דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / שבת תרבות: יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי דחה אפשרות איחוד עם מרצ

בתגובה, תקפה אותו יו"ר מרצ על "התנערות מהשמאל" | שפיר על ביטן: הוא וחבריו היו מכשירים גם רצח כדי להגן על נתניהו | ארדן: סרטון ספירת הגופות של גנץ הביך אותי כימני ופוגע במדינה | שלח: לפיד וגנץ מדברים, שאלת האיחוד תוכרע בשבועיים הקרובים

יו"ר העבודה גבאי ויו"ר מרץ זנדברג (צילום:תומר ניוברג/יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר העבודה גבאי ויו"ר מרץ זנדברג (צילום:תומר ניוברג/יונתן זינדל/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

באירועי שבת תרבות השונים לא חסכו הפוליטיקאים את שבטם אלה מאלה. על רקע הסקרים הלא מחמיאים למפלגת העבודה, למרצ ולמפלגת התנועה בראשות ציפי לבני, עלו בימים האחרונים קולות הקוראים לאיחוד בין שלוש המפלגות, ולפחות בין העבודה ומרצ. בשבת תרבות בכפר סבא, בהנחיית רינה מצליח, צינן אתמול (שבת) יו"ר העבודה אבי גבאי את התומכים במהלך, כשאמר כי "יש פערים אידאולוגיים מאוד משמעותיים בינינו לבין מרצ. חיבור עם מרצ לא מגדיל את הסיכוי שנחליף את השלטון".

בתגובה מסרה יו"ר מרצ תמר זנדברג: "מה שישראל צריכה זה שמאל ברור ובטוח בעצמו. זו האלטרנטיבה היחידה לימין הקיצוני והגזעני. מדהים שגם כאשר העבודה בראשותו צוללת, גבאי ממשיך להתנער מהשמאל. אני קוראת לכל אנשי ונשות השמאל בעבודה ובמפלגות אחרות לחבור אלינו בשמאל של ישראל".

בהמשך השיחה עם מצליח הוסיף גבאי, כי הוא "לא חושב שזה טוב לנו שהיוץ המשפטי לממשלה יפרסם את המלצותיו לפני הבחירות. זה יגייס את המחנה של נתניהו, והוא יגיד אחר כך: 'הנה פורסמו המלצות ובכל זאת בחרו בי'. ממשלה עם ביבי זה כמו מאפיה, הם מסיתים נגד כל המוסדות".

גבאי טען כי יו"ר חוסן לישראל בני גנץ יצטרף לאחר הבחירות לממשלה נוספת בראשות בנימין נתניהו, ולכן "תעודת הביטוח היחידה שיש למצביעי המחנה שלנו שהקול שלהם לא ילך לנתניהו – זה להצביע עבודה. כל קול למפלגות האחרות הוא קול שעלול ללכת לממשלת נתניהו. אחרי עשר שנות שלטון נתניהו הגיע הזמן להחליף אותו. ההתנהגות של נתניהו נגד מערכת המשפט ונגד התקשורת היא תרבות של מאפיה, מחפשים את השופטים ומחפשים את העיתונאים. זו התנהגות שיכולה להחריב את החברה הישראלית.

"לכן אנחנו אומרים שאנחנו רוצים קואליציה של שינוי ולא קואליציה של נתניהו. אי אפשר להזדעזע מנתניהו ואז ללכת ולשבת איתו בממשלה. כל מי שרוצה שינוי אמיתי במדינה חייב להכריז כבר עכשיו – כן כתב אישום או לא כתב אישום, לא יושבים בממשלה של נתניהו".

נתניהו ואנשיו תחת מתקפה

מתקפות חריפות על נתניהו ומקורביו נשמעו גם מחברי הכנסת סתיו שפיר ואיציק שמולי. שמולי אמר בשבת תרבות בפתח תקווה, כי "מסע ההסתה והתרת הדם של נתניהו ושלוחיו כנגד היועץ המשפטי, וניסיון ההתנקשות שלהם בשלטון החוק כדי למלט אותו מהדין, הוא חסר תקדים במסוכנתו ועלול להסתיים חלילה באלימות. חובה להציב לו קו אדום ואנחנו נעשה זאת.

"הניסיון של נתניהו לצייר את המאבק כאידיאולוגי בין ימין ושמאל הוא מגוחך ושקרי. שחיתות, שוחד ופינוק מקורבים על חשבון הציבור הם לא עניין של ימין ושמאל – נתניהו לוקח תנועה שלמה והופך אותה לשכפ״צ שלו. מייסדי התנועה הזו בוודאי היו מתביישים בהם היום".

חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

באירוע שבת תרבות שהתקיים בתיאטרון הבימה בתל אביב, בהנחיית בן כספית, אמרה שפיר על ח"כ דוד ביטן, שהגן אתמול בחדשות 13 על נתניהו: "מי זה ביטן שיקבע מה זה שוחד? האיש נחקר בעצמו על שוחד, תומך באדם שהמשטרה המליצה להאשימו בשוחד. הפוליטיקאים האלה היו מכשירים כל עבירה מגניבה ועד רצח אם זה היה עוזר לנתניהו להיבחר".

ביטן אמר באותו אירוע: "כל מפלגות הימין יעברו את אחוז החסימה, אבל מצידי שכחלון לא יעבור. אני לא בעד חיבורים בימין – אתנגד לזה יחד עם בכירים בליכוד".

