דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

תעשייה במחסור / הממשלה תצביע על הגדלת מספר היתרי העבודה לפלסטינים ל-500

הצעתו של שר הכלכלה אלי כהן היא פשרת ביניים, ונועדה להוות צעד זמני לקראת יישום התכנית שגובשה כבר בשנת 2016, אך עוד לא יושמה | במסגרת התכנית יתווספו כ-2,000 היתרי עבודה לפלסטינים בשתי פעימות

פלסטינים עוברים במחסום מחוץ ליישוב סיעיר בגדה המערבית (צילום ארכיון: וויסאם חשלאמון  פלאש 90).
פלסטינים עוברים במחסום מחוץ ליישוב סיעיר בגדה המערבית (צילום ארכיון: וויסאם חשלאמון פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

הצעה להגדלת מספר היתרי העבודה לפלסטינים ב-500 ביוזמתו של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, תעלה מחר (ראשון) להצבעה בממשלה.

כיום, מספר העובדים הפלסטיניים בישראל מוגבל על פי חוק ל-5,000. עם זאת, בלחץ התאחדות התעשיינים גובשה תכנית במסגרתה יתווספו כ-2,000 היתרי עבודה לפלסטינים בשתי פעימות. אלא שהתכנית, שגובשה כבר בשנת 2016, עוד לא יושמה. זאת על אף העובדה שעל פי התכנית הרפורמה אמורה הייתה להיכנס לתוקף בחודש אוקטובר 2018.

שר הכלכלה אלי כהן בוועידת ישראל לעסקים של 'גלובס' (קרדיט: תמר מצפי וועידת ישראל לעסקים של גלובס)
שר הכלכלה אלי כהן בוועידת ישראל לעסקים של 'גלובס' (קרדיט: תמר מצפי וועידת ישראל לעסקים של גלובס)

לטענת התאחדות התעשיינים, גורמים במשרד האוצר עושים מאמצים למנוע את יישום ההחלטה, ויו"ר ההתאחדות שרגע ברוש אף פנה בנושא במכתב פתוח למנכ"ל האוצר שי באב"ד בחודש שעבר. מהמכתב עולה שבאוצר טוענים שלא ניתן ליישם את הרפורמה בגלל תקופת הבחירות הקרובה. זאת מכיוון שלטענתם שיקולים פוליטיים יתערבו ביישום הרפורמה, שיש לה חשיבות כלכלית וביטחונית.

במכתבו למנכ"ל האוצר כתב ברוש כי "הופתענו לגלות כי משרדך אינו מקדם את הקצאת העובדים הפלסטינים הנדרשים לתעשייה ואף טוען כי אין צורך ממשי בכך. למותר לציין כי על פי כל סקרי הצרכים, אשר בוצעו על ידי גורמים ממשלתיים דוגמת הלמ"ס וגורמי מחקר פרטיים, לתעשייה הישראלית חסרים למעלה מ-10,000 עובדים.

"מחסור זה בעובדים הינו על רקע אי-ניהול נכון של מדיניות החינוך וההכשרה הטכנולוגית בשני העשורים האחרונים והמחסור מהווה חסם ממשי להתפתחות התעשייה הישראלית" הוא הוסיף.

יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2018 (צילום: יח"צ)
יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2018 (צילום: יח"צ)

ההחלטה להגדיל את מספר המכסות ב-500 היא פשרת ביניים, ונועדה להוות צעד זמני לקראת יישום ההסכם המלא. לטענת התאחדות התעשיינים שדחפה לקבלת ההצעה לרפורמה, התעשייה הישראלית סובלת ממחסור בכוח עבודה. כך למשל, על פי סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2017 נרשם מחסור של לא פחות מ-12 אלף עובדים, ובהם 920 רתכים ופחחים, 538 פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה, 486 מפעילי מכונות לייצור מוצרי מזון, 524 מרכיבים, ועוד.

מסקר שערך משרד הכלכלה באוגוסט 2018, בקרב מדגם של 250 מפעלים, עולה כי קיים מחסור של 567 עובדי ייצור בלתי מקצועיים, 232 מפעילי מכונות, 223 רתכים ומסגרים, 122 מחסנאים ומלגזנים, ובסך הכל 2,294 עובדים במפעלים שנדגמו בסקר בלבד.

יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מסר בתגובה: "אנו מברכים את הממשלה על ההחלטה לאשר עוד 500 עובדים פלסטינים לתעשייה הישראלית, שמשוועת לידיים עובדות. זהו מצב win-win לשני הצדדים. אמנם הצורך שלנו בעובדים גדול בהרבה מ-500 איש, ומפעלים ישראלים רבים ישמחו לקלוט לשורותיהם עוד אלפי עובדים פלסטינים, אך לעת עתה אישור העובדים החדשים הוא כמו אוויר לנשימה. אנו מקווים כי בעתיד הקרוב יאושרו עוד עובדים פלסטינים לעבודה בתעשייה הישראלית, מה שיעזור לה להמשיך לצמוח ולהתפתח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!