דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יובל שטייניץ

הפרשה נמשכת / הממשלה אישרה את מתווה הגז עם פסקת היציבות המוחלשת

פסקת היציבות החדשה תאפשר לממשלות עתידיות לשנות את המתווה אבל "לבחון בחיוב" פתרונות לפיצוי כלכלי. בשולי האירוע: נתניהו עקץ את שטייניץ על כך שלא הדגיש את חלקו בהעברת המתווה החדש.

אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הסיכום שהושג על "פסקת היציבות המוחלשת" בין חברות הגז למשרד האנרגיה אושר הבוקר (ראשון) בישיבת ממשלה. המתנגד היחיד שהצביע נגד המתווה היה שוב השר להגנת הסביבה אבי גבאי. מתנגדי המתווה שעתרו לבג"ץ בסיבוב הקודם, אמרו היום כי הממשלה לא השכילה לשנות את השיטה בה החלטות כלכליות בעלות משקל מתקבלות ללא דיון ציבורי.

התהפוכות הפוליטיות של השבוע האחרון דחקו מהר מאד את הודעת שר האנרגיה יובל שטייניץ מההסכם שהושג עם חברות הגז בדבר מנגנון יציבות חלופי מהכותרות. התיקון למתווה, שאושר היום בממשלה, מתייחס לסעיף היציבות עליו מתחו ביקורת שופטי בג"ץ ודרשו מהממשלה לשנותו. במקום התחייבות של הממשלה למנוע חקיקה המשנה את התנאים הרגולטוריים סכמו אנשי משרד האנרגיה עם חברות הגז כי נושא היציבות יטופל בהחלטת ממשלה הקובעת כי "במידה ויהיו שינויים בחקיקה, שהם מהותיים בעיני המשקיע הסביר, בשיעור חלקו המירבי של הציבור ברווחים, הממשלה תבחן בחיוב גיבוש פתרונות לקיום הכדאיות הכלכלית המקובלת בפרויקטים דומים בענף בעולם להשקעות שבוצעו לשם פיתוח החזקה."

 

על פי החלטת הממשלה הבטחת הייציבות הרגולטורית ניתנת לחברות הגז לתקופה של עשר שנים ומותנית בפיתוח מאגר לוויתן כך שיוכל להפיק גז תוך חמש שנים וכן במכירת המאגרים כריש ותנין תוך 14 חודשים.

שר האנרגיה הסביר את השינוי בהבטחת היציבות כשאמר בפתיחת הישיבה "לאחר פסיקת בג"צ, הצלחנו להגיע לפתרון הולם בהתאם לפסיקה ולעקרונות שהתווה, המאפשר ליצור סביבה רגולטורית מעודדת השקעות. בסעיף המתוקן הוסרה ההתנגדות האוטומטית של הממשלה לחקיקה בכנסת, וניתן שיקול דעת לממשלות הבאות בנושא, במידה ויידרש". לאחר דבריו נרשם רגע תמוהה בישיבה בו ראש הממשלה עקץ אץ השר שטייניץ על כך שלא הודה לו על מאמציו להסרת המתווה.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, שהיה השר היחידי שהצביע נגד ההחלטה נימק את הצבעתו "התנגדתי היום למתווה הגז בישיבת הממשלה מ- 3 סיבות עיקריות: ההחלטה מאמצת מחדש את המתווה שב-9 חודשים שעברו מאז אישורו המציאות הוכיחה שהוא טעות אחת גדולה. המחירים שנקבעו במתווה גבוהים מדי ומונעים שימוש בגז להפחתת זיהום האויר. גם הלקוחות צריכים יציבות בעולם שאין בו תחרות. המתווה מסיר את פיקוח המחירים כשאין תחרות כך שהחברות יוכלו להעלות מחירים ועדיין לקבל פיצוי מהממשלה על שינויי רגולציה".

מנכ"ל דלק קידוחים התייחס היום להחלטת הממשלה כשאמר "אישרור מתווה הגז בממשלה נותן רוח גבית אדירה להמשך פעולותנו לקידום פיתוח מאגר לווייתן, על מנת שגז ישראלי יזרום מהמאגר כבר בסוף 2019".

מצד המתנגדים למתווה הגז, עו"ד גלעד ברנע שייצג את המחנה הציוני בעתירה שהוגשה לבג"ץ פנה בסוף השבוע במכתב לראש הממשלה ולשר האנרגיה בו כתב "ההחלטה לא להעמיד את תיקון מתווה הגז לעיון הציבור, לתגובותיו ולהתייחסותו – היא פגם חמור ומהותי. הניסיון לקדם מהלך מהותי ודרמטי במחטף הוא פסול, אסור, ועומד בסתירה לחובת הממשלה והעומד בראשה להביא זאת לשימוע ציבורי"

מחוץ לישיבת הממשלה, הפגינו כמה עשרות פעילים מ"מטה המאבק בשוד הגז". בשלב זה נראה כי בג"ץ כנראה יקבל את החלטת הממשלה המתקנת את המתווה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!