דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

ילדי כל העולם / דו"ח חדש: אחד מכל חמישה ילדים בעולם חי בעוני קיצוני

דו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי ויוניסף העלה נתונים מדאיגים על מצבם של ילדי העולם, אך גם הציע פתרון: הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית | על פי החוקרים, קצבאות ישירות ממלאות תפקיד חיוני בשבירת מעגל העוני והפגיעות

ילדים חוצים נהר מזוהם בדרך לבית הספר, בפיליפנים (צילום: Mark Z. Saludes for Human Rights Watch)
ילדים חוצים נהר מזוהם בדרך לבית הספר, בפיליפנים (צילום: Mark Z. Saludes for Human Rights Watch)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אחד מכל חמישה ילדים בעולם, 385 מיליון, חי בעוני קיצוני, על פחות מ 1.9 דולר ליום. חצי מהילדים בעולם, קרוב ל-689 מיליון, חיים במשקי בית עניים רב-ממדיים, ולילדים יש סיכוי כפול לחיות בעוני מאשר למבוגרים.

נתונים מורכבים אלו ועוד, שנאספו מ-139 מדינות, הוצגו בדו"ח שפורסם ביום שישי האחרון על-ידי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) ויוניסף, קרן החירום הבינלאומית לילדים של האו"ם. הדו"ח מדגיש את הצורך הקריטי להרחיב את ההגנה הסוציאלית על ילדים. הנושא נדון השבוע בוועידה הבינלאומית למענקי ילדים, שהתכנסה על ידי ה-ILO, יוניסף, והמכון לפיתוח מעבר לים (ODI), במטה ה-ILO בג'נבה.

"עוני בקרב ילדים יכול להיות מופחת בן לילה עם הגנה חברתית נאותה", אמרה איזבל אורטיז, מנהלת תחום ההגנה הסוציאלית ב-ILO.

על-פי הנתונים הנוגעים למצב בישראל, שמקורם והאופן בו נאספו לא ברורים, מראים כי מדובר באחת מ-20 המדינות שיש בהן קיצבת ילדים אוניברסלית. עם זאת, בהשוואה הבינלאומית של היבטים מרכזיים של תוכניות ביטוח לאומי מרכזיות וכיסוי אפקטיבי, ישראל מופיעה תחת הכותרת "תוכניות שאינן תורמות בכיסוי אוניברסלי לגילאי 10 ומעלה".

"הגנה סוציאלית היא קריטית בסיוע לילדים להימלט מעוני ומההשפעות ההרסניות שלה, אך לרוב המכריע של הילדים אין כיסוי אפקטיבי של הגנה סוציאלית", כתבו מחברי הדו"ח המשותף.

הראיות המוצגות בדו"ח מראות בבירור כי העברות כספים במזומן (קצבאות ישירות) ממלאות תפקיד חיוני בשבירת מעגל העוני והפגיעות. עם זאת, בעולם רק 35% מהילדים, בממוצע, מכוסים על ידי הגנה סוציאלית, עם הבדלים גדולים בין האזורים בעולם: 87% אחוזים באירופה ובמרכז אסיה, 66% באמריקה, 28% באסיה, ו -16% באפריקה.

ילדים הודים משחקים כדורגל במומבאי (צילום: AP Photo/Rajanish Kakade).
ילדים הודים משחקים כדורגל במומבאי (צילום: AP Photo/Rajanish Kakade).

כאמור, אחד מכל חמישה ילדים חי בעוני קיצוני (פחות מ-1.90 דולר ליום), וכמחצית מילדי העולם חיים בעוני "מתון" (מתחת ל-3.10 דולר ליום). כמעט בכל מקום, העוני משפיע באופן לא פרופורציונלי על ילדים, שכן הסיכוי שלהם לחיות בעוני קיצוני כפול מזה של מבוגרים.

עוד עולה מהדו"ח כי עוני מעצים את הפגיעות של הילדים בבריאות לקויה, בתזונה לקויה, באי הגעה לבית ספר, ביציאה לשוק העבודה בגיל מוקדם, האלימות ובנישואי ילדים.

