דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חקירות נתניהו / סופית: היועמ"ש יודיע על החלטתו בנוגע לתיקי נתניהו עוד לפני הבחירות

לאחר פגישתו עם פרקליטי נתניהו שביקשו ממנו לדחות את ההודעה, הודיע מנדלבליט כי אי פרסום ההחלטה יפגע בשוויון בפני החוק ובזכות הציבור לדעת | נתניהו: "היועמ"ש נכנע ללחץ השמאל והתקשורת" | לשכת מנדלבליט: "אין כל ממש בטענות"

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט.  צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (שישי) לפרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יודיע על החלטתו בעניין תיקי החקירה של נתניהו עוד לפני הבחירות הקרובות. ההחלטה התקבלה לאחר פניית עורכי דינו של נתניהו אל מנדלבליט בבקשה לדחות את פרסום החלטתו האם להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע עד לאחר הבחירות, מחשש שעצם ההודעה תשפיע על תוצאותיהן. בתשובתו מודיע היועץ כי "אם תתגבש בשבועות הקרובים החלטה כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, בכפוף לשימוע, לא תהיה כל מניעה לקבל החלטה זו, או  לפרסמה ברבים".

הודעת היועץ המשפטי לממשלה באה לאחר שקילת כל הטיעונים שהובאו בפניית סנגוריו של נתניהו, והטענות הנוספות שהוצגו בהרחבה בפגישה שקיימו, לבקשתם, עם היועץ המשפטי לממשלה ועם פרקליט המדינה ובכירים נוספים. מנדלבליט מציין במכתבו כי בכל מקרה, ההחלטה לא תפורסם בשבועיים הקרובים.

במכתב ששוגר לסנגורים הובהר, בין השאר, כי גורמי התביעה הכללית בוחנים את חומרי החקירה בתהליך מקצועי וסדור שנועד לקבל החלטה יסודית ומקצועית בהקדם האפשרי. על תהליך זה הוחלט זה מכבר, עוד לפני ההחלטה על הקדמת הבחירות, ואין הצדקה לסטות ממנו.

מנדלבליט מציין במכתבו כי עם ההכרזה על הקדמת הבחירות, חלה על עבודת התביעה הכללית בקשר לתיקים הנוגעים לראש הממשלה הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 1.1913, שעניינה "מדיניות התביעה והאכיפה לפני הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות". ההנחיה קובעת כי "ככלל אין מקום להשהות טיפול בתיקים נגד נבחרי ציבור או מועמדים, שהגיעו לאחר חקירה לפרקליטות או לתביעה המשטרתית לצורך החלטה אם להגיש כתב אישום. ואולם, הטיפול יהיה תוך מתן הדעת לזהירות הנדרשת". לטעמו, "הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מבטאת אפוא כלל ברור בדבר המשך הטיפול בתיקי חקירה הנוגעים לאישי ציבור גם בתקופת בחירות, המבוסס על עיקרון העל של שוויון הכול בפני החוק".

עוד כותב מנדלבליט כי הנחיית היועמ"ש מתייחסת גם לקבלת החלטה מטעם היועץ המשפטי לממשלה על קיומה של כוונה להגיש כתב אישום נגד איש ציבור בכפוף לשימוע, וזאת, גם אם השימוע עצמו ייערך לאחר הבחירות. כך נעשה למשל בעניינו של השר צחי הנגבי בשנת 2006 שם הודיע היועמ"ש דאז לשר כחודש וחצי לפני הבחירות כי הוא שוקל להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע (השימוע עצמו נערך לאחר הבחירות).

במכתב מובהר עוד כי החלטה להמתין עם פרסום ההחלטה בעניינו של ראש הממשלה, על אף סיום תהליך הבחינה של תיקי החקירה הנוגעים אליו, אם התהליך אכן יסתיים, תפגע בעיקרון של שוויון הכל בפני החוק ובעקרון של זכות הציבור לדעת על החלטות חשובות מעין אלה.

בהודעת משרד המשפטים נאמר כי "היועץ המשפטי לממשלה קובע כי לא נמצאו טעמים לסטות מן הכללים הרגילים בעניין זה, ומדגיש כי אין כל כוונה או רצון מצדו להשפיע בהחלטתו על תוצאות הבחירות. עוד מודגש כי הטיפול בתיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה נעשה משיקולים מקצועיים וענייניים, והחלטות התקבלו, מתקבלות ויתקבלו אך ורק על בסיס חומר הראיות ומשיקולים של האינטרס הציבורי בלבד. כמו כן הודגש כי "אין כל ממש בטענות המבקשות לייחס להכרעותיו של היועץ המשפטי לממשלה סיבות שונות ומשונות, שאינן ענייניות, כדוגמת לחץ ציבורי או אחר."

נתניהו: "ההחלטה מתקבלת בחיפזון ובמהירות שיא"

נתניהו הגיב להחלטה בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, בו אמר כי "נראה שהיועץ המשפטי לממשלה נכנע ללחץ של השמאל והתקשורת. הם לוחצים להגיש נגדי כתב אישום בכל מחיר, גם כשאין כלום, העיקר שיהיה לפני הבחירות. אחת ההחלטות הגורליות ביותר בתולדות המדינה, החלטה שעלולה להביא להעלאת השמאל לשלטון, מתקבלת בחיפזון ובמהירות שיא". הוא הוסיף כי "אפשר רק לקוות שהלחץ של השמאל לא יעבוד פעם נוספת, כשהיועץ יידרש לשאלה אם שתיים וחצי כתבות באינטרנט זה שוחד. פשוט מגוחך. בכל מקרה – אני בטוח בצדקתי ובטוח שהאמת תצא לאור."

אתמול (חמישי), בתגובה לפרסומים לא רשמיים כי מנדלבליט החליט להודיע על כתב האישום כבר לפני הבחירות, נמסר מטעמו של נתניהו כי פרקליטיו העבירו ליועץ דרישה לבצע השלמות חקירה של למעלה מ-60 עדים משמעותיים, שלא נחקרו באף אחד מהתיקים. "עוד לא יבש הדיו וכבר הערב נחפזים להדליף מהפרקליטות (הדברים נכתבו בטרם יצאה ההודעה הרשמית – ע.י) שאין שום כוונה לבדוק עדים חיוניים אלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!