דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

סיבוב נוסף / ההסתדרות הרפואית הכריזה עיצומים בהדסה, הנהלת ביה"ח פנתה לבית הדין

ההרקע לעיצומים - החלטת מנכ"ל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין, להקפיא גיוס מתוכנן של כ-10 רופאים מתמחים | הנהלת הדסה טוענת שמדובר בשביתה בלתי חוקית העלולה לפגוע במטופלים

הדסה עין כרם (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
הדסה עין כרם (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הרפואית (הר"י) הודיעה במהלך סוף השבוע על עיצומים בבית החולים הדסה בירושלים החל מיום ראשון קרוב ועד הודעה חדשה. במסגרת העיצומים הרופאים יעבדו במתכונת חלקית (מתכונת שבת), וינתנו טיפולים דחופים בלבד. הסיבה לעיצומים, לטענת הרופאים, היא החלטה של מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין להקפיא גיוס מתוכנן של כעשרה מתמחים לבית החולים. מבית החולים הדסה נמסר כי לאור פניית משרד הבריאות לרופאים לחזור בהם ולא לשבות שביתה בלתי חוקית, העלולה לפגוע במטופלים  – פנייה שלא נענתה  – החליטנ הנהלת הדסה לפנות לבית הדין לעבודה לבקש צו מניעה נגד קיום השביתה עליה הודיעו, המתוכננת ליום א׳ הקרוב. הנהלת הדסה מבקשת מציבור המטופלים לבדוק באמצעי התקשורת ולא לבטל הגעתם להדסה על סמך הודעות הרופאים.

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, שיגר בחמישי מכתב לפרופ' רוטשטיין ובו ציין כי "הרופאים הללו תכננו והסתמכו על מועד תחילת העבודה שקבעתם עימם והם כעת, בגלל החלטתך, יושבים בבית ללא שכר ומבלי שהחלו את התקופה הקריטית לקריירה הרפואית שלהם". יו"ר הר"י הוסיף כי למרות בקשות חוזרות ונשנות מצדם, פרופ' רוטשטיין לא חזר בו מהחלטתו. "אתה אינך עושה זאת ופוגע באופן חמור לא רק ברופאים, אלא בציבור המטופלים ובהדסה עצמה", הוסיף.

מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ופרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית (יונתן זינדל/פלאש90 / צילום: איציק בירן)
מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ופרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית (יונתן זינדל/פלאש90 / צילום: איציק בירן)

המשבר הנוכחי מגיע בתקופה מאתגרת ביותר עבור בית החולים הירושלמי, הנמצא בתוך תכנית הבראה אחרי שפשט רגל לפני מעל לארבע שנים. עד כדי כך שבמכתב ששלח פרופ' רוטשטיין לרופאי בית החולים עם ההכרזה על השביתה, הוא אף התנה את הצלחת תכנית ההבראה, שאמורה להסתיים בשנה הבאה, בצעדים שהוא מוביל ובהם צמצום בכוח אדם.

במכתב מציין מנכ"ל הדסה כי "אם לא נגיע בימים הקרובים להסכמות שעיקרן הקטנת עלויות כוח אדם וללא הצעד הנוראי החד צדדי הזה, נחמיץ את ההזדמנות שלנו לעמוד ביעד הגירעון לשנה זו, שהוא הבסיס ליציאתנו מהסכם ההבראה בסוף 2020. בהמשך הוא מוסיף: "אני פונה אליכם במכתב גלוי זה, קודם כל להבהיר שאין מדובר בגחמות או באגו של מי מההנהלה שנועד לפגוע במתמחים או ברופאים צעירים, אלא אנו ניצבים מול צורך אמתי הנמצא ב'פיניש' של תכנית ההבראה, והוא יכריע אם ננצח את המרוץ כולו להבראת הדסה או נכשל".

בהתייחס לצעדים עצמם מסר פרופ' רוטשטיין בתגובה רשמית כי "הכרזת השביתה של ההסתדרות הרפואית היא צעד פראי ולא נחוץ, שעלול להחזיר את הדסה לימים חשוכים שבהם לא היה בטוח שבית החולים יוכל לשלם משכורות".

אחיות במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אחיות במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בינתיים מי שמנסה לשים סוף למשבר הוא משרד הבריאות, כשהנהלתו קיימה בימים האחרונים דיונים עם הנהלת הדסה. "אנו סבורים כי על הצדדים לשבת ולמצות את ההידברות ביניהם לפני נקיטה בצעדים הפוגעים בסופו של דבר בחולים, בעיקר בעת הזאת, ובסיכויי ההבראה של בית החולים", נמסר על ידי דובר המשרד. "בית החולים נדרש להמשיך ולבצע את הצעדים הכלכליים המחויבים כדי להביא להבראתו הכלכלית ועל כלל הצדדים להכיר במציאות זו ולהגיע להסכמות הנדרשות לשם כך".

בנוסף, רופאי בית החולים פנו במכתב לראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, בנימין נתניהו, וביקשו ממנו להתערב במשבר. "מניעת קליטת המתמחים בהדסה מצטרפת לתמונת המצב העגומה במערכת הבריאות, מובילה לעומס בלתי נסבל על הצוות הרפואי ופוגעת פגיעה אנושה ביכולת לתת טיפול רפואי ראוי, דבר אשר עלול לעלות בחיי אדם", נכתב בו.

זו רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שבה הנהלת הדסה והמנכ"ל פרופ' רוטשטיין מנהלים עימותים חריפים עם ועדי העובדים בכלל והרופאים בפרט. זכור בעיקר מאבקם של רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים שהתפטרו יחדיו במחאה על התנהלותו של פרופ' רוטשטיין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!