דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מירי רגב

חוק הספרים / הממשלה צפוייה לאשר היום את ביטול "חוק הספרים"

החוק מ-2013 חייב מחיר קבוע לספר ישראלי בשנה וחצי שלאחר צאתו, וסכום מינימלי לסופר. מסקנות ועדה שמינתה רגב לא פורסמו עדיין, אך השרה נחושה במהלך. חוזרים ל-4 ב-100?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

הממשלה תצביע היום (ראשון) בישיבתה השבועית על ביטול "חוק הספרים" מ-2013. לטענת שרת התרבות מירי רגב, היוזמה לבטל החוק מגיעה לאחר שוועדה בראשות עו"ד יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות, קבעה ש"החוק להגנת הספרות והסופרים" לא השיג את מטרתו. יצויין, עם זאת, שמסקנות הועדה לא פורסמו עד כה.

מהות החוק, שאושר בכנסת ביולי 2013 ונכנס לתוקפו במהלך פברואר 2014, היא שמירה על מחיר קבוע לספר ישראלי בשנה וחצי הראשונות לצאתו לאור, וקביעת שיעורי מינימום לתמלוגים לסופר ישראלי. באפריל אשתקד פרסמה הועדה המייעצת על ירידה של 27% במכירות הספרים החדשים, אך נתונים שמסר משרד הכלכלה לפני חודשים מראים כי ישנה ירידה של יותר מ50%. הירידה הכללית במכירת הספרים החדשים ניכרת בעיקר במספר הספרים של ספרי ילדים חדשים וספרים של סופרים שזהו ספרם הראשון. למרות נתון זה, בענף הייתה תמיכה בחוק מתוך תקווה שהוא ימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים.

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

שרת התרבות רגב מסרה כי "החוק לא העמיד את האזרח בראש סדר העדיפויות ולא הצליח להוביל למחיר ספרים שווים לכל נפש ולכן כשל. חשוב מאוד שכבר בשבוע הספר יוכלו האזרחים להנות ממחירי מבצע אטרקטיביים ומתחרות חופשית ללא מגבלות כל שהן. הנגשת תרבות היא אחת מהיעדים המרכזיים אותם הצבתי עם כניסתי לתפקיד וביטול החוק הוא ביטוי למדיניות החברתית בה אני דוגלת. אמשיך לפעול גם בכדי לבטל את הבעלות הצולבת שעדיין מהווה חסם בשוק, מונעת תחרות ופוגעת במו"לים רבים, בצרכני הספרים ובסופרים עצמם. ספרים הם מצרך תרבותי בסיסי ונדרש ויש לדאוג לכך שהם ירכשו במחיר השווה לכל נפש עבור כל אזרחי המדינה ללא קשר ליכולתם הכלכלית. הנגשת הספרות  תקדם גם את הסופרים והמשוררים ותיתן להם במה רחבה יותר".

המהלך לביטול מזורז של החוק, עליו הצהירה רגב במרץ האחרון, עורר ביקורת מצד גורמים המעורבים בסוגיה. רחלי אידלמן, יו"ר התאחדות המוציאים לאור ומנכ"ל הוצאת שוקן הצרה על ההודעה של רגב והודיעה כי תפעל לכך שהחוק ימשיך. "החוק הצליח, המכירות לא ירדו. להודעה כי המכירות צנחו אין ידיים ורגלים. לחלק ספרים בחינם זה לא מכירות. שכר הסופרים עלה" אמרה אידלמן "ההודעה של השרה מראה שהיא לא למדה את הנושא".

ח"כ תמר זנדברג, החברה בוועדה לבחינת החוק, התרעמה על ההודעה של השרה רגב ואמרה כי "ההחלטה לבטל את חוק הספרים עומדת בניגוד לעמדת הוועדה שהשרה עצמה מינתה לבחינת הנושא, ועוד לפני שהוועדה הממונה זכתה לפרסם את מסקנותיה הסופיות".

השתתפה בהכנת הידיעה: דפי בן צבי

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!