הנטייה ההומניסטית המפתיעה של ארדן

בשבת תרבות במודיעין, בהנחיית הכתבת הפוליטית של חדשות 12 דפנה ליאל, אמרה ח"כ לבני: "אני מתמודדת בראשות התנועה ואעשה הכל כדי שיהיה מהפך במדינת ישראל. לא מדובר פה ב׳רק לא ביבי׳, אלא בהחלפת הדרך שהוא ושותפיו מובילים. אני מתכוונת להעמיד את הניסיון שלי – המדינאות שיכולה להחזיר את ישראל לניצחונות מדיניים – ואת העמדות שלי. אני לא מתקרנפת או מנסה לחקות מישהו אחר, ואני בטוחה שהציבור יעריך את זה".

לבני המשיכה בקו הביטחוני שהדגישה בשבוע החולף: "מה זה השטויות האלה שמלחמה זה של הימין והיפרדות זה של השמאל? נלחמתי נגד הטרור ללא היסוס, ואת ההיפרדות צריך כדי לשמור על רוב יהודי. בלעדיו לא תהיה כאן מדינה יהודית גם עם אלף חוקי לאום. אני מציעה את הבחירה הציונית הברורה".

ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
ציפי לבני (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

על מלחמת צוק איתן, בה שימשה חברת קבינט, אמרה: "אם למישהו יש תלונה על צוק איתן, שיפנה לנתניהו. הצבא עשה מה שהדרג המדיני הנחה. בצד המהלך הצבאי, נתניהו נמנע ממהלך מדיני נגד החמאס, נתניהו גמגם וחשש".

באירוע במודיעין דיבר גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שיצא נגד גנץ וגילה נטייה הומניסטית מפתיעה: "הסרטון שבו סופרים גופות הביך אותי כאיש ימין. זה מזיק לתדמית של ישראל וזה עלבון לאינטליגנציה. הוא מנסה לומר אל תתעניינו בעמדות שלי אלא בזה שאני יודע להרוג ערבים".

באירוע שבת תרבות ברמת גן אמר ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת, כי בין יו"ר המפלגה יאיר לפיד לבין גנץ מתקיימות שיחות על איחוד אפשרי, וההכרעה תיפול בשבועיים הקרובים. "צריך להסתכל על התמונה באופן מפוכח, ויש גם עניינים מהותיים: אנחנו יודעים מה אנחנו מציגים לציבור כבר ארבע שנים בכל התחומים, וחיבור צריך להיות מבוסס על קווים מוסכמים. האלטרנטיבה השלטונית המבוססת ביותר בישראל היא יש עתיד בראשות יאיר לפיד, והיא צריכה להוביל את מי שמבקש להחליף את השלטון".

על הסרטון שפירסם ראש הממשלה נתניהו ביום שישי, בו טען שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נכנע לשמאל, אמר שלח: "במאמציו להתחמק מאימת הדין, נתניהו גורר את הליכוד כולו למערכה חסרת תקדים נגד מערכת אכיפת החוק, ואת הנזק נשלם כולנו. מערכת בחירות צריכה להיות על מה שמטריד באמת את אזרחי ישראל, מערכת הבריאות והחינוך של ילדינו והביטחון של כולנו, אבל למפלגת השלטון ולראש הממשלה יש רק נושא אחד: איך הוא מתחמק ממשפט".

לבד מהמתקפה של גבאי וארגן על גנץ תקף אותו גם שר הכלכלה אלי כהן מכולנו, באירוע שבת תרבות ברמת גן, בהנחיית אטילה שומפלבי. "גנץ שנבחר לרמטכ״ל כברירת מחדל, והחברה היחידה שניהל פשטה רגל, צריך לצבור עוד ניסיון פוליטי לפני שהוא מעמיד את עצמו לראשות הממשלה", אמר כהן. "מדינת ישראל היא לא שדה ניסויים״.

על התחייבות גנץ לטפל בנושאים אזרחיים אמר כהן כי הן ריקות מתוכן, ולראיה "מי שדאג לקדם את חיילי צה״ל היה השר כחלון, שהוביל את העלאת שכר החיילים, הטבות למילואימניקים, מענק ללימודי אקדמיים ללוחמי צה"ל ועוד".

בחירות בבל"ד

בתוך כך התקיימו אתמול בחירות לרשימת בל"ד, שתוחלף כולה עקב פרישתם של יו"ר התנועה ג'מאל זחאלקה ושל חברת הכנסת חנין זועבי, ומאסרו של באסל גטאס. את רשימת התנועה בחרו 500 צירים, שהתכנסו בנצרת עילית. ב"כאן חדשות" דווח כי זחאלקה פתח את דבריו באמירה לפיה "המפלגה איננה חלק מהשמאל הישראלי, אלא חלק בלתי נפרד מהתנועה הלאומית הפלסטינית".

זחאלקה קרא לאבו מאזן להסיר את העיצומים מעל חמאס בעזה, ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. "הפלסטינים בעזה הם בשר מבשרנו", אמר, והוסיף מתקפה על נתניהו בטענה כי הוא פושע מלחמה האחראי למותם של אלפים. זחאלקה הוסיף כי גנץ אינו שונה בנתניהו מהותית, מלבד בתחום השחיתות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!