דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות דרכים

תאונות דרכים / 322 בני-אדם נהרגו בשנת 2015 בתאונות דרכים בישראל

במקביל לעלייה במספר ההרוגים - ישנה ירידה בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שמואל אבואב, יו"ר עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל חייבת להפסיק להאשים רק את הנהגים ולקחת אחריות על הנעשה בכבישים."

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על נפגעי תאונות הדרכים בישראל (ללא שטחי יהודה ושומרון) שהתפרסם אתמול (שני), עולה כי בשנת 2015 נהרגו 322 גברים, נשים וילדים, עליה של 15.4% לעומת שנת 2014. בשנת 2012 נהרגו 267 בני אדם בתאונות דרכים, ונתוני 2015 מהווים עלייה של 22.2% אל מול שנה זו.

נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.
חלקן של נשים בתאונות דרכים. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.

עוד עולה מן הדו"ח, כי מספר ההרוגים הערבים בתאונות דרכים בשנת 2015, ירד ב-3% לעומת שנת 2014 , בעוד שמספר ההרוגים היהודים בשנת 2015 עלה ב-28% לעומת שנת 2014.

חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הערבים מהווים כ-21% מאוכלוסיית ישראל, אך 28% מהנפגעים בתאונות דרכים (וכ-30% מההרוגים). 14 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2015, והם מהווים כ-58% מכלל הילדים שנהרגו.

חלקם של הערבים בנפגעי תאונות דרכים. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.
חלקם של הערבים בנפגעי תאונות דרכים. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.

במקביל, בשנים האחרונות ישנה שחיקה בתקציבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר עמדו על 210 מיליון שקלים בשנת 2013, לעומת 90 מליון שקלים בשנת 2016. תקציב הרשות אינו קשיח והוא עובר שינויים גדולים בין השנים. בעשור הקודם תקציב הרשות עמד על פי רוב, על סדר גודל של 250 מליון ש"ח והגיע אף ל 382 מליון ש"ח בשנת 2008. ההשקעה הממשלתית נחשבת לסיבה עיקרית לירידה המשמעותית במספר ההרוגים בשנת 2012, כאשר מאז המספר עולה בעקביות.

תאונת דרכים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
תאונת דרכים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

מדו"ח הלמ"ס עולה כי לתאונות הדרכים יש השפעה כלכלית גדולה בהרבה מהתקציבים המוקדשים למניעת תאונות: עד סוף שנת 2015 שולמו ע"י המוסד לביטוח לאומי כ-2.8 מיליארד ש"ח לנפגעי תאונות דרכים בעבודה, שאירעו בשנים 2015-2007.

מתחילת קום המדינה ועד דצמבר 2015 מונים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים 32,611 הרוגים מתאונות דרכים, יותר מאשר בכל מלחמות ישראל. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי משנת 2013, שיעור הולכי הרגל מבין ההורגים בתאונות דרכים הוא סביב 32% בעקביות (לעומת 22% בממוצע עולמי).

למרות הנתונים הקשים, שיעור ההרוגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהנמוכים בעולם. בישראל נהרגים 3.6 אנשים בממוצע בשנה מתאונות דרכים, לכל 100,000 תושבים, נתון נמוך יחסית, בהשוואה לשאר העולם.

תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נתונים: אתר כנסת פתוחה. גרפיקה: דבר ראשון.
תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נתונים: אתר כנסת פתוחה. גרפיקה: דבר ראשון.

במשרד התחבורה מסבירים כי אין לראות את תקציב הרשות למלחמה בתאונות דרכים כסך כל התקציב בנושא זה, ויש לכלול בסך זה את התקציב המוקדש לטובת פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית, סלילת כבישים ומחלפים, וכי סך התקציב נמצא בעליה.

אך שמואל אבואב, יו"ר עמותת אור ירוק, הנאבקת בתאונות הדרכים, מפנה אצבע מאשימה כלפי משרד התחבורה:

"שנת 2015 הייתה אחת השנים האדומות והקשות בבטיחות בדרכים והיא תוצאה של קיצוץ מתמשך בתקציב שמופנה להצלת חיים בכבישים. מדינת ישראל חייבת להפסיק להאשים רק את הנהגים ולקחת אחריות על הנעשה בכבישים. שנת 2015 מצטרפת לשנתיים שקדמו לה ובשלוש השנים האחרונות מדינת ישראל רושמת עליה במספר ההרוגים. חייבים להחזיר את ישראל למסלול של צמצום הרוגים מתאונות דרכים ולמנוע את ההרוג הבא".

נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.
נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גרפיקה: דבר ראשון.

ממשרד התחבורה נמסר כי:

מספר ההרוגים השנתי בכבישים נע בשלושת השנים האחרונות סביב ה-300 הרוגים בשנה, מספר הנמוך ב-50% ממספר ההרוגים שנרשם לפני עשור, כך שמדינת ישראל נמצאת עדיין במגמה מתמדת של ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.

התקציב השנתי שמושקע במאבק בתאונות הדרכים נאמד במיליארדי שקלים והוא כולל בין השאר סלילת כבישים חדשים, הקמת מחלפים, פיתוח תשתיות בטיחותיות, הקמת מעקות בטיחות לאורך הכבישים וסימוני בטיחות, גשרים להולכי רגל ועוד. כל אלה הם פרויקטים מצילי חיים ממדרגה ראשונה.

כמו כן, מוקצים מידי שנה באופן ישיר מאות מיליוני שקלים לביטול מוקדי סיכון וטיפול בכבישים אדומים, בכל רחבי הארץ. הן בתחום העירוני והן בתחום הבינעירוני. וכן, בקידום תחבורה ציבורית, אכיפה משטרתית ומנהלית, חינוך והסברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!