דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצב האומה

מצב האומה / "כיצד ניזכר?": הנשיא טראמפ סימן את הישגיו הגדולים ונלחם בדמוקרטים

"אם לא הייתי נבחר להיות נשיא לדעתי היינו היום במלחמה רצינית עם קוריאה הצפונית", אמר הנשיא טראמפ וסיפר שיפגש בסוף החודש עם מנהיג המדינה, קים ג'ונג און | טראמפ התגאה בהעברת השגרירות לירושלים ודחק בדמוקרטים לתמוך בחומה בגבול מקסיקו

הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

"אם לא הייתי נבחר להיות נשיא לדעתי היינו היום במלחמה רצינית עם קוריאה הצפונית", אמר הנשיא טראמפ לפנות בוקר בנאום 'מצב האומה' הראשון מול קונגרס מפוצל. טראמפ ניצל את תשומת הלב, וסיפר שבסוף פברואר יקיים מפגש נוסף עם מנהיג קוראיה הצפונית קים ג'ונג און.

הנשיא סקר שורה של נושאים בעלי תמיכה רחבה כמו השקעה בתשתיות, הורדת מחיר התרופות והמלחמה בסרטן בקרב ילדים. טראמפ הקדיש חלק ניכר מהנאום למדיניות החוץ שלו, והתגאה בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים כאחד מהישגיו המזהירים.

הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (Doug Mills/The New York Times via AP, Pool)
הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (Doug Mills/The New York Times via AP, Pool)

טראמפ קרא לוושינגטון לדחות את "פוליטיקת הנקמה וההתנגדות". טראמפ הזהיר את הדמוקרטים כי ה"חקירה המגוחכת שמונעת מטעמים פוליטיים" נגדו ונגד העסקים שלו עלולים לפגוע בכלכלה האמריקאית. הקריאה של טראמפ לאחדות פוליטית התנגשה עם האווירה העכורה שנוצרה בוושינגטון. הדמקורטים נראים נחושים למנוע מטראמפ ליישם את תכניותיו בשנתיים הקרובות.

כדי להביע את התנגדותן למדיניות טראמפ ולהתבטאויותיו בעבר, נשות הקונגרס הדמוקרטיות היו לבושות בצבע לבן- מחווה לנשים שנאבקו על זכות ההצבעה בתחילת המאה ה-20.

"איך ניזכר?"

בנאום הזכיר טראמפ את הרגעים הגדולים של האומה האמריקאית, ביניהם הנחיתה על הירח ושחרור אירופה מהנאצים. הנשיא ביקש מחברי הקונגרס מחיאות כפיים והוביל שירת "יום הולדת שמח" לניצולת שואה שהגיעה כאורחת של מלניה טראמפ. "יחד אנחנו מייצגים את האומה המיוחדת ביותר בהיסטוריה האנושות. מה נעשה עם זה? איך ניזכר?"

הנאום מתרחש בנקודה קריטית בנשיאות של טראמפ. השנתיים הקרובות יקבעו האם טראמפ יבחר מחדש או לא בשנת 2022. בנאום שלו ניסה טראמפ למשוך חזרה את אותם רפובליקנים שהתרחקו ממנו בעקבות השבתת הממשל, ותקף את התמיכה הדמוקרטית בחקירות נגדו.

הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה, מאחוריו יושבים סגן הנשיא מייק פנס ודוברת הבית, ננסי פלוסי. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה, מאחוריו יושבים סגן הנשיא מייק פנס ודוברת הבית, ננסי פלוסי. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)

"אם הולך להיות שלום וחקיקה הוגנת, לא יכולה להיות מלחמה וחקירה" הוא אמר. עד ה-15 בפברואר יצטרכו חברי הקונגרס לאשר את תקציב הממשלה, אחרת תתקיים השבתה מחודשת.

המלחמה על החומה

בנאום הגן טראמפ על התכנית לבנות את החומה, והודיע "אני אבנה אותה". עם זאת, הוא לא הכריז על אולטימטומים כלשהם, והוא הודיע מה ידרש כדי למנוע השבתה. הדמוקרטים ממשיכים להתנגד לכל תקצוב החומה על גבול מקסיקו, ונראה שההתנגדות להשבתת הממשל בשם החומה הולכת ופוחתת בקרב הרפובליקנים.

"אני מבקש מכם להגן על הגבול הדרומי המאד מסוכן שלנו, מתוך אהבה ומסירות לאזרחינו ולמדינה שלנו" הוא אמר. טראמפ תיאר את הסכנות הצפויות לארה"ב אם תימשך ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!