דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

העתק-הדבק / ריכוז תכניות הפיתוח של ההמשלה רק נראה מרשים

ספר "תשתית לצמיחה לשנת 2019" שמפרסם היום המשרד מאגד את כלל הפרויקטים עליהם אחראים משרדי הממשלה | חלק מהפרויקטים שומרים על סטטוס זהה לספטמבר 2017, ואין מאחורי הפרסום כל משמעות ביצועית

תשתיות בישראל. למרות הצמיחה הכלכלית, סדרי העדיפויות של הממשלה גוזרים פערים כבדים בהשקעה בין אזורים שונים בארץ (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90, משה מילנר/לע"מ,  יוסי זמיר/פלאש90)
תשתיות בישראל. למרות הצמיחה הכלכלית, סדרי העדיפויות של הממשלה גוזרים פערים כבדים בהשקעה בין אזורים שונים בארץ (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90, משה מילנר/לע"מ, יוסי זמיר/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד ראש הממשלה מפרסם היום את ספר "תשתית לצמיחה לשנת 2019", המרכז בתוכו את כלל פרויקטי התשתיות הפיזיים בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה ויחידות הסמך שנמצאים תחת אחריותם. הספר הוא עדכון לתכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות של משרדי הממשלה השונים.

תכנית התשתיות כוללת 207 פרויקטים, בעלות כוללת של 196 מיליארד שקלים, חלקם במימון פרטי, שהקמתם אמורה להתחיל או להסתיים בין השנים 2018 ו-2022. על בסיס דיווחי משרדי הממשלה, נכנס לרשימה כל פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקלים, ועבר בדיקת כדאיות כלכלית או מופיע בהחלטת ממשלה או בסיכום תקציבי.

הרעיון של ריכוז תכניות פיתוח התשתיות בישראל והצגתן במשותף הוא רעיון נכון ביסודו, אלא שאין מאחוריו כל משמעות ביצועית

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "חוללנו מהפך בתשתיות בישראל. אנו רואים זאת בכבישים, ברכבות, בהוצאת הגז מהים ועוד. תנופה זו תגבר עוד יותר בשנים הקרובות". המשותף בין כל התחומים אותם ציין ראש הממשלה – כבישים, רכבות וגז הוא האיחור הרב במועדי הפיתוח שלהם לעומת הביקוש לכבישים, רכבות וגז טבעי. בכל התחומים הללו יש תכניות רבות שעדיין תקועות מסיבות שונות, בייחוד הרחבת רשת הרכבות, ורשתות חלוקת הגז הטבעי לצרכנים קטנים. תנופת פיתוח הכבישים תורמת בהחלט לשיפור בבטיחות, אך היא אינה הפתרון לגודשי התנועה, אלא מעבר רבתי לשימוש מועדף בתחבורה ציבורית.

שאיפה יפה ומציאות סרבנית

הרעיון של ריכוז תכניות פיתוח התשתיות בישראל והצגתן במשותף הוא רעיון נכון ביסודו, אלא שאין מאחוריו כל משמעות ביצועית. מדובר באיסוף מכל משרדי הממשלה של תכניות התשתית שבאחריותם, כולל כאלו שייבנו במימון פרטי לחלוטין. זהו מהלך של "העתק הדבק" ולא של, למשל, הפרדת תקציבי ההשקעות מהתקציב השוטף, על הכללים המרסנים שמכווצים אותו, בכדי לשפר את התשתיות בהתאם לצרכים ולתשואה המתקבלת מהפרויקטים עצמם. לכן, יש פרויקטים שנותרו ללא שינוי סטטוס משנת 2017, כמו הרחבת מסילות הרכבת ומסילות נוספות באיילון.

עבודות שיפוץ ברכבת בתל אביב. צילום: רכבת ישראל
עבודות שיפוץ ברכבת בתל אביב. צילום: רכבת ישראל

כך למשל, משרד התקשורת אחראי אך ורק על מכרז הקצאת התדרים ל"דור 4/5". מכיוון שהכל יתבצע במימון פרטי, הרי שאפשר להבין כמה דברים: עד 2019 כלל לא הושלמה פריסת הדור הרביעי ברשתות הסלולר, והדבר השני , שאינו כתוב, אך חשוב להבנה – אין לחברות הסלולר כסף להשקיע בפיתוח רשת לדור החמישי, בייחוד אחרי שמשרד התקשורת התעקש להחזיר 46 מליון שקלים לחברת גולן טלקום כ"החזר אגרת תדרים". החברה הייתה אמורה להשתמש בתדרים בכדי לבנות רשת סלולר, ונסוגה מכך תוך כדי תנועה בלי לבקש רשות מאיש. מדובר בחברה מפירת רשיון שמכרה קווים בזול וגררה איתה את כלל השוק למחירי הפסד, עד היום. כל זאת, תוך שהיא חומקת מחובת לבנות רשת סלולר, או לשלם לסלקום את מלוא החובות על המעבר ברשת שלה.

לכן, זה לא משנה אם המשרד יערוך מכרז, במחירי השוק הנוכחיים, שמכתיבה עדיין גולן טלקום (וגם WE4G של אקספון), אין מי שמסוגל להתמודד בו ולשאת בעלויות הזכיה.

צילומסך נחמד

כלומר, הפרסום של משרד ראש הממשלה הוא בסך הכל "צילומסך" של מצב הפרויקטים, ולא משקף איזו סמכות מרכזית שיכולה לזרז את הוצאתם לפועל. ככל שיותר מהפרויקטים מבוצעים במימון פרטי, הרי ששליטת הממשלה על ביצועם יורדת.

במקביל, לרבים מהפרויקטים בתחום התשתיות והאנרגיה יש התנגדויות מהציבור. על מנת לזרז את הפרויקטים ניתן להרחיב את כח האדם המקצועי במוסדון התכנון בכדי לזרז את הטיפול בהתנגדויות. לעתים מעדיפה הממשלה דווקא לצמצם את זכות ההתנגדות דרך העברה של תכניות לטיפול הות"ל – הוועדה לתשתיות לאומיות, אך גם הליך זה לא תמיד מזרז ביצוע פרויקטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!