הדו"ח קורא להרחבה מהירה של הטבות סוציאליות לילד ולמשפחה, במטרה להשיג הגנה סוציאלית אוניברסלית לילדים, וכן את מטרות הפיתוח בר-הקיימא של האו"ם (SDG). הטבות אלה הן מרכיב מרכזי במדיניות לשיפור הגישה לתזונה, לבריאות וחינוך, וכן להקטנת עבודת ילדים ועוני ילדים ומצבי פגיעות

נתונים על ההוצאה הסוציאלית על ילדים בגילאי 14-0 ב-139 מדינות מראים כי ההוצאה על קצבאות ילדים עומדת, בממוצע, על 1.1% מהתמ"ג .בבחינה של האזורים השונים בעולם עולה כי בצפון אפריקה עומדת ההוצאה על 0.1% מהתמ"ג בלבד, ובאירופה על 2.5%.

אלכסנדרה יוסטר, מנהלת אגף המדיניות החברתית ביוניסף: "מדינות צריכות לשים ילדים תחילה ולהגיע לכל ילד עם הגנה סוציאלית כדי לשים קץ לעוני לתמיד".

הדו"ח מציין כי הגנה חברתית אוניברסלית לילדים אינה פריבילגיה של מדינות עשירות. מספר מדינות מתפתחות עשו או השיגו (או כמעט השיגו) כיסוי אוניברסלי, כגון ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה, מונגוליה ודרום אפריקה. אבל במדינות רבות אחרות, תוכניות הגנה הסוציאלית לילדים נאבקות עם כיסוי מוגבל, רמות תועלת נאותה, פיצול ומיסוד חלש. ממשלות מסוימות שעוברות ייצוב פיסקלי אפילו מקצצות בקצבאות, במקום להרחיב את אותן כפי שהוסכם על ידי מדינות האו"ם במטרות הפיתוח הבר-קיימא.

"עוני של ילדים יכול להיות מופחת בן לילה עם הגנה חברתית נאותה" אמרה איזבל אורטיז, מנהלת הגנה הסוציאלית ב-ILO, "שיפור חייהם של כל הילדים הוא סוגיה של סדרי עדיפויות ורצון פוליטי: אפילו למדינות העניות יש מרחב פיסקלי שהם יכולים להרחיב את ההגנה הסוציאלית".

ילד הופך לבנים במפעל ייצור בפקיסטן (צילום ארכיון: AP Photo/B.K. Bangash).
ילד הופך לבנים במפעל ייצור בפקיסטן (צילום ארכיון: AP Photo/B.K. Bangash).

אלכסנדרה יוסטר, מנהלת אגף המדיניות החברתית ביוניסף הוסיפה כי "העוני פוגע בילדים הכי קשה, שכן התוצאות שלו יכולות להימשך כל החיים. התזונה הלקויה ושנות ההשכלה האבודות הן טרגיות הן עבור הפרט והן עבור הקהילה והחברה שלו". לדבריה, "מדינות צריכות לשים את הילדים בראש, ולהגיע לכל ילד עם הגנה סוציאלית כדי לשים קץ לעוני לתמיד".

פרנצ'סקה בסטגלי, מנהלת תוכנית ההגנה הסוציאלית ותוכנית מדיניות סוציאלית ב-ODI, אמרה כי "אנו יודעים שמדיניות הגנה סוציאלית ומערכות יכולות לחולל שינוי גדול, וזה אחד הכלים המרכזיים העומדים לרשות הממשלות בהתמודדות עם עוני ואי-שוויון ומפגש עם מטרות הפיתוח בר-בקיימא של האו"ם".

"חיוני שממשלות וארגונים בינלאומיים יכירו את ההוכחות הברורות המתעוררות בתחום זה, על ידי איחוד של מנהיגים ממשלתיים, חוקרים ומתרגלים מרחבי העולם" הוסיפה, "הכנס הבינלאומי על מענקי ילדים אוניברסליים הוא הזדמנות אידיאלית עבורם ללהכיר ולהתחבר עם כלי המדיניות החשוב הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!