצר מנהלת את תקציב המדינה כשכל חודש היא מקצה למשרדי הממשלה 1 חלקי 12 מן התקציב שהיה להם בשנה שעברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!